Procesverbaal voor het niet bekappen van ponyhoeven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Procesverbaal voor het niet bekappen van ponyhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 16:20

http://www.dierenbescherming.nl

Een ponyhouder in Nijkerkerveen kreeg op woensdag 2 februari een proces-verbaal van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) voor het verwaarlozen van zijn pony. Het dier had te lange hoeven die naar boven krulden. Hierdoor kon de pony alleen nog op de hakken van de hoeven staan.

De man had naar eigen zeggen al zijn hele leven ervaring met pony’s en paarden. Verder zei hij op de hoogte te zijn van de snelgroeiende hoeven van het dier, maar dat hij niet gemerkt had dat de hoeven nu te lang waren.

De inspecteur van de LID heeft een waarschuwingsbrief achtergelaten waarop de man alsnog de hoeven van het dier heeft laten bekappen.

Klik hier voor een foto.

liess1

Re: Procesverbaal voor het niet bekappen van ponyhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:23

goedzo, aanpakken die handel...

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:24

Goed dat ze deze man hebben aangepakt.
Hopelijk zullen ze voortaan in alle gevallen zo consequent zijn....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:27

Als je dit niet merkt heb je minimaal een half jaar niet naar de voeten van je paard gekeken (maar vermoedelijk eerder een jaar). "De hoeven groeien zo hard van die pony, ik had het nog niet opgemerkt..."
Wat een l*lsmoes zeg...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:28

Nou sorry, maar hoewel 't natuurlijk goed is dat hierop ingegrepen wordt vind ik het werkelijk absurd dat hier proces verbaal voor op wordt gemaakt (terwijl ik wel veel ergere gevallen van doorgroeien gezien heb) terwijl aan de andere kant bij totale verwaarlozing van een complete kudde, of een paar jaar terug van mijn oude paard nadat ik haar verkocht had - paarden die echt vel over been zijn en in de folder van Brooks niet misstaan - gewoon totaal niet ingegrepen of gewaarschuwd wordt maar alleen 'gecontroleerd'.... 't Recht in Nederland is zo krom als een hoepel en dat geld voor dieren al niet anders dan voor mensen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:37

Het is idd erg krom want heb ze op de markt ook zo zien staan en deden ze niks. Maar ben blij dat er nu wel iets aan gedaan wordt!
Zeker doorgaan met dit soort verbalen opmaken!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:44

Hier is al langer niet naar gekeken....en idd, het recht in Nederland is zo krom als het maar kan....

Voor deze pony komt hulp hopelijk nog op tijd....

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:02

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:04

Misschien gaan ze het toch inzien.
Hopelijk is dit het begin van een heleboel boetes en straffen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:57

'Niet gemerkt dat de hoeven te lang waren', dan heeft ie echt niet gekeken!
Dat ziet toch elke paarden-leek?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:11

Sterker nog, afgelopen winter heb ik ook een melding gemaakt van verwaarlozing.
De 6 paarden zijn hierop verplaatst naar een ander adres met droger land waar meer gras stond.
Dan krijg je een brief thuis gestuurd met de mededeling dat je over 3 weken contact opkunt nemen om te horen hoe het nu met de paarden gaat.
Maar wat een ellende zeg daar bij de dierenbescherming/AID.
Na 4 weken gebeld, dossier nog niet compleet of ik over 2 weken terug wil bellen.
Na nog eens 4 weken gebeld, antwoord: ja het gaat nu goed met de kippen, konijnen, geiten en pony's....Huhhhh, ik heb melding gedaan van 6 verwaarloosde paarden waarvan er 1 op het punt stond dood te gaan, hoezo kippen, konijnen e.d.?
Nou weet ik toevallig dat de man van de verwaarloosde paarden zijn paarden altijd bij andere mensen onder brengt dus waarschijnlijk heeft hij de paarden al weer op een ander adres ondergebracht.
Ja mevrouw maar dat kunnen wij allemaal niet bij houden..
Hoezo niet? Ik maak toch melding van die 6 paarden en sinds wij allemaal in Nederland onze paarden moeten chippen is dat toch niet zo moeilijk om de chip uit te lezen zodat jullie weten om welke paarden het gaat en waar deze verblijven als jullie je manschappen er op zetten?
Sorry mevrouw maar er wordt alleen na een tijdje gekeken of de dieren op het opgegeven adres het goed maken, wij kunnen niet controleren of het om dezelfde dieren gaat en op het moment van controle ging het goed met de dieren op dat adres....

Nou daar zakt mijn broek echt vanaf!!!! :( ;( :? 8)7 -:(-

Deze eigenaar had van mij ook een beste bekeuring mogen krijgen, mede omdat hij al jaren bekend is met verwaarlozing.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:17

Fijn dat hier tegen opgetreden is, maar jammer dat er zoveel gevallen zijn waar het ingrijpen (te) laat komt..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:19

*\o/* *\o/*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:24

Maar hoe ver willen ze dit doorvoeren? Niet dat het in dit geval onterecht is, maar ik heb vaker ernstige brokkelhoeven (van bijv, trekpaard, maar ook hafkruising) gezien, waarvan zelfs de HS heeft gezegd dat dat normaal is en je er niks aan hoeft te doen :?
Ik vind dat ook niet kunnen, maar hoe pak je het aan?

En nogmaals, hoe ver gaat dit? Als de hoeven van mijn pony uit model zijn, en ik nog even wil wachten met de HS, kunnen ze mij dan ook aanklagen?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:36

Safiera schreef:
En nogmaals, hoe ver gaat dit? Als de hoeven van mijn pony uit model zijn, en ik nog even wil wachten met de HS, kunnen ze mij dan ook aanklagen?

Rare vergelijking. Uit model zijn is heel wat anders en soms ook heel normaal (niet alle paarden hebben keurige voetjes!), dan 5x te lange hoeven of zie ik dit verkeerd. :?
Wees blij dat er iemand wat van zegt, waarschijnlijk had dit beest anders nog wel langer zo moeten staan..

En het dierenberschermingsverhaal heb ik idd vaker door de mond horen gaan.. je belt ergens voor, paar weken later terug bellen, zijn ze het kwijt, paar weken later weer bellen en ze zijn het of weer kwijt of ze weten het nog steeds niet dus toch nog maar een keer later terug bellen.. Waarbij je een andere medewerker aan de lijn krijgt die precies hetzelfde zegt! :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:42

Goed, toch vraag ik het me af. Tot hoever willen ze tegenwoordig gaan? Er zijn natuurlijk veel echte misstanden in de verzorging van paarden, maar ook voor normale dingen kun je imo al (bijna?) een proces krijgen. Mijn pony ziet er soms ook echt onverzorgd uit!

En wat over de slof waar mijn zusje mee traint? (Beetje offtopic, sorry) In dit geval (dit nieuwsbericht) terecht dat er iets mee gebeurt, maar zou het ook gebeurd zijn als de hoeven half zo lang waren geweest? Dat is meer wat ik bedoel geloof ik :j

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:47

ben erg benieuwd waar in nijkerkerveen het was...heb wel een idee...sneu voor het dier! maar goed dat hij een boete kreeg ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:49

Op zich goed maar ik ken wel schokkender gevallen waar niks op gedaan wordt. Er zou meer consequentie in moeten zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:06

heeft de DB even wat aandelen op bokt gekocht ofzo. :+ twee maal voorpagina nieuws waarbij eeindelijk eens wat gebeurt.... de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:35

gekvanfleur schreef:
heeft de DB even wat aandelen op bokt gekocht ofzo. :+ twee maal voorpagina nieuws waarbij eeindelijk eens wat gebeurt.... de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Het is mooi dat er eens wat positiefs gemeld wordt. Om negatieve dingen te vermelden is altijd makkelijker en voor velen leuker, dan positieve te vermelden. Daarnaast...... bij negatieve berichten werkt het ook nog eens zo dat mensen er als vliegen op stront op af komen en de 1 het nog beter weet dan een ander. Daarnaast vliegen dat soort topics altijd de lucht in, en positieve topics blijven beperkt tot een aantal berichten.
De DB verricht enorm veel werk en ik geef ze groot gelijk dat ze ook eens met positief nieuws naar buiten komen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:35

Terecht! dit mogen ze van mij veel harder aanpakken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:41

Als ze nou eens de écht erge dingen gaan aanpakken!

Ik praat dit niet goed, maar komop, hier een PV voor.... nou sorry hoor....
Ga echte verwaarloosde mishandelde paarden zoeken en klaar die eigenaren aan...
En geef iemand zoals dit gewoon één waarschuwing en ga over 4 maanden weer eens kijken...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:44

De wet is er hier gewoon niet naar, en wanneer ze dat nu eens gaan veranderen, dan kunnen instanties beter handelen.

Dus leg het wilders voor want die krijgt schijnbaar alles voor elkaar!! :Y)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:49

Hij had niet door dat de hoeven te lang waren?? En alleen maar een proces verbaal? pffft.. dit land is te soft :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:54

Niet door hebben dat de hoeven te lang waren?
die hoeven groeien (bij de meeste pony's) nog niet eens zo snel in anderhalf jaar tijd.
Zielige pony :(:) wat moet die een zere voeten hebben gehad. ;(
Maar gelukkig wordt er nog wat aan gedaan ;)