De Zwijndrechtse melkboer met paard en wagen rijdt niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De Zwijndrechtse melkboer met paard en wagen rijdt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:17

http://www.rtvrijnmond.nl/

Liefst 45 jaar was Kees Baan met zijn melkwagen onderdeel van het Zwijndrechtse straatbeeld. Omdat hij met pensioen gaat, reed hij vrijdag voor het laatst.

Zachtjes geeft Kees Baan zijn Russische koudbloed Vos commando’s. Het dier heeft aan een half woord genoeg om in beweging te komen of te stoppen. Bijna tien jaar zijn Vos en Kees een duo. ’s Morgens wordt de kar geladen en daarna gaan ze op pad. Vast onderdeel in de ronde is een bakkie bij Petit-restaurant De Pimpernel aan het Stationsplein.

’Er zat nog maar weinig brood in,’ legt Kees Baan uit. ‘Als er nog wat te verdienen was, ging ik wel door. Maar het is genoeg zo. Ik ben nu 65 geworden, ik begin mijn rug ook steeds meer te voelen. Het is mooi geweest.’ In die 45 jaar was Baan één keer thuis door ziekte. Nadat hij aan een hernia was geopereerd, moest hij noodgedwongen thuisblijven. ‘Maar verder niet hoor,’ vertelt hij lachend,’met een griepie kan je gewoon doorwerken.’ Ook tijdens de afgelopen winterse periode reden Kees en Vos hun rondes door Zwijndrecht. Vos trok dapper de melkwagen door de diepe sneeuw. De Zwijndrechters zagen het allemaal met respect aan. ‘Als het glad is, bind ik hem wel ijzers onder hoor. Haha, nee niet om te schaatsen, juist zodat ie meer grip heeft!’

Nu is het voorbij. Achter de geraniums is geen plaats voor Kees Baan. Hij heeft meerdere paarden en zal ze elke dag verzorgen. Bovendien heeft zijn broer trouwkoetsen. Dus opgelet, de kans is groot dat tijdens een trouwstoet met koetsen door Zwijndrecht voortaan de melkboer op de bok zit.

Kijk hier voor een aantal filmpjes.

Charaz

Re: De Zwijndrechtse melkboer met paard en wagen rijdt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:19

Wat jammer dat hij ermee moet stoppen, dit is toch de man die zijn paarden langs het spoor had staan bij de toegangsweg naar de oude locatie van manege de hoge devel?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:34

Wat jammer! Maar dat ie maar van zijn pensioen mag genieten samen met zijn paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:57

Jammer dat dit oude beroep is uitgestorven. Heb hem wel eens vanuit mijn stage voorbij zien rijden. Paardje liep verre van zuiver ...........

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:23

Juliette86 schreef:
Jammer dat dit oude beroep is uitgestorven. Heb hem wel eens vanuit mijn stage voorbij zien rijden. Paardje liep verre van zuiver ...........

Haha, Als jij die leeftijd haalt en je moet zo'n kar trekken, dan loop je ook niet zo zuiver meer.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:35

mar_fay schreef:
Wat jammer! Maar dat ie maar van zijn pensioen mag genieten samen met zijn paarden ;)

Mooi gesproken :)

Wens hem en Vos veel plezier met hun pensioen.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:41

jammer, nu lekker met Vos van zijn pensioen genieten!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:52

Charaz schreef:
Wat jammer dat hij ermee moet stoppen, dit is toch de man die zijn paarden langs het spoor had staan bij de toegangsweg naar de oude locatie van manege de hoge devel?

Ja, klopt. Toen ik nog kind was kwam hij bij ons ook altijd door de straat, met rammelende flessen melk in de kar.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:16

Charaz schreef:

Inderdaad! Ik fietste er altijd langs op weg naar de manege, toen ik nog een tiener was ;)
Hij had toen 2 fjorden, genaamd Puckie en Truus, wat ik me nog kan herinneren. Toen Puckie overleden was, heeft hij die vos gekocht, volgens mij
Jammer, hoor, dat hij gestopt is!!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:34

Vond het altijd wel leuk om te zien! :D
Zag m vorige week nog bij zn paarden in de stal. Vriendelijke man ook! Jammer dat hij ermee stopt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:36

vaa schreef:
jammer, nu lekker met Vos van zijn pensioen genieten!!

En Vos had jaren geleden al een pensioen nodig, en dan zeg ik het netjes....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:38

Leuk om te zien... :j

Vroeger reden ze in alblasserdam ook altijd met de wagen, regiogenoten die weten of ze dat nog doen? (ik woon er niet meer ;) )

Ik zie 2 filmpjes, 1 van nu en 1 van 2 jaar terug. Daarop zie ik welliswaar wellicht een oud paard (gebaseerd op zijn grijze hoofd) maar een paard wat er verder prima uit ziet. Ok zijn hoefgeklepper ( ;) ) klinkt regelmatig.

Het is gewoon een leuk berichtje, hoop niet dat dat weereens verzand in allemaal negatief gebeuren

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:43

Het is ook een hartstikke leuk berichtje, hij was heel typerend voor hier, maar het paard was echt slecht het laatste jaar/ jaren. Ik zou niet weten waarom dat niet vermeld mag worden.
Ben blij dat het paard niet meer hoeft te werken, dat heeft hij wel verdiend.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:47

stef schreef:
Leuk om te zien... :j

Vroeger reden ze in alblasserdam ook altijd met de wagen, regiogenoten die weten of ze dat nog doen? (ik woon er niet meer ;) )

Ik zie 2 filmpjes, 1 van nu en 1 van 2 jaar terug. Daarop zie ik welliswaar wellicht een oud paard (gebaseerd op zijn grijze hoofd) maar een paard wat er verder prima uit ziet. Ok zijn hoefgeklepper ( ;) ) klinkt regelmatig.

Het is gewoon een leuk berichtje, hoop niet dat dat weereens verzand in allemaal negatief gebeuren

Die in Alblasserdam reed was volgens mij een groenteboer, rijdt er nu in ieder geval niet meer. Denk om zelfde reden gestopt als deze man, jammer hor! Geeft altijd bepaald soort nostalgie aan het straatbeeld.

Hoop dat paard en melkboer van een heerlijk pensioen mag gaan genieten!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:56

Jamemr dat ie moet stoppen, maar heel begrijpelijk! nu kan ie lekker van zn pensioen genieten!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:44

Ik vond het altijd een leuk gezicht en vroeger als kind heb ik nog een paar keer geholpen met z'n fjorden. Hij deed de verzorging van z'n paarden niet echt hoe ik het graag zie, maar hij is altijd gek op z'n paarden geweest en deed op z'n manier z'n best voor ze. Hoop dat ze nog een aantal jaren met veel plezier van hun vrijheid en pensioen kunnen genieten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:14

Jammer dat hij stopt, maar zijn pensioen is welverdiend :) Hoop dat ie nog vele jaren tegemoet gaat met zn paarden ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:52

Tobila schreef:
Charaz schreef:

Inderdaad! Ik fietste er altijd langs op weg naar de manege, toen ik nog een tiener was ;)
Hij had toen 2 fjorden, genaamd Puckie en Truus, wat ik me nog kan herinneren. Toen Puckie overleden was, heeft hij die vos gekocht, volgens mij
Jammer, hoor, dat hij gestopt is!!

Ja klopt die stonden daar toen tegenover weleens aan de ketting te grazen!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:39

wat geweldig om te zien maar toch jammer dat dit niet instand gehouden kan worden zoeiets unieks.
maar hij kan wel van een welverdient pensioen gaan genieten dat is hem meer dan van harte gegunt geweldig!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:45

Was dit de laatse melkboer in NL?
Ik weet nog wel hoe vroeger altijd onze melkboer langskwam met zn kar met een shetje ervoor en de groenteboer met een paardje, prachtig was dat!
Wat dat onzuivere betreft: rust roest, vaak zie je zulke dieren nog veel sneller achteruit gaan op het moment dat ze echt stil worden gezet. Dan kan zo`n dagelijks staprondje waarbij de spieren getraind blijven door het trekken nog best een goede therapie zijn.

odakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:18

Vroeger kwam bij ons de groenteboer met paard en wagen, daardoor is mijn liefde voor paarden onstaan.
Iedere week als hij bij ons in de straat kwam moest ik het paard aaien.
Jammer dat het uitgestorven beroepen zijn. Maar de melkboer en het paardje moeten maar lekker van hun verdiende pensioen gaan genieten.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:08

volgensmij is het niet de laatste want in hengelo (ov) rijd ook nog een melkboer rond met volgensmij een haflinger ervoor

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 02:49

odakota schreef:
Vroeger kwam bij ons de groenteboer met paard en wagen, daardoor is mijn liefde voor paarden onstaan.
Iedere week als hij bij ons in de straat kwam moest ik het paard aaien.
Jammer dat het uitgestorven beroepen zijn. Maar de melkboer en het paardje moeten maar lekker van hun verdiende pensioen gaan genieten.

Ja, ik heb ook leuke herinneringen aan "ko" de palingboer, de schillenboer en de groenteboer. Als kind mocht ik dan een stukje meerijden en de paarden eten geven. Inderdaad jammer dat dat bijna weg is.