Op de Trekpaardhengstenkeuring vorige week in Den Bosch accepteerden de juryleden A. Serrarens en G. Kruders, met H. Butz vijf van de elf aangeboden jonge hengsten voor de dekdienst. De topper van de jaargang bleek het kopnummer van de grote maat, de chique gelijnde Lutteur van Wooldink (v. Tuur van Hansevelde) van G. Smits uit Castenray en Th. Manders uit Rips. Drie hengsten in de grote maat kregen groen licht naast één hengst in de midden maat en één in de kleine maat.
In de grote maat werden drie hengsten goedgekeurd met Lutteur voorop. Hij is geboren in de stallen van Manders uit de bekende merrie Kelly van Wooldink (v. Star van ’t Bloemenhof), ook de moeder van Nationaal Kampioen 2004 Iwan van Wooldink. Lutteur meet 1,68 meter en kan uitgroeien tot een enorme hengst. De mannelijke expressie toont hij reeds in hoofd, hals en houding en de langramige bruine heeft een mooie lange schouder, goed gevormde frans gestelde voorbenen en goede voeten.
Jammer dat er geen foto's bij dit (en bijna alle andere trekpaard) artikel staan. Dat zijn juist de berichten die ik (als trekpaardliefhebber) graag lees en bekijk.
Waarschijnlijk zijn ze allemaal zonder staart, dat vinden die oude boertjes namelijk het mooist. Erg jammer dat iets wat verboden is op deze manier toch in stand wordt gehouden.
Het viel mij op (kwam op die keuring eigenlijk voor de haflingers maar zag natuurlijk ook de trekpaarden) dat ze bijna allemaal geen staart hebben hoor? Allemaal zo'n stompje met een soort strikje?
jammer,op deze manier blijven die gecoupeerde staarten in stand.
Stybba
Geplaatst: 09-02-11 09:28
Die staart was ook het eerste waar ik naar keek. Vind het jammer dat er niet eens een keer echt strenge regels en controles worden uitgevoerd. Ook onder meewerking van de fokvereniging en juryleden.
Dit bericht laat wel zien waar het hele probleem zit. Zolang er op keuringen de paarden zonder staart nog vooraan worden geplaatst zal het couperen blijven gebeuren. Kunnen de DB en de PvdD nog zo hard brullen dat het zielig is en absoluut verboden moet worden, dat heeft helemaal geen zin. Het zijn de keuringen en daarmee indirect het stamboek die dit soort barbaarse praktijken in stand houden.
ik kan er vooral niet tegen deze dieren in de zomer in de wei te zien staan.. verschrikkelijk! zitten er ook niet gewoon oude boeren in de jury bij het kvth?