Protest over helikoptervangst wilde paarden in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Protest over helikoptervangst wilde paarden in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:25

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De Amerikaanse organisatie Cloud Foundation, die zich inzet voor het behoud van wilde paarden, maakt zich zorgen om de situatie van wilde paarden in een natuurgebied in de staat Nevada. Het Amerikaanse Bureau van Land Management (BLM), een overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor het management en behoud van Amerikaans land, jaagt de paarden bijeen en vangt ze voor een adoptieprogramma om de populatie in stand te houden. Zij vangen ook de dieren die zo'n inspanning niet meer aankunnen. Op een video is te zien hoe een oude merrie opgejaagd wordt, meerdere malen valt en bijna niet meer in staat is op te staan.

De Cloud Foundation beschuldigt het BLM ervan onzorgvuldig met de wilde paarden om te gaan. "Het BLM ving vroeger alleen paarden van vijf jaar of jonger uit het gebied, want die kwamen in aanmerking voor hun adoptieprogramma. Tegenwoordig wordt elk paard die ze maar kunnen vangen weggehaald uit het gebied", stelt Ginger Kathrens, bestuurder van Cloud Foundation. "En dat terwijl het oorspronkelijke doel van het BLM was om meer paarden in het gebied te brengen, in plaats van eruit te halen." De Cloud Foundation vindt dit zeer kwalijk, omdat het BLM nu zelfs paarden van boven de twintig jaar vangt. "De paarden worden door een helikopter opgejaagd naar een kooi. Soms moeten de paarden daarvoor zo'n tien miles (ongeveer zestien kilometer, red.) rennen door bergen en enorme valleien. De oudere paarden kunnen dit niet aan. De helikopterpiloot lijkt geen idee te hebben wat hij aan het doen is."

Kathrens filmde de gebeurtenissen. "Er gebeurden zoveel verschrikkelijke dingen dat het moeilijk was beelden te selecteren voor onze korte video”, aldus Kathrens. “Paarden renden lange tijd en werden in een lange gang gedreven waar ze opgesloten werden. De paarden waren bezweet en hadden nauwelijks ruimte om te bewegen. Sommige stonden daar urenlang. Anderen werden al na vijf minuten, nog voordat ze even konden bijkomen, in een trailer geladen om te vertrekken naar een tijdelijk verblijf. De paardenvangers zetten gemixte groepen in de trailers, waardoor de hengsten met elkaar gingen vechten. Eén merrie brak haar heup, waarschijnlijk door de chaos, en moest afgemaakt worden."

De video toont beelden van een oude merrie, terwijl ze opgejaagd wordt door de helikopter. Ze valt meermaals en kan op sommige momenten bijna niet meer opstaan. Uiteindelijk laten ze haar gaan. "Dit beschamende en roekeloze gedrag moet stoppen." Volgens het BLM is in het gebied plek voor 247 paarden, terwijl er nu zo'n 2.000 leven. "Maar er lopen ook duizenden schapen en rundveedieren", stelt de Cloud Foundation, die zich afvraagt waarom er wel plek is voor vee en niet voor wilde paarden.

Kijk hier onder voor een video
Let op: Voor sommige (jeugdige) mensen kan dit filmpje als schokkend worden ervaren.

Celiien

Re: Protest over helikoptervangst wilde paarden in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:29

Ik vraag me echt af waarom dit nou zó moet.. verschrikkelijk
laat de beestjes lekker, waarom moet elk stukje van de wereld nou bebouwd worden?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:43

ik heb de film niet gekeken maar was na het verhaal al van slag..en ik ga met bovengaande opmerking mee... bah ..mensen worden monsters en zien niet in dat dieren ook gevoel hebben...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:50

Goed dat deze misstanden aan het licht worden gebracht, hopelijk wordt dit gestopt!

Normaal kan ik tegen dit soort filmpjes maar ik heb deze expres niet gekeken.
Ik weet nl nog maar al te goed dat ik als kind een soort gelijke film zag en daar weken over heb lopen piekeren.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:59

dit is echt vreselijk, eerst wordt die merrie uitgeput daarna gescheiden van haar familie die allemaal worden gevangen en daarna gewoon achtergelaten (om te sterven,want zon paard red het niet in der eentje)?
vreselijke praktijken dit

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:59

:\
Alsof geld dat je voor de paarden krijgt belangrijker is dan hun leven... |(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:00

Tja het wordt op het filmpje al gezegd he. Ze ontvangen 350 dollar voor elk gevangen paard. Wat kan hun het dan schelen of het oud of jong is _-:(

Amerika, .... soms :x

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:11

IndianLady schreef:
Tja het wordt op het filmpje al gezegd he. Ze ontvangen 350 dollar voor elk gevangen paard. Wat kan hun het dan schelen of het oud of jong is _-:(

Amerika, .... soms :x

Dat is wel erg jammer.

Maar wel goed dat dit nu word opgebracht.
Wel jammer dat het zo moet lopen ook met de oude merrie, eerst opgejaagt tot het punt dat die merrie dus gewoon niet kan, gescheiden van haar fam en daarna maar achtergelaten. Ik hoop dat ze nog soort genootjes vind.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:38

goed dat er gefilmd is, dan heb je in ieder geval bewijs,
ik vindt het belachelijk dat de helicopter het paard zo vreselijk opjoeg door zo dichtbij te komen, hij zat er maar een meter naast!! en hoe moet dat paard zich nou redden in haar eentje??

ongelofelijk eigenlijk dat het er zo aan toe gaat!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:40

En dit dan nota bene door een ' overheids' instantie als ik het goed begrijp. Vroeger gingen alleen de
stropers zo te werk...

Triest... Die oude merrie zal het niet overleefd hebben, hoe moet zij nu nog wegrennen voor de roofdieren... Ze kan amper nog wegrennen van een helicopter die haar levens bedreigend benaderd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:01

Belachelijk, walgelijk en barbaars (of eigenlijk niet, dat ging eerlijker) :r :r. Ik snap niet waarom mensen zich toch altijd overal mee moeten bemoeien, nu jagen ze dat arme beest letterlijk de dood in, een paard alleen overleeft het gewoon niet :n.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:06

Pff vind dit dus echt niet kunnen, die arme merrie, en dan vooral lekker door blijven gaan, t arme dier.. :n
Maar ik vraag me wel af, hoe is dit gefilmd dan? Want het was ook vanaf de hoogte en bewoog mee met de paarden? Of stel ik nu een hele domme vraag?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:12

ik vind het ook niet kunnen dat ze oude paarden vangen .. en zeker niet op zo'n manier

er staat in het artikel dat er teveel paarden zitten daar dus dan vind ik het op zich wel goed dat ze er iets aan doen .. en als je een mustang adopteert blijft die 2jaar in het bezit van de overheid, en die controleren dan of je er goed voor zorgt en dan pas is het jouw eigendom, dus vind het op zich geen slecht systeem zo kunnen ze controleren of men wel goed voor de paarden zorgt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:46

Leentje_ schreef:
ik vind het ook niet kunnen dat ze oude paarden vangen .. en zeker niet op zo'n manier

er staat in het artikel dat er teveel paarden zitten daar dus dan vind ik het op zich wel goed dat ze er iets aan doen .. en als je een mustang adopteert blijft die 2jaar in het bezit van de overheid, en die controleren dan of je er goed voor zorgt en dan pas is het jouw eigendom, dus vind het op zich geen slecht systeem zo kunnen ze controleren of men wel goed voor de paarden zorgt

Opzich is het systeem wel kloppend..
maar hoezo teveel paarden? dat punt snap ik niet helemaal
ze hebben toch in principe geen last van ze? of moeten ze weer zonodig alles gaan bebouwen :roll:
En als je ze dan gaat vangen.. wats er mis met t opjagen op andere paarden zodat ze een kraaal binnenkomen? tuurlijk opjagen blijft opjagen.. maar of je dat doet met 'mechanische beesten' of soortgenoten is nogal een verschil

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:02

Celiien schreef:
ze hebben toch in principe geen last van ze? of moeten ze weer zonodig alles gaan bebouwen :roll:
En als je ze dan gaat vangen.. wats er mis met t opjagen op andere paarden zodat ze een kraaal binnenkomen? tuurlijk opjagen blijft opjagen.. maar of je dat doet met 'mechanische beesten' of soortgenoten is nogal een verschil

Het staat in de beginpost ik weet zelf ook niet hoe of wat :)
maar kan me inbeelden dat de paarden niet meer kunnen overleven als het er echt heeel veel worden ..

en ik heb bv geen probleem met het opjagen op zich maar wel met het feit dat ook de oudere dieren worden opgejaagd, dat vind ik best wel zielig ..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:31

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:44

Ik snap dit echt niet, als er te veel paarden zijn doe dan wat aan geboorte controle.
Ze hebben zo groot gebied, waarom moeten ze daar nou weg??

De oudere paarden kun je toch bijna niks mee, of ligt dat aan mij. Een paard van 20 kun je toch niet meer domesticeren.

Het is altijd wat in Amerika.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:55

LisaYaeli schreef:

is het dan in NL beter met de konikpaarden ? ;)
denk daar maar eerst over na .. het is in elk land altijd wel wat ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:12

Wat een sukkels zeg! Iedereen weet toch dat die ene vanzelf naar de rest van de groep gaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:50

Het enige wat ik kan bedenken: Wat zielig zeg! Die merrie, arm beestje... In haar eentje overleven in de wildernis?

Bah. Hier word ik misselijk van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:50

Leentje_ schreef:
LisaYaeli schreef:

is het dan in NL beter met de konikpaarden ? ;)
denk daar maar eerst over na .. het is in elk land altijd wel wat ;)

Volgens mij worden ze hier niet opgejaagd met een helikopter...

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:29

Vreselijk om te zien, zo'n ingehuurd stel knurfden die wat aan lopen te klooien en daarmee die merrie de dood in jagen. Zelfs al vind ze een andere kudde, ze wordt waarschijnlijk afgestoten.

Ben zelf in 2005 en 2006 in Oregon, bij de BLM corral in Burns langsgeweest en tijdens een mustang Auction in Corvallis. De BLM wranglers en officers die ik ontmoet heb waren echt mensen met paardenkennis, kan me niet voorstellen dat hun het zo zouden laten lopen.
Het wild horse & burro program is idd een van de taken van de BLM, en omdat een kudde gemiddeld 20% per jaar groeit zijn de roundups nodig (Toendertijd in 2006 waren ze net begonnen met de prikpil ook). Je zal wel denken 1,3miljoen!!! acres, maar wat er te eten op staat is niet veel.
Verschrikkelijk verhaal, maar volgens mij wordt door de extra druk van door de crisis gedumpte paarden (omdat ze niet legaal mogen slachten 8)7) erbij in HMA's en bezuinigingen zeker niet beter op...helikopter is goedkoper/sneller als wrangler.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:32

Celiien schreef:
Leentje_ schreef:

het zal ook wel te maken hebben met het beheer van de planten...beetje hetzelfde idee als vossen en konijnen.

maar het hoeft idd niet op deze manier....

keonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:43

erg trieste zaak,
waarom zo op jagen,ze kunnen toch ook enkele jonge dieren verdoven en deze mee nemen voor dat adoptie programma.
vind dat ze dit zeker anders zullen aan moeten pakken,want zo kan het niet.
de merrie word uit geput weg gehaald bij haar kudde en dan achter gelaten,triest

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:44

Ik kan echt een hoop hebben, maar als ik dit soort dingen zie wil ik alleen maar die helicopterpiloot bij zijn kladde pakken en hem aan zijn verstand? brengen waar hij eigenlijk mee bezig is.

Hopenlijk wordt hier snel wat aan gedaan. Miselijke praktijken voor geld |o