Uitbaters van manege krijgen zware straf wegens zwartwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Uitbaters van manege krijgen zware straf wegens zwartwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:08

http://www.hbvl.be

Een 47-jarige man en een 35-jarige vrouw, uitbaters van een manege in het Belgische Maaseik, kregen van de correctionele rechter in Tongeren ieder een boete van 165.000 euro, waarvan 55.000 euro effectief. Ze werden veroordeeld voor het illegaal tewerkstellen van vijf Brazilianen. De bvba werd veroordeeld tot een boete van 27.500 euro.
De feiten speelden zich af tussen 4 januari 2007 en 19 mei 2008. De vijf Brazilianen werkten gemiddeld 60 uren per week en kregen hiervoor een loon dat varieerde van 1.000 euro tot 1.300 euro per maand. Geen enkele 'werknemer' had een werkvergunning of was ingeschreven bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).

De twee beklaagden gaven gratis onderdak aan de Brazilianen, maar de vijf leefruimtes waren niet conform de normen van de wetgeving. Van mensonwaardige omstandigheden was er wel geen sprake. Naast het ontbreken van een werkvergunning en inschrijving bij de RSZ waren de Brazilianen ook niet gedekt voor arbeidsongevallen. Toen één van hen op een internationale jumpingwedstrijd een trap van een paard kreeg, werd dit niet aangegeven om het zwartwerk verborgen te houden.

Voor de betichting mensenhandel werden beide beklaagden vrijgesproken. De rechter was van oordeel dat het niet bewezen is dat de Brazilianen bewust naar ons land gehaald werden met het oogmerk ze te werk te stellen. Naast de geldboetes moeten de beklaagden ieder nog 6.900 euro betalen aan de sociale zekerheid. De bvba mag hiervoor ook nog eens 45.677 euro ophoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:13

Cayenne schreef:
Van mensonwaardige omstandigheden was er wel geen sprake.

dit is een erg rare zin? of ligt dat aan mij..

foxy80

Re: Uitbaters van manege krijgen zware straf wegens zwartwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:18

Het wil gewoon zeggen dat hun verblijven niet in orde waren, maar niet in dusdanige toestand dat het mensonwaardig was. Anders gaan mensen weer meteen denken dat er qua huisvesting niks in orde was. Ze hadden beter omschreven wat er dan precies niet in orde was, huisvesting heeft nl met veel verschillende zaken te maken. Misschien was de badkamer te oud naar de zin van de inspectie of de slaapkamers te klein.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:41

Voor dat loon, inclusief huisvesting, wat aan de Brazilianen betaald werd, konden er ook wel een paar minimum loners ingehuurd worden.
En dat had een hoop problemen gescheeld na afloop.

En waar halen ze al dat zwarte geld vandaan ?
5000 tot 6500 euro per maand ?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:00

Lessen in het zwart waarschijnlijk. Paardlief gaat niet aan de belastingen melden dat ie 4 u per dag moet lopen ipv 2

Trouwens, een paar minimumloners vinden is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ken de toestanden op die manege niet, maar buitenlanders zonder werkvergunning zijn wel afhankelijker (zeker met goed loon) en zullen dus langer blijven en minder morren over lange uren en dieren die niet tiptop verzorgd worden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:18

Anoniem schreef:
Cayenne schreef:
Van mensonwaardige omstandigheden was er wel geen sprake.

dit is een erg rare zin? of ligt dat aan mij..

Vlaams. Denk dat 'wel' weg en dan staat er wat ze bedoelen. :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:51

"toen één van hen een trap van een paard kreeg op een internationale wedstrijd..."
het gaat dus om grooms ...
en waarschijnlijk dus niet op een gewone manège mar op een internationale springstal of handelsstal
het stikt van de Braziliaantjes tegenwoordig als grooms op wedstrijden
ze werken voor weinig en kloppen heel veel uren en zijn erg kundig in omgang met paarden vandaar dat ze massaal naar hier komen in de paardenwereld

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:31

Katjing :-) zo zie je maar, goedkoop is niet altijd goedkoop

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:40

besita schreef:
"toen één van hen een trap van een paard kreeg op een internationale wedstrijd..."
en waarschijnlijk dus niet op een gewone manège mar op een internationale springstal of handelsstal
ze werken voor weinig en kloppen heel veel uren en zijn erg kundig in omgang met paarden vandaar dat ze massaal naar hier komen in de paardenwereld

Misschien heb ik wat gemist, maar zijn Brazilianen tegenwoordig 30 centimeter lang dat we van Braziliaantjes spreken?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:04

MarcoBorsato schreef:
besita schreef:

Misschien heb ik wat gemist, maar zijn Brazilianen tegenwoordig 30 centimeter lang dat we van Braziliaantjes spreken?

:')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:05

MarcoBorsato schreef:
besita schreef:

door de band toch 30 cm korter dan europeanen ...overigens bedoelde ik daar niks negatiefs mee :(:) :(:) ..integendeel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:12

Racisme hoort niet zo thuis op bokt he :(:) Probeer daar om te denken, thanks!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:21

MarcoBorsato schreef:
Racisme hoort niet zo thuis op bokt he :(:) Probeer daar om te denken, thanks!

Racisme jezus zeg ..waar haal jij je in het hoofd ..ik zeg net dat ze zo geegeerd zijn in de paardesport omdat het zo een goede , harde werkers zijn ..en heel veel respect hebben voor het paard ..Lucianan Diniz heeft onze merrie vroeger nog uitgebracht en dat is een Braziliaanse , alleen maar respect !! Dus waar jij dat vandaan haalt :? :? :?
dus als ik zeg Italiaantjes , kindjes dan ben ik racist

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:38

Foei, nu ben je ook nog discriminerend naar de bokkers toe, KINDJES nog wel! :')

Sorry Lieveli maar laten we nou niet de taalpuritein uithangen, Besita zei niks verkeerd, zeker niet als je de rest van haar bericht bekijkt, ze laat zich niet laatdunkend uit over de braziliaantjes.
Straks krijgen we hier weer die situatie met die negerinnentetten, bespaar me, please.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:40

braziliaanen zijn heel goede grooms, werken hard en piepen niet om het minste of geringste ... en dan kunnen ze ook nog eens goed met paarden overweg, groot gelijk als je die mensen aanneemt......

ik keur zwart werk niet goed maar iedereen die langer dan een week meeloopt in het paarden wereldje weet dat zwart geld de boel draaiende houd.
of het nu de boer is die 5 stallen verhuurt en er maar 3 opgeeft of de topruiter die de helft van het loon zwart uitbetaald en maar 75% van het verdiende lesgeld opgeeft.
er is in de paarden business nou eenmaal heel veel ruimte voor gerommel en dus gebeurd het ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:12

foxy80 schreef:
Foei, nu ben je ook nog discriminerend naar de bokkers toe, KINDJES nog wel! :')

Sorry Lieveli maar laten we nou niet de taalpuritein uithangen, Besita zei niks verkeerd, zeker niet als je de rest van haar bericht bekijkt, ze laat zich niet laatdunkend uit over de braziliaantjes.
Straks krijgen we hier weer die situatie met die negerinnentetten, bespaar me, please.

Ik vind het niet bepaald respectvol om over Braziliaantjes te praten, beetje denigrerend toch? :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:17

Niet als je de rest van de post van Besita leest. En het is ook niet sarcastisch bedoeld van haar.
Uit haar post spreekt juist heel veel respect, die mannetjes doen het toch maar even, zo' n zware baan gaan doen op 10.000 km van huis zonder familie, lange dagen en niet miepen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:20

Ariebren schreef:
Voor dat loon, inclusief huisvesting, wat aan de Brazilianen betaald werd, konden er ook wel een paar minimum loners ingehuurd worden.
Nee hoor :n. 60 uur per week x 4 weken x minimum loon + diverse opslagen werkgever. Nee :n.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:35

Wie weet om welke manege het gaat? Ik woon vlak bij Maaseik.
Er gaat meer zwart dan wit geld om op maneges. Als de boekhouding van alle maneges/pensionstallen eens gecontroleerd worden, dan wordt de schatkist een stukkie voller!

jolene1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:34

En terecht