Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:33

http://www.horses.nl

Staatssecretaris Henk Bleker van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wil een sluitend I&R systeem opleggen. Dit zei hij deze week in een vragenuurtje met de Tweede Kamer. Bleker is van mening dat de paardensector over genoeg financiële draagkracht beschikt om dit systeem zelf te regelen en te betalen, dit in tegenstelling tot andere sectoren waar dit door het rijk gefinancierd wordt.

“Staatssecretaris Bleker vindt het raar dat we in een land als Nederland, waar zoveel paarden zijn en besmettelijke paardenziektes snel om zich heen kunnen grijpen, niet in een handomdraai weten waar die paarden zich bevinden en van wie ze zijn”, aldus een woordvoerder van het ministerie van ELI. “Hij gebruikte zijn eigen paarden als voorbeeld: toen hij ze aan het inventariseren was bij het stamboek, bleek dat er nog de nodige paarden op zijn naam stonden die niet meer van hem waren. Sommige waren verkocht, andere waren al dood. Dat vond hij een rare zaak. Met oog op de handelspositie van Nederland en de manier waarop paardenziektes soms snel om zich heen grijpen, vindt hij het onverantwoord om dit zo te laten.”

Voor 1 april schrijft de staatssecretaris een brief aan de kamer waarin staat op welke manier dit geregeld wordt en hoe hij dit systeem aan de sector wil opleggen.

marjoleinft

Re: Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:57

en weer iets gevonden om het geld uit onze zakken te kloppen......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:01

Ik mag die Henk Bleker wel.
Eindelijk een vervolg actie op de paspoort en chip verplichting waar heel Nederland al bang voor was.

Binnenkort een sluitende administratie op paard en eigenaar en waar het paard is.

Wat dat betreft geef ik hem wel gelijk, ik heb ook paarden verkocht, netjes paspoort met overschrijvings papier meegegeven, maar de nieuwe eigenaar / handelaar neemt geen moeite om het overschrijvings bewijs met paspoort op te sturen naar het stamboek voor naams wijziging.
Dus bij het stamboek blijft het paard op mijn naam staan.
Aan de andere kant, het paspoort is geen eigendoms bewijs, dus het hele I&R systeem is geen systeem van "wie is de eigenaar."

Ben bang dat we straks een systeem krijgen wat ook voor de koeien, varkens, geiten, enz geld.
Elke vervoers beweging moet via een formulier gemeld worden aan de toezichthoudende instantie.

Voorbeeld, ik heb twee geiten.
Zet ik die van de zomer bij mijn buurman in de wei dan moet ik daar een formulier voor opmaken en opsturen.

Als er zo'n registratie systeem komt, dan moet dat minimaal EU wijd zijn.
En niet alleen in Nederland, want wij zijn altijd al roomser dan de paus.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:07

Gaat een duur grappie worden, dat weet ik wel.
Mare misschien heeft het voordelen. Hoef je je paspoort niet meer af te staan enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:17

Tja, ach...eerst zien, dan geloven. En ik geloof nooit dat het hem lukt om dat door te drukken. De paardensector genoeg financiele draagkracht om dit systeem helpen op te zetten? Leeft Dhr Bleker onder een steen of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:18

Ariebren schreef:
Wat dat betreft geef ik hem wel gelijk, ik heb ook paarden verkocht, netjes paspoort met overschrijvings papier meegegeven, maar de nieuwe eigenaar / handelaar neemt geen moeite om het overschrijvings bewijs met paspoort op te sturen naar het stamboek voor naams wijziging.
Dus bij het stamboek blijft het paard op mijn naam staan.
Aan de andere kant, het paspoort is geen eigendoms bewijs, dus het hele I&R systeem is geen systeem van "wie is de eigenaar."

Het is ook eigenlijk geen taak van de stamboeken vind ik. Dan moeten mensen eerst lid worden en waarom zou je dat doen met een ruintje? En paarden zonder papier?
Dat systeem komt er vast wel, en gaat ons ook vast wel geld kosten :o

Qua dierziekten e.d. is het goed te verdedigen. Qua wildfok ook.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:20

Veulen84 schreef:
Gaat een duur grappie worden, dat weet ik wel.
Mare misschien heeft het voordelen. Hoef je je paspoort niet meer af te staan enzo.

Paspoort hoort bij het paard, ongeacht waar hij zich bevindt.
Net zoals jij zelf verplicht bent om een identiteits bewijs bij je te hebben zogauw je de deur uitgaat.

Een simpele oplossing voor alle registratie problemen.
Geef het paard een zijtasje of rugzakje waar zijn paspoort in gestopt kan worden.

Om een paard over te schrijven hoef je geen lid te worden van het desbetreffende stamboek.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:25

Arie dat bestaat al, dat heet chip :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:28

[***] schreef:
Qua wildfok ook.

Ik wil niet weten hoeveel paarden en pony's er nog steeds in Nederland staan die geen chip hebben en geen paspoort.
Wildfok ga je door een dergelijke registratiesysteem ook de wereld niet uithelpen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:14

Veulen84 schreef:
Arie dat bestaat al, dat heet chip :)

Maar die chip is juist het probleem.

Met die chip kan je het stamboek terugvinden, maar niet de eigenaar.
Het PVE heeft daar wel een site voor.
Op chip nummer kan je terug vinden welk stamboek de chip heeft geplaatst.

Het leuke is dat bijna alle quarter horses in Nederland een chip hebben met paspoort, uitgegeven door iemand van het Fjordenstamboek.
En wat betreft de neutrale paspoorten van het PVE zelf ???

Maar als het stamboek zijn administratie niet kompleet heeft door nalatigheid van de mensen die een verkoop niet goed doorgeven.
Of is een stamboek verplicht om bij navraag door te geven wie de eigenaar is van het paard met chip nummer 528..........

Dat is dus niet de taak van het stamboek, en de meeste stamboeken doen dit ook niet.

De chip is van het paard, met daaraan gekoppeld het paspoort.
En dan stopt de eigenaren registratie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:33

Tja slimmer zou ook zijn om het NDG te vragen om ook paarden chips te registreren. Het kan allemaal zo simpel. Jij krijgt papiertje met nummer van chip van je veearts. Je meld dat bij het NDG. Vervolgens verkoop je het paard en met een kaartje doe je dat bij het NDG weer melden.

Kind kan de was doen. Je hebt meteen een redelijke manier om paarden te volgen en die chips gaan eindelijk eens echt doen waar ze voor bedoeld zijn.

(En stamboeken worden gerund door vrijwilligers en dat is al snel rommelig)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:02

Veulen84 schreef:
Tja slimmer zou ook zijn om het NDG te vragen om ook paarden chips te registreren. Het kan allemaal zo simpel. Jij krijgt papiertje met nummer van chip van je veearts. Je meld dat bij het NDG. Vervolgens verkoop je het paard en met een kaartje doe je dat bij het NDG weer melden.

Kind kan de was doen. Je hebt meteen een redelijke manier om paarden te volgen en die chips gaan eindelijk eens echt doen waar ze voor bedoeld zijn.

(En stamboeken worden gerund door vrijwilligers en dat is al snel rommelig)

Wat staat voor de afkorting NDG ?

En weer de eigenaar of koper die actie moet ondernemen voor de naams registratie.
Dat is nu juist het probleem waar de stamboeken tegenaan lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:09

Cassidy schreef:
[***] schreef:
Qua wildfok ook.

Ik wil niet weten hoeveel paarden en pony's er nog steeds in Nederland staan die geen chip hebben en geen paspoort.
Wildfok ga je door een dergelijke registratiesysteem ook de wereld niet uithelpen...

En wat is wildfok? Als per ongeluk een hengst op je merrie springt? Dan moet je dat veulen maar direct laten euthaniseren? Dat doe je ook niet. En zo'n papierloos dier kan best leuk zijn.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:17

het werkt in de varkenshouderij ook...I&R systeem

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:38

Juist, in de koeien en varkens wereld werkt het I&R systeem.
maar je moet niet weten wat voor controle daar is.
En de boetes zijn ook niet mis.

Hier in de EU zijn we verplicht om elk veulen wat geboren wordt te voorzien van chip en paspoort.
Daar zijn juist de blanco PVE paspoorten voor.
En dat heeft niets te maken met papierloos of stamboek loos.

Wat mij opvalt uit de opmerkingen die hier gemaakt worden blijkt dat er weinig kennis is bij de paarden liefhebbers over het I & R gebeuren.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:59

controles zijn alleen maar goed want er werdt in het verleden flink wat afgerotzooit met de varkens en ik heb de varkenspest meegemaakt en hoop dat nooit meer mee te maken en de controle is idd wat overdreven laat staan de boetes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:11

Het I & R syteem in koeien en varkens werkt alleen omdat in die sector er maar een bepaald aantal verplaatsingen van dieren plaatsvindt. Bij varkens van fokadres naar mesterij, bij koeien van fokadres naar melkstal. Als ze er eenmaal staan, blijven ze daar doorgaans tot aan hun dood.

Een registratiesysteem, en een database, zijn alleen waardevol als ze up to date zijn.
Hoe actueel had je die database bij paarden willen hebben? Weten jullie hoeveel verplaatsingen er zijn binnen de paardenwereld? Van stal naar trainingsstal, KI station, meerdaagse wedstrijd, vakantie met paard?
Wat wil je in die database opnemen, hoeveel mensen wil je daarop zetten en wie gaat dat betalen?
Omdat er een paar cijfergeile ambtenaren op posities zitten en wat te doen willen hebben uit angst dat ze hun functie kwijtraken?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 02:20

NDG staat voor nederlandse dienst gezelschapsdieren. Dat is waar honden en katten centraal geregistreerd worden. Het is een betrekkelijk eenvoudig systeem.
Natuurlijk moet altijd de eigenaar/nieuwe eigenaar (kan zowel nieuw als oud zijn die meld, zolang de handtekeningen er maar zijn) actie ondernemen. Hoe weet je anders dat er iets gebeurd.

I&R is behoorlijk lastig inderdaad. Vele paarden wisselen heel vaak van stal of omgeving. Hier in de buurt zie ik veel paarden die in de winter ergens anders staan dan in de zomer. Ga die bewegingen maar een uitvoeren. Dat word al net zo gecompliceerd als bij geiten en schapen. En daar gaat al veel mis.

Ik heb trouwens zelfs nog nooit van blanco PVE paspoorten gehoord. En dat terwijl ik toch heel wat met ze gemaild heb over problemen met me paspoort. Ze zijn er zelfs nooit over begonnen. Dus misschien gaat daar ook wat mis.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 05:38

Paspoorten worden uitgegeven door een stamboek.

Elk stamboek heeft zijn logo staan op het paspoort wat zij uitgeven.
Maar voor de paarden zonder stamboek is er het "blanco" PVE paspoort.
Alles is het zelfde verder, behalve het logo op de kaft.
Er mag dan ook geen ras aanduiding ingevuld worden.

Paspoort problemen moet je regelen met het stamboek wat het paspoort aangemaakt en uitgegeven heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:28

Maar stamboeken mogen alleen het op naam zetten doen. En het kwpn bijvoorbeeld vraagt er nu ook geld voor. Nou, dat zou voor mij een reden zijn om de moeite van het op naam zetten niet te doen. Het levert je niets extra's op, kost wel geld en het is niet verplicht.
Ik heb toevallig mijn 2 paarden wel op naam staan. Mijn merrie omdat het verder niets kostte en mijn ruin omdat ik die zelf gefokt heb. Maar bij verkoop verwacht ik dat ze gewoon op mijn naam blijven staan, want de meeste mensen nemen niet de moeite hiervoor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:50

Wat heeft het overschrijven op naam voor toegevoegde waarde?
Op dit moment eigenlijk helemaal niets. Zeker niet als je fokt of naar wedstrijden gaat.

Ook paarden belanden nog steeds in de voedselketen, het is dan toch krom dat voor koeien en varkens een strenge I&R eis geld en voor paarden totaal niet.
Daar is totaal geen controle op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:10

Ariebren schreef:
Wat mij opvalt uit de opmerkingen die hier gemaakt worden blijkt dat er weinig kennis is bij de paarden liefhebbers over het I & R gebeuren.

Paardenliefhebbers roepen massaal maar wat en zijn tegen ... wat??
Wederom is het de énige sector die de boel totaal niet op énige orde heeft.
Dat is in het belang van(zwart) geld verdieners in de sector. Een sector waar HEEL veel geld in omgaat en die inderdaad HEEL draagkrachtig is.
De paardensector in NL loopt HEEL ver achter op de rest van de EC. In álles.
Het land met de minste geschikte grond in Europa, met de hoogste bevolkingdichtheid heeft ook de hoogste paardichtheid én nul regels.
Dat is niet goed voor paarden, niet goed voor de ruiter, alleen goed voor het (zwart)geld.
Dit door de krachtige lobby door een van oudsher politiek invloedrijke sociale groep en veel geld.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:10

We kunnen de portemonnee weer trekken.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:04

Als een ieder nou eens lekker bij zichzelf begint en de verantwoording :j draagt voor zichzelf en zijn eigen paarden, dan zouden alle regeltjes :list: toch niet nodig zijn.....

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:19

Citaat:

;) Misschien lost oormerken hier wat op. }>