Grote grazers Oostvaardersplassen moeten meer ruimte krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote grazers Oostvaardersplassen moeten meer ruimte krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:30

Novum

Grote grazers in de Oostvaardersplassen moeten meer ruimte krijgen. Dat vindt de Partij voor de Dieren. De partij wil dat er een groter gebied wordt opengesteld voor de dieren, zodat ze meer beschutting en voedsel hebben en de winter beter kunnen doorkomen.

Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Henk Bleker (CDA) liet vrijdag nog weten het leefgebied van de dieren niet uit te breiden. De Partij voor de Dieren voert actie om Bleker op andere gedachten te brengen.

Volgens Tweede Kamerlid Esther Ouwehand houden CDA, VVD en PVV de grote grazers gevangen in een te klein gebied door het openstellen van een groter gebied tegen te houden. De partij vreest voor het welzijn van de dieren.

"Het advies om de dieren meer ruimte en beschutting te geven dateert al uit 2006, toen de commissie-Gabor haar eerste rapport uitbracht. Dat advies is ook toen niet opgevolgd, dankzij verzet van CDA, VVD en PVV. We weten allemaal hoe het de dieren in de Oostvaardersplassen vervolgens is vergaan."

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:37

Goh eindelijk eens wat verstandigs van de PvdD alhoewel ik me nog kan herinneren dat ze bij de laatste inspecties in de OVP het allemaal wel mee vonden vallen en dat het gewoon de natuur was.

tamary

Re: Grote grazers Oostvaardersplassen moeten meer ruimte krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:59

Verstandig is dat alleen als er eindelijk een lange termijn planning gaat komen om de aantallen dieren binnen de draagkracht van het gebied te houden. Het is nu alleen maar zeuren om meer ruimte, terwijl de populatie dan alleen maar groter wordt en de ellende net zo hard terug komt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:00

Meer ruimte, en waar willen ze dat vandaan halen?

Nederland is nou eenmaal niet erg groot en door de aanhoudende bouw van leegstaande bedrijfspanden en leegstaande dure huizen blijft er ook niet veel meer over...

Ik zou zeggen, kleinere kudde's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:01

het gebied vergroten heeft helemaal geen zin :n ze moeten de hengsten castreren en de merrie's steriliseren.. dit is namelijk een structureel probleem. Een groter gebied is over een paar jaar ook te klein

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:02

Maar wat is dan nu het NUT ervan om dieren ergens te droppen en maar hopen dat het zelf regelen?
Ik snap het niet meer hoor!
Overal zo veel dierenleed om ons heen en dat moet dan wel iets goeds zijn?
Ik vind Nederland daar veelste klein voor,overal bouwen ze alles dicht en opeens moet alles "puur natuur"?

Bezopen gedoe ook altijd pfffff

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:12

Tuurlijk moeten ze de populatie ook in de hand houden maar die extra ruimte hebben de dieren wel hard nodig dus ja vind het zeker verstandig dat ze pleiten voor meer ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:59

tamary schreef:
Verstandig is dat alleen als er eindelijk een lange termijn planning gaat komen om de aantallen dieren binnen de draagkracht van het gebied te houden. Het is nu alleen maar zeuren om meer ruimte, terwijl de populatie dan alleen maar groter wordt en de ellende net zo hard terug komt.

Inderdaad, laten ze de dierpopulaties maar eens reguleren. Op deze voet komen er steeds meer dieren erbij en voor je het weet is het nieuwe gebied ook weer te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:01

easygoing schreef:
Tuurlijk moeten ze de populatie ook in de hand houden maar die extra ruimte hebben de dieren wel hard nodig dus ja vind het zeker verstandig dat ze pleiten voor meer ruimte.

Dierpopulatie en lange termijn denken en kudderegulering lijkt me belangrijker dan meer ruimte. Met kleinere kuddes, heeft men ruimte genoeg. Alleen moeten er eerst dan heel erg veel dieren verdwijnen, dat dan wel weer.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:07

Mindim schreef:
easygoing schreef:

Dierpopulatie en lange termijn denken en kudderegulering lijkt me belangrijker dan meer ruimte. Met kleinere kuddes, heeft men ruimte genoeg. Alleen moeten er eerst dan heel erg veel dieren verdwijnen, dat dan wel weer.

Blijf erbij dat ik voor het complete plaatje ben waar de punten die jij aanhaalt onder vallen maar zeer zeker ook meer ruimte. En als het nieuwe afschotbeleid en meer ruimte het begin is dan heb ik goede hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:09

Afschot gebeurt alleen bij verzwakte en zieke dieren, niet om de populatie onder controle te houden of in te dammen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:20

Mindim schreef:
Afschot gebeurt alleen bij verzwakte en zieke dieren, niet om de populatie onder controle te houden of in te dammen.

Nu gebeurt (mede op advies van het gabor-rapport van november 2010) dat al eerder. Dat heeft puur en alleen met het welzijn van de dieren te maken. De populatie wordt alleen beperkt door voedsel aanbod.
Het advies om meer ruimte te geven om zo de dieren hun nodig beschutting te geven is dus ook al oud nieuws... (rapport 2006 en 2010) alleen zijn het de politici die dit beperken. Zeker met de huidige regering zal er helemaal niets aan natuurontwikkeling gedaan worden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:22

Mindim schreef:

Nope maar het begin is er in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:54

JewEmm schreef:
Mindim schreef:

Nu gebeurt (mede op advies van het gabor-rapport van november 2010) dat al eerder. Dat heeft puur en alleen met het welzijn van de dieren te maken. De populatie wordt alleen beperkt door voedsel aanbod.
Het advies om meer ruimte te geven om zo de dieren hun nodig beschutting te geven is dus ook al oud nieuws... (rapport 2006 en 2010) alleen zijn het de politici die dit beperken. Zeker met de huidige regering zal er helemaal niets aan natuurontwikkeling gedaan worden.

Dat zeg ik :D Vorig jaar zou het terrein wat ze nu ter beschikking hebben er ook al bij, maar was men bang voor vraat aan bast en vanwege wandelaars in het almeerderbos (?).
De huidige regering gaat alleen maar bezuinigen op natuur, ik zag laatst een interview met Pieter van Vollenhove, die sprak zijn zorgen ook al uit.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:53

Dat is gewoon zo jammer he... Er zijn rapporten, er zijn politieke partijen, er zijn dierenwelzijnsorganisaties, biologen en vergeet staatsbosbeheer niet. Die roepen eigenlijk allemaal het zelfde. Maar doordat de regering blijkbaar beslist duur het allemaal zo veel langer, of gebeuren belangrijke dingen gewoon niet!
Volgens mij was staatsbosbeheer wel bezig met het erbij trekken van het oostvaardersbos (?). maar eigenlijk hoop ik op een verbinding met de veluwezoom...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:18

Hebben die mensen bij PvdD eigenlijk wel verstand van dieren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:49

griebels schreef:
Hebben die mensen bij PvdD eigenlijk wel verstand van dieren??

Exact mijn gedachten :o?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:53

Ze zouden er ook eens wat vossen ofzo neer moeten droppen. Wolven :Y) Dan krimpt de populatie echt wele en eindje. Ze hebben sowieso meer ruimte nodig, of de populatie nu groeit of niet.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:59

Vossen lopen daar allang rond hoor! Zijn daar uit zichzelf naar toe gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:46

JewEmm schreef:
Dat is gewoon zo jammer he... Er zijn rapporten, er zijn politieke partijen, er zijn dierenwelzijnsorganisaties, biologen en vergeet staatsbosbeheer niet. Die roepen eigenlijk allemaal het zelfde. Maar doordat de regering blijkbaar beslist duur het allemaal zo veel langer, of gebeuren belangrijke dingen gewoon niet!
Volgens mij was staatsbosbeheer wel bezig met het erbij trekken van het oostvaardersbos (?). maar eigenlijk hoop ik op een verbinding met de veluwezoom...

Verbinding met de Veluwezoom gaat het niet worden, vrees ik. Ik denk niet dat men daar geld in gaat steken, helaas. Beesten trekken aan het kortste eind in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:48

BaileyMix schreef:
Ze zouden er ook eens wat vossen ofzo neer moeten droppen. Wolven :Y) Dan krimpt de populatie echt wele en eindje. Ze hebben sowieso meer ruimte nodig, of de populatie nu groeit of niet.

Is sprake van geweest van wolven, krimpt misschien de populatie van de hoefdieren van. Maar goed, wolven vermenigvuldigen zich ook. En die blijven vast niet achter een hekje.
Trouwens wolven trekken steeds dichter naar nederland, in duitsland zitten ze al weer, geloof ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:57

Die wolven komen vanzelf wel, ze zitten nu ook in Duitsland dat klopt, en dan is de stap naar NL zo gemaakt. Die kennen geen grenzen, en wij hebben hier zat lekkere hapjes en als de helft al verzwakt is is 't natuurlijk nog makkelijker... Overigens zijn everzwijnen hier ook haast een plaag en die zijn wel echt wild, maar waar mens en dier samenkomen gaat het vaak niet goed en zeker niet op 'n klein stukje land.

Het gebied vergroten slaat natuurlijk nergens op, er komen toch wel meer dieren bij. Als ze het nou zouden combineren met de populatie inkrimpen of beperken, zou het wel schelen... wat extra ruimte is wat dat betreft natuurlijk altijd wel mooi meegenomen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:23

Het gaat hier ook niet om het vergroten van het gebied met betrekking op de populatie grootte, maar het gaat erom dat door het gebied te vergroten en gebieden bij komen die de dieren meer beschutting geven. Dat is het doel van die extra ruimte.
(@ Mindim, het geld in GAAN steken wordt het niet... het is meer dat er geen geld in KAN gestoken worden, door de stop op natuurontwikkeling van de overheid)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:41

Of accepteren dat het houden van grote grazers in een parkje niets met natuur(ontwikkeling) te maken heeft . Dit is recreatieve veeteelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:55

JewEmm schreef:
Het gaat hier ook niet om het vergroten van het gebied met betrekking op de populatie grootte, maar het gaat erom dat door het gebied te vergroten en gebieden bij komen die de dieren meer beschutting geven. Dat is het doel van die extra ruimte.
(@ Mindim, het geld in GAAN steken wordt het niet... het is meer dat er geen geld in KAN gestoken worden, door de stop op natuurontwikkeling van de overheid)

Dat zeg ik toch? Geldkraan voor de natuur is dicht hoor ;)
Ze hebben de ruimte voor nu gekregen, is vast niet blijvend, het is voor meer voedsel en idd beschutting. Maar denk niet dat ze er de zomer ook mogen blijven.