"Wonderpaard" Totilas nu als Wunderpferd in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Wonderpaard" Totilas nu als Wunderpferd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 08:31

http://www.depers.nl

Totilas was van ons. Na een miljoenentransfer is het beste paard van de wereld in Duitse dienst. Afgelopen weekend maakte hij zijn debuut voor zijn nieuwe baas. ‘Wat een geluk dat hij nu voor ons rijdt!’

Wie nog een kaartje wil, heeft pech. De paardenshow van Vechta is stijf uitverkocht. De tribunes zitten vol, de biertent zit nog voller en er past geen Mercedes meer op de parkeerplaats. De man van de bratwurstkraam zegt dat hij het nog nooit zo druk heeft gehad. Dat is niet zo vreemd. Das Wunderpferd maakt vandaag zijn debuut in Duitse dienst.

Totilas heet hij, het beste dressuurpaard van de hele wereld. Met afstand. Het paard dat volgend jaar met twee vingers in zijn neus goud gaat winnen op de Olympische Spelen. Hij was van ons. Ooit. Edward Gal reed erop en werd er wereldkampioen mee. Maar Totilas is weggekocht. De Duitse paardenhandelaar Paul Schockemöhle legde een miljoentje of twaalf voor hem neer – en weg was het wonderpaard.

Nu staat Totilas in een stal achter de bratwurstkraam van Vechta te wachten op het moment dat hij door de ring mag paraderen. Naast zijn box staan mannen met Derrickbrillen en jassen met het woord ‘Sicherheit’ erop. Die beveiliging is er niet voor niets. Schockemöhle heeft bedreigingen ontvangen van Nederlandse paardenfans.

Een van de beveiligers fluistert iets tegen een opgedofte mevrouw met een bontjas. Die mevrouw is niet zo maar een mevrouw. Het is Frau Linsenhoff. Ze heeft de sportieve rechten van Totilas gekocht, als cadeautje aan haar paardrijdende stiefzoon Matthias Rath (26). Ach ja, olympisch goud met een strik eromheen – dat is weer eens wat anders dan een boek of een schroevendraaierset met Kerstmis.

Frau Lindenhoff zegt dat ze de kans om Totilas naar Duitsland te halen niet kon laten passeren: ‘Als wij hem niet hadden gekocht, dan had hij nu in Saoedi-Arabië of Amerika rondgelopen. We krijgen soms hele nare reacties uit Nederland. Ik snap dat Nederlandse fans teleurgesteld zijn dat het beste paard ter wereld niet meer voor Nederland uitkomt, maar het is niet anders. Dan hadden zijn eigenaren hem maar niet moeten verkopen. Ik begrijp sowieso niet waarom jullie in Nederland geen geldschieters hebben kunnen vinden om Totilas bij jullie te houden. Ongelofelijk. Jullie zijn toch zo goed met geld?’

Paardenhandelaar Schockemöhle, de Dagobert Duck van de paardenwereld: ‘Toen ik hoorde dat Totilas te koop was, heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat ik hem moest hebben. Hij is geniaal. Zo’n paard kun je niet fokken of opleiden. Die moet je kopen als je de kans hebt.’

Schoonzoon Matthias Rath weet ook niet wat hem precies is overkomen. ‘Ik train nu een paar weken met Totilas. Het is totale waanzin. De eerste keer dat ik een pirouette maakte met hem, barstte ik in lachen uit. Als andere paarden zoiets zouden doen, dan zouden ze eindigen met een knoop in hun benen. Hij is zo goed. En hij weet ook dat hij heel goed is. Hij is de ster, niet ik. Het lijkt soms wel alsof hij een mens is. Hij reageert op je, hij kijkt naar je, hij voelt alles. Hij kan alleen niet praten.’

Rath heeft wel een beetje te doen met Edward Gal. ‘Een paard als Totilas maak je maar een keer in je leven mee. Edward heeft die ene keer beleefd, nu is het mijn beurt. Het is niet anders. Edward moet het maar accepteren. Ik hoop dat hij me nog een paar tips geeft. Want Totilas kan soms best moeilijk doen, hoor. Het is geen machine waar je een muntje in gooit.’

Dat is niet helemaal waar. Totilas is naast dressuurpaard ook parttime geldmachine. Een kwak van zijn sperma kost 8.000 euro. Dat gaat als warme broodjes over de toonbank. Tot april draaft Totilas overal en nergens op als dekhengst, meteen daarna begint het dressuurseizoen.

De show zelf duurt drie uur. Paard na paard stapt door de ring. Het publiek dommelt langzaam in. Tot de grand finale aanbreekt. Het licht gaat uit, de spotlights knippen aan, er klinkt hallelujah door de luidsprekers: daar is Totilas. Hij doet een paar rondjes, kniebuigingen, beenzwaaien en ontvangt daarna de gebruikelijke staande ovatie van het publiek. De voorzitter van de Duitse dressuurbond kan niet stoppen met schuddebuiken van het lachen: ‘Euforie! Totilas zou mee moeten doen aan een aparte competitie. Hij is zó veel beter dan alle andere paarden. Wat een geluk dat hij nu voor ons rijdt!’

Totilas sjokt na zijn show terug naar de stal achter de bratwursten. Hij briest. Hinnikt. Protesteert heel even. Zou een wonderpaard ook heimwee kunnen voelen?

Klik hier voor een filmpje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:37

Leuk verhaaltje.... maar ik vind dit niet veel weg hebben van een (nieuwswaardig en objectief) verslag van het bezoek aan de hengstenshow, eerder een subjectief verhaal waaruit weemoed en jaloezie af te lezen is. Jammer. Kun je weer zo'n ellenlange, zinloze discussie verwachten wat totaal geen nut heeft.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 07-02-11 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:37

hahaha super leuk geschreven!!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:39

Ach prima toch dat ze zo blij met hem zijn ;-)
Wij hebben ook van hem mogen genieten..
En tja wij nederlanders delen graag :+

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:39

wat een leuk stukje, leuk geschreven! Blijft toch ook wel een beetje zuur dat hij niet meer "van ons" is...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:40

Tja.....ik vind het tever gaan, die commotie erom en het bedreigen van Dhr. Schockemuhle en stallen, ruiters....

Het klopt, Nederland is dit geheel zelf schuld, niemand anders.
Nu is het de kans aan een ander a zie ik hem nog steeds liever met Edward ;)

Zelf vind ik het stangebruik iets teveel. *\o/* *\o/*

Linda2B

tsja.... denk dat er inmiddels wel genoeg over is gezegd....
Edward en Voice vond ik ook een errug leuke combi afgelopen weekend! :-)

Carri

het is Frau LINSENHOFF
en het is de stiefzoon en niet de schoonzoon.
Slecht geïnformeerde journalist!
Laatst bijgewerkt door Carri op 07-02-11 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 08:41

Leorah schreef:
Leuk verhaaltje.... maar ik vind dit niet veel weg hebben van een (nieuwswaardig en objectief) verslag van het bezoek aan de hengstenshow, eerder een subjectief verhaal waaruit weemoed en jaloezie af te lezen is. Jammer. Kun je weer zo'n ellenlange, zinloze discussie verwachten wat totaal geen nut heeft.

Zo moet je het ook niet zien :D
Af en toe moet een lichter geschreven stukje gewoon kunnen. Dat breekt het weer even.
De jaloezie lees ik niet, meer ironie :)
Op het filmpje vind ik hem trouwens erg goed overkomen. Het is nog wel duidelijk dat de combinatie zich nog aan het vormen is, maar dat komt vast wel goed. Ik ben benieuwd naar augustus in Rotterdam!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:41

Hmm vond ik m bij Edward toch echt beter lopen!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:42

Twee vingers in zn neus? Twee hoeven in zn neus zul je bedoelen!

enne:
Citaat:
daar is Totilas. Hij doet een paar rondjes, kniebuigingen, beenzwaaien

Wij hoeven niet te vrezen. Toti wordt ingezet op het WK vrijheidsdressuur! :)*

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:43

Ik vind het ook wel grappig beschreven :D en en inderdaad meer een ironische toon :P. Het laat een beetje zien hoe belachelijk dit hele gedoe rond dit paard is van zowel Nederlandse als Duitse kant...

Muronia

Ik was zeer benieuwd naar de hengstenshowdag gister. Volgende week is er nog 1 toch? Is die ook compleet uitverkocht want ik wil er graag naartoe.

troi

Ik vind het wel weer een negatief toontje hebben hoor. 'Dagobert duck' 'dame in bontjas'tja. Wat mij betreft juist erg slimme mensen die een kans hebben gepakt waar iedereen nu vreselijk jaloers op is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 08:45

Leorah schreef:
Ik was zeer benieuwd naar de hengstenshowdag gister. Volgende week is er nog 1 toch? Is die ook compleet uitverkocht want ik wil er graag naartoe.

Van wat ik gehoord heb is het allemaal al uitverkocht, maar je kunt altijd voor de zekerheid even navragen of het internet in de gaten houden. Er zijn vast wel mensen die verhinderd zijn en hun kaarten kwijt willen voor een redelijke prijs.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:46

Rath heeft wel een beetje te doen met Edward Gal. ‘Een paard als Totilas maak je maar een keer in je leven mee. Edward moet het maar accepteren. Ik hoop dat hij me nog een paar tips geeft. Want Totilas kan soms best moeilijk doen, hoor. Het is geen machine waar je een muntje in gooit.’

Gratis les geven aan een ruiter die je toppaard afpakt :+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:52

leuk stukje het blijft jammer dat hij niet meer van nederland is maar hun hebben er ook plezier van. Tuurlijk zie ik hem ook liever onder edward maar toch vind ik hem ook niet verkeerd lopen onder Rath en daarintegen vind ik Voice en Edward ook een erg mooie combinatie om naar te kijken.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:55

Vind het wel een leuk stukje. Juist om het geschreven lijkt te zijn door een niet-paarden man of vrouw.
Dan krijg je toch altijd een andere visie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:26

Leuk geschreven! Heel vermakelijk!
Wie heeft het geschreven eigenlijk?

Cayenne

Re: "Wonderpaard" Totilas nu als Wunderpferd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:28

Thijs Zonneveld!
Hij heeft volgens mij wel eens eerder stukjes geschreven die hier ook zijn geplaatst.
Ik kan me alleen niet meer herinneren waar dat over ging :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:29

Ik vind het ook wel een leuk stukje, maar ik lees ook een soort van "uit de hoogte" van de duitsers. Allemaal erg jammer hoe het gegaan is. Persoonlijk zie ik het paard graag lopen en helaas dan niet meer als paard in NL, maar dat is helaas maar zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:32

Sneu geschreven, jammer. Dit blijft 'voeden' en dat vind ik helemaal niet nodig.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:33

Loes'sCorner schreef:
Tja.....ik vind het tever gaan, die commotie erom en het bedreigen van Dhr. Schockemuhle en stallen, ruiters....

Weet je wat pas ver gaat? Dat zij dit nodig achten door de trieste, jaloerse Nederlanders die hen bedreigen. Echt, de mensen die dat doen vind ik echt zo zielig.. Bah! :n Misschien moeten zij eens een advertentie zetten in de krant van het betreffende artikel: "GEZOCHT: LEVEN"

Ik gun Totitlas een glansrijke carrière, zowel in de sport als in de fokkerij. Dat hij nu in handen is van een Duitser doet er niet toe, KWPN is de 'leader' in de wereld van de sportpaarden waar veel meer goede, succesvolle paarden uit Nederlandse handen zijn gegeven. Worden die ook ruiters/eigenaren ook bedreigd? Nee dus..

Laat die Schokemmohle lekker pronken. Had ik ook gedaan wanneer ik voor 15 miljoen een wereldpaard in handen zou krijgen!

Sonja schreef:
Sneu geschreven, jammer. Dit blijft 'voeden' en dat vind ik helemaal niet nodig.

Helemaal mee eens!

Riddershow

Re: "Wonderpaard" Totilas nu als Wunderpferd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:43

Ik vind het artikel ook een negatieve smaak hebben. Zowiezo vind ik bij velen de sportiviteit missen. Het paard is verkocht (zoals vele paarden vaak van land wisselen), jammer en helaas voor Nederland en ik hoop dat Duitsland ook goede punten binnenhaald met Totilas.

Als nederland zo goed is, kunnen ze vast wel nog een paard zover krijgen dat hij de sterren van de hemel af rijdt. Als dat alleen maar afhankelijk is van 1 paard, dan is er toch echt iets goed fout.

Daarnaast vind ik ook niet dat je Rath met Toot nu al kunt vergelijken met Edward en Toot. Het kost tijd om ruiter en paard goed aan elkaar te laten wennen. We zien op de wedstrijden wel hoe het gaat en ik hoop dat daar dan ook gewoon eerlijk wordt gejureerd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:52

Dat Toot weggekocht is, blijf ik nog steeds zuur vinden. Tuurlijk gebeurt het vaker met Nederlandse paarden, maar hallo, dit is er natuurlijk een uit duizenden. Een recordbreker. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met andere Nederlandse paarden die nog niet zoveel gepresteerd hebben. :\

Maar die Rat(h) ( :+ ) mag ik wel geloof ik. Ik weet niet, ik krijg de indruk dat het wel een goede kerel is, en dat maakt het alweer wat minder zuur. :D