Met vier hengsten heeft het voorjaarsverrichtingsonderzoek voor 4-jarige hengsten vooralsnog een bescheiden omvang. Van de 9 aangeboden hengsten werden er maar liefst 5 hengsten afgewezen. Dit gold ondermeer voor alle drie de ‘instromers’ welke tijdens de hengstenkeuring van vorig jaar werden aangeboden. Voor deze hengsten, Ywalt van de Demrostables (Gjalt 426 x Teunis 332 Pref), Wessel (Doaitsen 420 x Jakob 302) en Winbald fan Sinaeda (Beart 411 x Oepke 266) geldt dat de aanwijzing definitief is vervallen. Van de hengsten uit de lichting 2011 werden Wichart H.V. (Harmen 424 x Sierk 326) en Wessel van de Woalderhoeve (Fabe 348 x Olof 315) niet ingecheckt. Voor beide hengsten geldt dat ze op 15 februari opnieuw de kans krijgen om zich te presenteren. De reden en voor afwijzing van de genoemde hengsten is divers: niet rad, onvoldoende afgericht en een huidinfectie.
De hengsten die wel van start zijn gegaan zijn: Thys fan Fjildsicht (Ielke 382 x Sape 381), Wybren van ASS. (Maiko 373 x Brandus 345), Yorick v.d. Giesenbos (Felle 422 x Jakob 302) en Wilfred van Thea F. (Hinne 427 x Fêde 350).
De beide tijdens de eerste bezichtiging voor het verkorte onderzoek aangewezen hengsten, Aaron (Feitse 293 Pref x Nammen 308) en Hearke (Adel 357 x Ouke 313) zullen het karakteronderzoek in de laatste twee weken van het Centraal onderzoek doorlopen.
Dat vind ik toch wel schrikbarend hoor, dat er zoveel afvallen, en dan met zulke oorzaken!! Je bent toch mega zuinig op je hengst als die naar het CO mag???
Sieppus
Geplaatst: 03-02-11 09:47
Pff, idd erg weinig. Jep als je hengst toch naar het CO mag, dan mag je je handen dicht knijpen! Sommige mensen zien niet dat ze goud in handen hebben.
Wij hadden Ywalt op stal en daar werd anders erg voorzichtig mee omgegaan hoor ! Die mensen weten heus wel dat ze zoals je het noemt goud in handen hebben :S
wilfred van thea f,dat vind ik een boom van een fries. zn oma is petronella,en mijn vincent f zn oma is fabiolaa,beiden zijn zusters,stam 14 echte vechtjassen,harde werkers,en fijne karakters