Afgelopen jaar iets minder ongevallen in de eventingsport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Afgelopen jaar iets minder ongevallen in de eventingsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:05

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Het aantal vallen tijdens eventing is de laatste jaar afgenomen, gaf de FEI afgelopen weekend aan tijdens een seminar in Greenwich, Londen. Sinds 2005 is het cijfer omlaag gegaan van één val per zeventien starters naar één val per negentien starters in 2009 en 2010. Het aantal paarden dat valt en ruiters op lagere niveau’s is echter nog steeds een punt van aandacht.

In 2009 vielen er 778 combinaties uit 14.206 starters (5,48 procent); in 2010 waren dit 767 combinaties uit 15.518 starters (4,94 procent). Het aantal internationale evenementen is gegroeid van 318 in 2004 naar 479 in 2010. Vorig jaar werd er een actieplan gelanceerd. Eén van de doelen uit dit plan is om het aantal vallen in de eventing de komende drie jaar met tien procent te verminderen.

Volgens Guiseppe Della Chiesa, voorzitter van het FEI Eventing comité, geven de cijfers aan dat de visie van het Risk Management Action Plan correct was en dat het systeem een stap in de goede richting is. “Daarnaast geeft het aan op welke manier de sport wereldwijd toeneemt en het feit dat de officials en deelnemers goed samenwerken. We zijn erg blij om te zien dat deze tak van de sport toeneemt in populariteit, maar we moeten wel zorgen dat nieuwe deelnemers goed voorbereid zijn. Onze prioriteit is om ervoor te zorgen dat deelnemers geen onnodige risico’s tegenkomen. Een risicosport blijft het altijd”, aldus Della Chiesa.

Meloen

Re: Afgelopen jaar minder ongevallen in de eventingsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:08

Ik zou zeggen... Knock on wood!

KarinL

Re: Afgelopen jaar iets minder ongevallen in de eventingsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:06

Super! Fijn om te horen dat het bekender wordt en veiliger!
Het is ook gewoon een leuke veelzijdige sport!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:21

"Het aantal paarden dat valt en ruiters op lagere niveau’s is echter nog steeds een punt van aandacht."

Volgens mij kan iedereen een paard van stal halen en besluiten om te gaan crossen. B niveau.
Oke moet 1 winstpunt gehaald hebben bij het springen???
Kijkend naar de risico's en het verschillend benaderen van de hindernissen is volgens mij veel winst te halen in een stuk opleiding.
Waarom niet mensen aanstellen, vanuit de KNHS, waar verplicht 5 trainingen gevolgt moeten worden voordat je mag starten. Genoeg trainingsmogelijkheden in den landen.
In ieder geval kennis mbt de lengte van de beugels!
Bescherming op gebied van mens en dier!
En het benaderen van verschillende hindernissen!

Certificaat van deelname overleggen aan de KNHS waarna je vrijgegeven wordt om jezelf op te geven voor SGW wedstrijden.
Met het digitale systeem moet dat mogelijk zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:29

cjb, vanuit de eventing zelf wordt hier ook voor gepleit. Echter de KNHS moet ook willen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:42

KarinL schreef:
Super! Fijn om te horen dat het bekender wordt en veiliger!
Het is ook gewoon een leuke veelzijdige sport!

Dat zijn twee érg verre sprongen naar conclusie.

Het is minder veilig dan zelfs motorracen!
Het is niet minder onveilig over de breedte.

'Leuk' is subjectief, leuk voor het paard helemaal en het is al decennia punt van discussie of paardgebruik door een mens wel op de OS hoort.

Eventing is een archetype vorm van paardrijden met een competitie-element en zou een spil kunnen zijn in het verbeteren van de ruiterij.
Het onderkennen van de risicos en conflicten met het welzijnsbelang van het paard zijn cruciaal voor het waarborgen van een toekomst er voor.
Als deze meest fundamentele básisvorm van paardrijden geen toekomst heeft, is dat het failliet van paardrijden. Zowel voor de inhoud van goed paardrijden als voor het begrip van wat het eigenlijk ís.

Als deze georganiseerde vorm van 'steeple chase', 'point-to-point', dwarsvelden, van waar Caprilli het over heeft, niet paardgericht ruiterveilig wordt gewaarborgd, is de toekomst van paard'rijden' een verplicht figuur in een omheinde zandbak.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:55

Jeetje Huertecilla,
Wat kan ik me dood ergeren aan jouw posts. Kun je niet in normaal Nederlands praten, in plaats van je door je taalgebruik zo omhoogplaatsen?
Eventing is op FEI niveau veiliger geworden in vergelijking met 2 jaar terug. Dat kun je lezen in het stuk, dus al jouw mooie woordjes hebben hier geen zin.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:13

Snoekiej schreef:
Jeetje Huertecilla,
Wat kan ik me dood ergeren aan jouw posts. Kun je niet in normaal Nederlands praten, in plaats van je door je taalgebruik zo omhoogplaatsen?
Eventing is op FEI niveau veiliger geworden in vergelijking met 2 jaar terug. Dat kun je lezen in het stuk, dus al jouw mooie woordjes hebben hier geen zin.

Dat valt toch wel mee? Ik vind het een nette post en ook voor bijna iedereen wel begrijpelijk. Wat maakt het uit welke woorden iemand gebruikt? Als dat gene wat hij zegt maar hout snijdt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:14

Huertecilla: in een omheinde zandbak kun je anders ook een flinke smakkerd maken.

En idd, leuk is subjectief maar we zitten hier op een forum en daar kan en mag iedereen zijn of haar mening geven, en die zijn altijd subjectief.

Ik denk dat de KNHS met stappen moet komen om ervoor te zorgen dat eventing ook in de basissport veiliger wordt voor paard en ruiter. Misschien verplicht een crosstraining volgen met goed gevolg, af te sluiten met een X aantal oefencrossen? En dat je pas als je daarvan een aantekening op je startkaart hebt, mag starten?

Sta trouwens zelf op een eventing stal (rij zelf alleen recreatief en dressuurmatig hoor....) en zie daar alleen maar mensen die er heel serieus mee bezig zijn en erg denken om de veiligheid. Er wordt erg veel tijd en aandacht besteed aan de opleiding van ruiter en paard.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:52

Ik heb juist het idee dat van alle takken van paardensport de eventing het minst in conflict is met het welzijnsbelang en dat eventingruiters het paard veel meer paard laten zijn dan in de andere disciplines.
Volgens mij vinden de meeste paarden het ook leuk, nou ken ik niet zo heel veel eventingpaarden, maar degenen die ik ken, die willen erg graag...

Maar met een betere bekendheid en veiligheid wordt het gevaar automatisch weer groter doordat een breder publiek geïnteresseerd raakt. .
En een verplichte crosstraining is misschien wel handig, maar wie keurt dan de trainers?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:52

Hm... het blijven natuurlijk altijd wel (fikse) vaste hindernissen wat de veiligheid volgens mij niet altijd ten goede komt, hoe goed de voorbereiding van organisatie, ruiter & paard ook is.
Als je paard over b.v. een picknicktafel of boomstronk van een metertje doorsnee struikelt (of erachter blijft hangen) is een val volgens mij altijd standaard.
Het zou er niet mooier van worden maar is het geen idee om gewoon her en de wat stijltjes en oxertjes te plaatsen met klaplepels en vallende balken ?? ;-)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:24

Tafje± Door het hoge tempo is dar juist het gevaar van tussen de benen komen. De meest veilige hindernis die eris is de massale boomstam. Dat is rond,komen paarden voor terug en krijgen ze de fijnste sprong op. En als er wat gebeurd glijden ze er alsware overheen en kunnen nergens aan blijven handen.
Losse onderdelen zijn per definitie altijd gevaarlijk in de cross. Ook mede doordat de paarden heel goed weten dat het vast zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:54

Snoekiej schreef:
Kun je niet in normaal Nederlands praten, in plaats van je door je taalgebruik zo omhoogplaatsen?

..... :x

@SusanH; ik schrijf niet dat je in een omheinde zandbak geen smakker kan maken.
Ik schrijf wel dat, wanneer de ruiterij eventing niet veiliger en met meer garanties voor het welzijn van het paard kan inrichten, die zandbak de toekomst is.
Dat is mijns inziens geen paardrijden en dus volgens mij -O-

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:13

Leuk om te lezen dat ik met zo'n positieve post, zo'n heisa op mijn hals haal!

Leuk om te zien hoe veel verschillende kanten er zijn! Maar als ik zie hoe mijn halflinger staat te springen om weer te gaan crossen, en hoe andersom het kan zijn aan het einde van de winter bij de binnenbak! Dan weet ik wel wat ze leuker vinden!

quote:

Eventing is een archetype vorm van paardrijden met een competitie-element en zou een spil kunnen zijn in het verbeteren van de ruiterij.
Het onderkennen van de risicos en conflicten met het welzijnsbelang van het paard zijn cruciaal voor het waarborgen van een toekomst er voor.
Als deze meest fundamentele básisvorm van paardrijden geen toekomst heeft, is dat het failliet van paardrijden. Zowel voor de inhoud van goed paardrijden als voor het begrip van wat het eigenlijk ís.

Als deze georganiseerde vorm van 'steeple chase', 'point-to-point', dwarsvelden, van waar Caprilli het over heeft, niet paardgericht ruiterveilig wordt gewaarborgd, is de toekomst van paard'rijden' een verplicht figuur in een omheinde zandbak.

einde quote

Wat je schrijft over verschillende vormen, zijn niet de vormen zoals het nu gaat met de SGW! En de veiligheid is gewaarborgd door ronde hindernissen en breekbomen!

Als je het nog niet eens wilt hebben over de vormen van "rijden" bij dressuur en springen als het niet goed gaat! Veel protest en constant dezelfde oefeningen ed! Dus als je je discussie wilt hebben, kunnen we nog wel even door gaan!

Fundament is: plezier tijdens rijden, afwisseling, en correctheid met rijden!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:18

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:39

Moderatoropmerking:
Graag met respect en argumenten reageren op de inhoud van een bericht en niet op de persoon. Bedankt alvast.

jolene1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:32

Gellukig maar gebeuren nog veels te vaak ongelukken in de paardensport
Niet alleen in de paardensport andere sporten overigens ook