KNMvD werkt aan meldcode voor dierenartsen bij mishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNMvD werkt aan meldcode voor dierenartsen bij mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:37

http://www.knmvd.nl

Woensdag 9 februari jl. opende het AD met een artikel “Dierenarts moet geweld melden”. In dit artikel wordt gerefereerd aan de meldcode voor dierenmishandeling die de KNMvD momenteel ontwikkelt. Deze meldcode besteedt ook aandacht aan de relatie tussen dierenmishandeling en andere vormen van huiselijk geweld, waar veel onderzoek naar gedaan is. De primaire focus van de meldcode is echter gericht op dierenmishandeling.

Vorig jaar is tijdens de behandeling van het wetsvoorstel om de straffen voor dierenmishandeling te verhogen door de Tweede Kamer ook gesproken over de rol die dierenartsen zouden kunnen vervullen bij de vroegtijdige signalering van dierenmishandeling. Het ministerie van EL&I heeft daarop contact gezocht met de KNMvD met het verzoek hier aandacht aan te schenken. Als beroepsorganisatie van dierenartsen erkennen wij dat dierenartsen hierin van grote betekenis kunnen zijn.

De maatschappij verwacht van dierenartsen dat zij actief handelen in situaties waar het welzijn van dieren ernstig in het geding is. Dit doen zij vanuit hun rol als behandelend dierenarts en vertrouwenspersoon van diereigenaren. Zo zullen dierenartsen als het nodig is hun klanten wijzen op tekortkomingen in de huisvesting, verzorging en voeding van hun dieren. In geval van verwondingen of aandoeningen zullen zij deze naar beste kunnen behandelen. Als er echter volgens dierenartsen sprake is van ernstige misstanden, dan zou dit ook moeten leiden tot een melding bij bevoegde instanties.

Tot nu toe bestaan er geen richtlijnen voor het melden van dierenmishandeling door dierenartsen. Dat wil niet zeggen dat dierenartsen geen meldingen van dierenmishandeling doen. Zij maken daarbij gebruik van bestaande structuren als de Landelijke Inspectie Dierenmishandeling, de nVWA en het Vertrouwensloket Preventie Verwaarlozing Landbouwhuisdieren.

De nieuwe meldcode heeft als doel dierenartsen bewust te maken van signalen van dierenmishandeling en hen te helpen een goede afweging te maken bij het melden daarvan. De code wijst dierenartsen de weg naar instanties die hen kunnen adviseren en waar men melding kan doen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een snellere detectie van dierenmishandeling en het voorkomen van huiselijk geweld in bredere zin. Naar verwachting zal de meldcode dit voorjaar gepubliceerd worden.

Klik hier voor een radio interview.

ladyharma

Re: KNMvD werkt aan meldcode voor dierenartsen bij mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:34

vet goed!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:28

Nou ik heb het er met de dierenarst vanmiddag overgehad... maar die vond het best moeilijk. In de 25 jaar dat hij gewerkt had heeft hij slechts 1 geval gehad wat duidelijk om mishandeling ging. Mensen die hun dier mishandelen, hond, kat etc komen namelijk niet naar een dierenkliniek. Adviseren doen ze natuurlijk altijd, maar wat de mensen uiteindelijk thuis doen zijn ze niet bij.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:44

Dus nu krijgt de dierenarts er een kontrolerende functie erbij.

Ook een dierenarts heeft zijn eed afgelegd en is een vertrouwens persoon.

Welke huisarts geeft de ouders aan die hun kind mishandelen ????

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:48

Dit is inderdaad een probleem, het vertrouwen. Ik heb ook meerdere malen klachten door gekregen via dierenartsen, maar enkel en alleen omdat ik nooit een naam van de melder geef. Bij vraag ernaar ben ik die altijd spontaan vergeten.
Nergens kunnen dierenartsen anoniem een melding maken, en een naam van een dierenarts is gauw naar de fillestijnen.

Ik begrijp dat vele dierenartsen hier niet op zitten te wachten!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:27

Urko schreef:
Nou ik heb het er met de dierenarst vanmiddag overgehad... maar die vond het best moeilijk. In de 25 jaar dat hij gewerkt had heeft hij slechts 1 geval gehad wat duidelijk om mishandeling ging. Mensen die hun dier mishandelen, hond, kat etc komen namelijk niet naar een dierenkliniek. Adviseren doen ze natuurlijk altijd, maar wat de mensen uiteindelijk thuis doen zijn ze niet bij.

Inderdaad!
Ik heb een tijdje als dierenartsassistente gefunctioneerd, en daar was één geval van duidelijke verwaarlozing. Een hond met een kankergezwel op zijn onderkaak die zo groot was geworden... Degene die de hond had opgevangen kende de mensen van wie hij was en ze heeft deze dan ook aangegeven. Ze zou ons op de hoogte houden bij veranderingen, maar we hebben nooit weer wat gehoord. Ik ben bang dat er niks met de klacht is gebeurt.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:28

Herkenbaar, heb ook een beroep gehad waarbij ik verplicht was om een bepaald iets te melden als ik het tegenkwam. Vaak tegengekomen en nooit gemeld want je bent wel gelijk je klanten kwijt als je dat doet. (ging overigens niet om iets ernstigs in de zin van mishandeling hoor)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:59

En dan nog. De wet houdt alles tegen om aktie te kunnen ondernemen.

Eerst moet de wet DRASTISCH veranderd worden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:47

Ariebren schreef:
Dus nu krijgt de dierenarts er een kontrolerende functie erbij.

Ook een dierenarts heeft zijn eed afgelegd en is een vertrouwens persoon.

Welke huisarts geeft de ouders aan die hun kind mishandelen ????

Uhm naar mijn weten maakt een huisarts ook een melding door hoor, als hij kindermishandeling vermoed... mag ik in ieder geval wel hopen...

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:54

ashley1 schreef:
Uhm naar mijn weten maakt een huisarts ook een melding door hoor, als hij kindermishandeling vermoed... mag ik in ieder geval wel hopen...

Dat hóren ze wel te doen ja! :j
Ben alleen wel erg benieuwd hoeveel ze daadwerkelijk kunnen doen, aangezien er nog steeds geen goede wetgeving is....
Ik hoop wel dat dit een goede stap is in de goede richting en dat er toch een keer een goede wetgeving komt!