Bewuste keuze in ruwvoer voor paardeneigenaar niet mogelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Bewuste keuze in ruwvoer voor paardeneigenaar niet mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 08:25

www.paardenkenniscentrum.nl

In de zomer en het najaar van 2010 heeft het Paarden Kennis Centrum een onderzoek verricht naar verschillende soorten ruwvoer, waaruit blijkt dat de paardeneigenaar geen bewuste keuze in ruwvoer kan maken. Naast het standaard ruwvoer zoals hooi en voordroog (kuil), zijn diverse voorgefabriceerde ruwvoeders onder de loep genomen.

Er is gekeken naar het aantal kauwbewegingen, de tijdsduur die het paard over het eten doet en de inkoop- en opslagkosten. Hieruit blijkt dat het standaard ruwvoer het beste voldoet qua kauwbewegingen en tijdsduur, maar een afgepast rantsoen van deze ruwvoeders biedt veel te weinig eettijd. Deze ruwvoerproducten zijn wel minstens drie keer goedkoper dan voorgefabriceerd ruwvoer.

Tevens is gekeken naar risico’s door het doen van onderzoek naar verschillende soorten vervuilingen die in ruwvoer kunnen zitten. Hierbij is ook gekeken hoe groot de risico’s hiervan zijn en of deze risico’s opwegen tegen de hoge kosten van voorgefabriceerd ruwvoer.

De vervuilingen die zijn onderzocht, zijn: kruiskruidvergiftiging, botulisme en mycotoxinevergiftiging (schimmelsporen). Hieruit blijkt dat standaard ruwvoeders risico’s met zich meebrengen. Echter, hoe vaak deze vervuilingen voorkomen is moeilijk te achterhalen daar geen meldings- of onderzoeksplicht bestaat. De GD Deventer spreekt in het geval van botulisme over tientallen meldingen per jaar.

Uit een uitgebreide enquête valt op dat eigenaren maar matig gevaar zien in het standaard ruwvoer en kennis van de mogelijke risico’s gering is. Deze resultaten gecombineerd met het, zover bekend, beperkte voorkomen van gezondheidsrisico’s maakt het voor de paardeneigenaar lastig een goede afweging te maken tussen de diverse ruwvoersoorten en vallen vooral kosten op.

Voorgefabriceerde ruwvoerders kunnen worden aanbevolen als aanvullend product, voor bijvoorbeeld aangepaste energiewaarden, droge-stof-behoefte, vezels, vitaminen en mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:58

Ja laten we allemaal aan 'fabrieks' ruwvoer gaan *\o/* :roll:

Wat is er tegenwoordig toch mis met de ouderwetse basisbrok, hooi en een liksteen?

Fabrieks ruwvoor komt trouwens ook gewoon van de akker net zoals melk van de koe blijkft komen. Enige verschil is dat er in dat productie/verwerkings proces een paar kwaliteitschecks worden uitgevoerd.

realmagic

Re: Bewuste keuze in ruwvoer voor paardeneigenaar niet mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:03

en door die checks weet je dan dus ook dat die voeders in ieder geval veilig zijn.
De mijne krijg ook aspero van equifit naast zijn kuil

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:05

Waarschijnlijk doen die kwaliteitschecks het hem nou net, en dat productie/verwerkingsproces zorgt er waarschijnlijk voor dat het juist geschikt is als aanvulling van 'aangepaste energiewaarden, droge-stof-behoefte, vezels, vitaminen en mineralen'.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:11

Laten we het houden van paarden vooral duurder maken :=

Bij onze paarden volstaat het gewone hooi goed! Als je je ogen zelf open hebt en goed ruikt aan hooi kun je al er hele hoop van kwaliteit van het voer aflezen...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:33

realmagic schreef:
en door die checks weet je dan dus ook dat die voeders in ieder geval veilig zijn.
De mijne krijg ook aspero van equifit naast zijn kuil

Ja en daar ben je wel heeeel risicovol bezig :+

Inderdaad, bij het voeren van hooi en kuil/voordroog gewoon je ogen en neus gebruiken, doet al heel veel.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:54

Waarom is dat zo risico vol dan volgens jou?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:59

:+ zie OP
sans6 schreef:
De vervuilingen die zijn onderzocht, zijn: kruiskruidvergiftiging, botulisme en mycotoxinevergiftiging (schimmelsporen). Hieruit blijkt dat standaard ruwvoeders risico’s met zich meebrengen. Echter, hoe vaak deze vervuilingen voorkomen is moeilijk te achterhalen daar geen meldings- of onderzoeksplicht bestaat. De GD Deventer spreekt in het geval van botulisme over tientallen meldingen per jaar

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:01

Overdrijven kan natuurlijk ook.

Off-topic: jou 'Muis' lijkt echt superveel op onze 'Muts', wow! :D

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:21

wat bedoelen ze precies met ruwvoeders? bedoelen ze daar de brok mee? dat is mij niet helemaal duidelijk...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:25

Als je de waarden in het ruwvoer niet laat analyseren weet je natuurlijk ook niet wat voor bijvoeding je in de vorm van in de fabriek aangepast ruwvoer nodig hebt. ;)
Trek je portemonnee maar leeg, maar wat het profijt voor het paard is weet niemand.

Dat analyseren is waarschijnlijk voor de gemiddelde paardenhouder veel te duur, en een normaal krachtvoer of min/vit. mengsel bijvoeren dekt ook de behoeften van het paard.

En ja, naast je gewone ruwvoer nog een bewerkte vorm voeren, helpt natuurlijk niet echt voor de veiligheid, dat lijkt me akelig logisch...

De aanbeveling snijdt ook echt geen hout in mijn ogen en ik ben benieuwd naar de sponsors...

Citaat:
Uit een uitgebreide enquête valt op dat eigenaren maar matig gevaar zien in het standaard ruwvoer en kennis van de mogelijke risico’s gering is. Deze resultaten gecombineerd met het, zover bekend, beperkte voorkomen van gezondheidsrisico’s maakt het voor de paardeneigenaar lastig een goede afweging te maken tussen de diverse ruwvoersoorten en vallen vooral kosten op.

En zou iemand me kunnen uitleggen wat hier nou eigenlijk staat?
Ik lees: de eigenaar ziet weinig gevaar, heeft weinig kennis van mogelijke risicos. Deze risicos komen beperkt voor. Daarom is het voor de eigenaar lastig te kiezen tussen ruwvoeders.

De kosten vallen op.

Het kan aan mij liggen hoor maar ik kan hier niets mee. Eerst gaat het over ruwvoer in het algemeen, dan over het maken van een afweging tussen verschillende soorten ruwvoer?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:26

ruwvoeders neem ik aan lucerne/hooi/voordroog/kuil etc.

ik kan ook weinig met dit artikel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:28

MarielleB schreef:
wat bedoelen ze precies met ruwvoeders? bedoelen ze daar de brok mee? dat is mij niet helemaal duidelijk...

Ruwvoer is je basisvoer, oftewel hooi, gras, of kuilvoer.
Brok heet krachtvoer of hardvoer.

Naast 'gewoon' ruwvoer heb je echter ook dingen als Wiesencobs, compactgras, lucerne etc.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:31

ik kan helemaal niets met dit stukje. Het is onduidelijk, en ik mis de feiten en cijfers. Is het volledige rapport ook ergens in te zien?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:23

Caira schreef:
ik kan helemaal niets met dit stukje. Het is onduidelijk, en ik mis de feiten en cijfers. Is het volledige rapport ook ergens in te zien?

Nou hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Het is goed te weten wat je voert..als ik op sommige stallen zie hoe men hun paarden ruwvoer geven, dan sta ik niet gek te kijken bij de futloze of zieke paarden, hetzij bevangen etcetc. Het is dus goed om erbij stil te staan en eens te kijken wat je ze te eten geeft. Je wilt immers zelf ook gezond eten (uh, willen/moeten :P) en bent je ook bewust van wat je eet.
Maar je kunt het ook overdrijven..bedoel, ken een stalletje wat voor €13,50 per klein baaltje (20 kilo) hooi inkoopt!! Leuk bedacht, liefdevol ook (maar wordt ook niet voldoende gevoerd, want hé, het hooi is zo duur)..maar als je dan kijkt naar de verdere verzorging, is het om te huilen. Ene dag in vrieskou met stevige wind deken om een sterk vermagerd paard, andere dag deken af, ene dag muesli, andere dag niets omdat het geld op is, andere dag weer bij elkaar gesprokkeld brok etcetc..dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van dat dure hooi..

Ik heb al járen hetzelfde hooi, ken het grasland ook waar het hooi van gehaald wordt, dus dat is mn voordeel..en al járen gezonde paarden..vind t dus wel prima zo.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:49

Onderzoek is zeker gedaan in opdracht van PAVO of HARTOG?

:')

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:02

Wat een ontzettend vaag en nietszeggend verhaal zeg.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:06

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:07

Kruiskruidvrij-verklaring kan je om vragen bij je hooileverancier. Je kunt ook bij de boer gaan kijken, 's zomers, wat er in z'n land groeit, als je van een boer koopt -> risico afgedekt.
Schimmels: bij de boer vragen (of gaan kijken) wanneer hij gemaaid heeft, aantal dagen dat de handel ligt te drogen vragen/controleren, controleren of het tussendoor geregend heeft, desnoods zelf kijken bij het balen -> risico afgedekt. Bij hooileverancier: vragen om deze gegevens en je neus gebruiken bij het kopen van je hooi.

Blijft over botulisme. Risico is klein, maar gevolgen groot. Je moet een dood beest dat dood gegaan is aan botulisme in het hooi hebben (dus gewoon een konijn dat niet snel genoeg weg was voor de cyclomaaier is het probleem niet!), en dan is je hele baal meteen besmet. Als er een dood beest uit rolt als je de baal opent is het simpel: voor de zekerheid baal weggooien, ook al weet je niet of het dier door botulisme of een buizerd doodgegaan is. Zit-ie tussen de laatste twee plakken heb je pech, want je ziet het niet op tijd, maar de kans dat er een dood dier inzit dat aan andere dingen is doodgegaan is vele malen groter dan dat het een dier is dat aan botulisme is overleden.
Hierop analyseren is ondoenlijk, want dan zou je ál je balen moeten laten analyseren, en dat is onbetaalbaar.

Kortom: de kennis kan er wel degelijk zijn bij de paardenhouder, zo moeilijk is het niet je gezonde verstand te gebruiken, en de mogelijkheid om te controleren is er ook, als je maar wat moeite doet.
Alleen in het geval van botulisme is het vrijwel niet te doen dat risico af te dekken. Maar daar kan een ruwvoerleverancier ook niet op laten analyseren, en ik betwijfel of de voorverpakte ruwvoeders allemaal 100% gecontroleerd worden op botulisme. Ik zou wel eens willen weten of er niet af en toe een dooie muis in de lucerne zit. Al is-ie er maar ná het verpakken ingekomen....

Maar bangmakerij en geldklopperij door grote firma's brengen dit soort nieuws in de wereld, waar een hoop mensen nog intuinen ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:09

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:41

Juliette86 schreef:
Ja laten we allemaal aan 'fabrieks' ruwvoer gaan *\o/* :roll:

Wat is er tegenwoordig toch mis met de ouderwetse basisbrok, hooi en een liksteen?

Joh, dat is zo 2010 ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:37

Bij ons komt het hooi van het eigen land van de boer. Dus we weten waar het vandaan komt en wat er overheen gaat (alleen paardenmest). Verder geef ik wel lucerne, maar alleen om te zorgen dat miep het krachtvoer wat rustiger eet :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:07

Idd een weinig zeggend artikel. Moeten we nu allemaal aan het voorgefabriceerde voer?! Dat is imo absoluut geen vervanger van goed hooi (of kuil, wat je wilt)

Dat ik inderdaad niet zo veel te kiezen heb ivm weinig aanbieders en hoge prijzen, ja, dat klopt :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:40

Er staat niet dat we allemaal aan het voorgefabriceerde ruwvoer moeten, er staat dat voorgefabriceerd ruwvoer als aanvullend product gebruikt zou kunnen worden. Juist aanvullend, dus niet volledig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:43

Ja, dat lees ik ook. Maar stel mezelf daar de vraag bij of we nu allemaal die aanvulling moeten gaan gebruiken. En ik ken zeker mensen die hun paard alleen 'het beste' willen geven, en daarom alleen voorgefabriceerd spul geven...