Ondergrens voor bedrijfstoeslag vastgesteld op 500 euro

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ondergrens voor bedrijfstoeslag vastgesteld op 500 euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:42

www.levendehave.nl

Om in aanmerking te komen voor een financiële bijdrage uit de pot voor het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid, moet een houder van schapen, runderen of paarden minimaal recht hebben op 500 euro.

Wie op agrarische grond een gering aantal dieren heeft lopen, valt al gauw buiten de boot. Het ministerie van EL&I heeft berekend dat de ondergrens van 500 euro overeenkomt met circa 25 schapen of twee koeien. Dit betekent dat alleen de zeer kleine schapenhouders, de facto de hobbydierhouders, worden uitgesloten, schrijft staatssecretaris Henk Bleker aan de Tweede Kamer.

Alle lidstaten zijn verplicht per 2010 een ondergrens op te nemen, aldus Bleker. ''Wel is het een vrije keuze of het een hectare- of financiële ondergrens is, waarbij de hoogte binnen kaders ook zelf kan worden gekozen. Nederland heeft voor een financiële ondergrens gekozen, omdat de nadelige gevolgen daarvan voor de sector kleiner zijn dan van een hectare-ondergrens. Vervolgens is de hoogte van de ondergrens zodanig gekozen dat deze in redelijke overeenstemming is met de uitvoeringskosten per aanvraag, die gemiddeld nog hoger liggen dan deze ondergrens, terwijl tegelijkertijd het de werkelijk kleine bedrijven zijn die worden uitgesloten. Deze grens geldt voor het totaal van de verschillende subsidieregelingen binnen de GLB-eerste pijlerbetalingen (inkomenssteun).''

Landbouwers *) die een bedrijfstoeslag willen ontvangen, moeten toeslagrechten hebben en zij moeten elk jaar zelf de uitbetaling van deze toeslagrechten aanvragen. Heeft u geen toeslagrechten, dan kunt u die van iemand anders kopen of huren.

Bij het loket van Dienst Regelingen is meer informatie te vinden over bedrijfstoeslagen.

*) Onder de definitie van landbouwer vallen eigenaren of gebruikers van grond waarop een landbouwactiviteit wordt uitgeoefend voor eigen rekening en risico. Dat begrip landbouwactiviteit blijkt heel ruim: landbouwproducten produceren, fokken of telen tot en met het oogsten, het melken, het fokken en het houden van dieren voor landbouwdoeleinden of de grond in goede landbouw- en milieuconditie houden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:04

ik moet zeggen dat ik hier weinig van snap. Is het een toeslag die je kunt aanvragen als paardenhouder? Waar gaat dit over? Beetje summier berichtje zo.. die eerste zin is ook zo raar, om in aanmerking te komen voor... moet minimaal recht hebben op... Of bedoelen ze dat je ook minder toeslagrecht kan hebben maar die niet krijgt als je onder die 500 eurogrens blijft?

robert45

Re: Ondergrens voor bedrijfstoeslag vastgesteld op 500 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:39

toeslagrechten zijn om boeren te subsidieren.

Ook wanneer je dus meer als X aantal schapen houd of ander vee kan je dit aanvragen.

Wel moet je dan toeslagrechten kopen of huren. Deze zijn vaak in 2 jaar weer terug te verdienen.

die 500 is een grens. Heb je recht op minder dan krijg je niets. Dit omdat ze anders bedragen van enkele tientjes moeten betalen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:41

Dus met één knol heb je recht op die bijdragen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:06

Lekker dan, heb ik die van mijn land niet overgenomen omdat ik een jaar geleden géén landbouwer zou zijn, maar volgens deze definitie dus wel... :\

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:02

Valt wel tegen hoor. Mijn vader had vorig jaar met ruim 3 ha en 25 schapen recht op € 234,00 en kreeg dus niks.
Dit bericht suggereert alsof deze regeling nieuw is, maar da's dus niet het geval. Overigens moeten er op je perceel wel toeslagrechten rusten en vaak is dat ook gebonden aan een tijdsduur. Om de formulieren in te vullen moet je bijna academisch geschoold zijn. Heb niet de illusie dat 't ff snel centjes beuren is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:09

Je hebt land MET en ZONDER toeslagrechten.
Op heel veel hectare's zitten geen toeslagrechten.
Deze kunnen ook niet uitbetaald worden.
Je moet ook een UBN nummer hebben om hiervoor uberhaupt in aanmerking te kunnen komen.
En alles, maar dan ook echt alles bijhouden.

Ik doe zelf jaarlijks de opgave van deze ''vroegere meitelling'' wat nu gecombineerde opgave heet.
Marion71 schreef:
Om de formulieren in te vullen moet je bijna academisch geschoold zijn. Heb niet de illusie dat 't ff snel centjes beuren is.

Nou dat klopt haast wel, 1 vinkje per perceel vergeten, en je kunt naar je centen fluiten. De vinkjes zitten niet duidelijk in het zicht, dus je moet goed je hoofd erbij hebben.

Eerder was je in ca 1 uur klaar, nu zit je er bijna een dag achter om alles goed in te vullen.
Je moet je mestvoorraden opgeven, hoeveel dieren je hebt op 1 mei etc etc.
Hoeveel land je hebt en hoe je dit gebruikt. Huren kan, maar dat moet wel officieel en op papier goed staan.
Bij de huur hoef je niet perse de toeslagrechten van de verhuurder erbij te krijgen, maar dit kan wel.

Het is dus niet makkelijk verdienen, en ik denk voor 90% van de paardenhouders niet van toepassing.
Daarnaast heb je natuurlijk jaarlijks ook een behoorlijk aantal kosten welke je aan het LNV moet afdragen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:22

Op mijn perceel rustten toeslagrechten, die lagen rond de 1000 euro meen ik, maar die heb ik dus niet overgenomen omdat men toen vond dat ik daar niet voor in aanmerking kwam omdat ik geen landbouwer zou zijn. Maar lees dus nu dat ik als eigenaar wel gewoon in aanmerking had moeten komen. Grrr.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:28

Heb je een UBN nummer en een relatienummer van het minlnv?
Dan had je best een aanvraag in kunnen dienen