Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ariebren schreef:Wat dat betreft geef ik hem wel gelijk, ik heb ook paarden verkocht, netjes paspoort met overschrijvings papier meegegeven, maar de nieuwe eigenaar / handelaar neemt geen moeite om het overschrijvings bewijs met paspoort op te sturen naar het stamboek voor naams wijziging.
Dus bij het stamboek blijft het paard op mijn naam staan.
Aan de andere kant, het paspoort is geen eigendoms bewijs, dus het hele I&R systeem is geen systeem van "wie is de eigenaar."
Veulen84 schreef:Gaat een duur grappie worden, dat weet ik wel.
Mare misschien heeft het voordelen. Hoef je je paspoort niet meer af te staan enzo.
Veulen84 schreef:Arie dat bestaat al, dat heet chip
Veulen84 schreef:Tja slimmer zou ook zijn om het NDG te vragen om ook paarden chips te registreren. Het kan allemaal zo simpel. Jij krijgt papiertje met nummer van chip van je veearts. Je meld dat bij het NDG. Vervolgens verkoop je het paard en met een kaartje doe je dat bij het NDG weer melden.
Kind kan de was doen. Je hebt meteen een redelijke manier om paarden te volgen en die chips gaan eindelijk eens echt doen waar ze voor bedoeld zijn.
(En stamboeken worden gerund door vrijwilligers en dat is al snel rommelig)
Cassidy schreef:[***] schreef:Qua wildfok ook.
Ik wil niet weten hoeveel paarden en pony's er nog steeds in Nederland staan die geen chip hebben en geen paspoort.
Wildfok ga je door een dergelijke registratiesysteem ook de wereld niet uithelpen...
Ariebren schreef:Wat mij opvalt uit de opmerkingen die hier gemaakt worden blijkt dat er weinig kennis is bij de paarden liefhebbers over het I & R gebeuren.