Katherine Bateson en FBW Kennedy.
De Baden Wurttemberger gefokte Grand Prix vos FBW Kennedy is afgelopen nacht rustig in zijn slaap overleden in de stallen van zijn eigenaresse Jane Clarke te Cooperstown, New York. FBW Kennedy was een ontzettend populair Grand Prix paard in 2000. De kleurrijke vos werd tot Grand Prix niveau getraind door de Deense Lone Jorgensen, die hem in 1997, 1999, 2001 en 2003 uitbracht op de Europese Kampioenschappen, in 2000 op de Olympische Spelen en in 2002 op de Wereldruiterspelen.
In september 2003 werd de charmante ruin verkocht aan Jane Clarke die hem vervolgens beschikbaar stelde aan de Olympiade ruiter Robert Dover. Dover bracht Kennedy uit op de Olympische Spelen van 2004 in Athene, waar ze teambrons wonnen. Ze kwamen ook aan start tijdens de Wereldbekerfinale van 2005 in Las Vegas. De Amerikaanse paardensportfederatie riep Kennedy in 2004 uit tot Paard van het Jaar. Nadat Dover zijn carriere als wedstrijdruiter beeindigde, diende Kennedy als leerpaard voor Robert's assistent trainer Katherine Bateson, die op dit moment hoofd stalruiter is voor Jane Clarke en Nartan, het voormalige Grand Prix paard van Jeannette Haazen uitbrengt.
"Jane, Robert en ik zijn totaal verslagen dat Kennedy is overleden. Hij was een heel speciaal dier," aldus Bateson.
"Hij was een enorme persoonlijkheid. Gisteravond kreeg hij nog zijn lievelings tussendoortjes en vanmorgen vertelde de dierenarts dat hij vannacht waarschijnlijk rustig is overleden aan hartfalen of een aneurysma. Er zijn in zijn stal geen sporen van paniek of stress gevonden", aldus Robert Dover. "Ik vind het verschrikkelijk dat hij er niet meer is en ik hoop dat hij door mensen wordt herinnerd zoals hij was: een van de beste dressuurpaarden ooit die Lone, mij, Katherine en Jane ontzettend veel plezier heeft gegeven, en onze landen ontzettend veel succes heeft geschonken."
Kennedy werd in 1989 gefokt uit een combinatie van Tiro x Karata door Karl Gaibmaier, en als vierjarige ontdekt door de Deense Lone Jorgensen, die hem kocht tijdens een rijpaardveiling in Marbach. Lone bracht Kennedy uit in de rubrieken voor 5 en 6-jarige paarden tijdens het Bundeschampionate in 1994 en 1995. Kennedy liep in 1997 zijn eerste Grand Prix wedstrijd in Heroldsberg en werd onmiddellijk opgenomen in het Deense dressuurteam. De combinatie kwam aan start op vier EK's, een Olympische Spelen en een keer op de Wereldruiterspelen.
Nadat Kennedy naar Amerika vertrokken was, bleek hij samen met Robert Dover onverslaanbaar. De kleine ruin werd in 2004 Nationaal Kampioen in de Grand Prix, won het teambrons tijdens de Olympische Spelen in Athene en eindigde op de zesde plaats in het individuele klassement. Dover en Kennedy behaalden een vierde plaats met 80.100% tijdens de kur op muziek van de Wereldbekerfinale in Las Vegas. In mei 2005 klom Bateson in het zadel van Kennedy en diende de ruin 2 jaar lang als waardevol leerpaard voor de amazone. FBW Kennedy ging in 2006 officieel met pensioen.
"Ik had geen beter leerpaard kunnen hebben," aldus Bateson in een interview uit 2005. "Hij is geweldig. Ik heb in mijn carriere veel paarden mogen rijden, maar hij is verreweg de allerbeste. Hij is extreem intelligent, net een mens! Wanneer je tegen hem praat is het net alsof hij je echt begrijpt. Ik weet dat dat stom klinkt, maar hij is zo slim en hij weet wie hij is, hij weet wat hij heeft bereikt en hij is gelukkig met zijn leven. Hij is een gelukkig en gewillig paard, maar bovenal is hij ontzettend lief. Ik ken geen mooier paard dan Kennedy, zowel innerlijk als uiterlijk."
Hij wordt ontzettend gemist.
FBW Kennedy is 21 jaar oud geworden.