Friese stamboekhengst Ouke 313 overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Friese stamboekhengst Ouke 313 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:33

FPS

Deze week is op 23-jarige leeftijd de stamboekhengst Ouke 313 overleden. De Hearke 254-zoon verbleef de laatste 12 jaar in de VS, bij Bob en Arlene de Boer in Dorr, Michigan, waar hij ter dekking stond. In totaal leverde Ouke 313 45 nakomelingen met het sterpredicaat en 3 nakomelingen werden preferent. Ouke 313 vinden we tweemaal terug als moedersvader van goedgekeurde hengsten, namelijk Tetse 394 en de Grand Prix hengst Anders 451. Hij is tevens de moedersvader van de voor het verkorte onderzoek aangewezen hengst Hearke. Met Romke 234 als moedersvader en Nammele 147 als grootmoedersvader heeft hij minder verspreide genen in de fokkerij gebracht.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:51

Spijtig, was de grootvader van mijn stermerrie Rinske! Haar moeder was blijkbaar een van zijn 45 sterkinderen. Leuk om te weten!

UMayDream

Re: Stamboekhengst Ouke 313 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:52

Hij heeft toch wel een aardig hoge leeftijd bereikt vind ik :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:59

Gats hier schrik je toch even van, vooral omdat het ook zo kort is na het overlijden van z'n neef (die we hier nog wel op stal hadden staan).
Het is jammer dat het stamboek hem en de rest van 't laach altijd een beetje 'verguist' heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:35

Het stamboek heeft hem toch goedgekeurd? Dat kun je moeilijk verguisd noemen in mijn ogen, dat is hem juist een kans geven.
Zo geweldig fokte hij nu eenmaal niet, wij hebben met hem gefokt en dat viel ook niet echt mee.

Maar spijtig dat hij nu overleden is, het was wel een heel lieve hengst.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:47

Hij is eigenlijk altijd in het verdomhoekje gestopt, vooral toen ook nog die bult aan z'n achterbeen ontstaan was ... want oh oh oh, het kon wel eens erfelijk zijn (is door trauma ontstaan maargoed). Met de afstammelingenkeuring konden ze niet om hem heen ;)
De paarden uit zijn laach werden vroeger niet echt met open armen ontvangen op keuringen, destijds vooral exterieurmatig te veel hun tijd vooruit. Inmiddels zijn ze juist wat klassiek, aan de kleine kant en het hoofd is vaak niet al te edel :) Maar gebruikspaarden zijn het zeker, sommige bestempelt als lui ... maar dat is het verkeerd omgaan met het karakter wat er in dit laach zit :=

Ik ben ook niet aan het prediken, maar echt enthousiast was het stamboek nooit ... ze hadden alleen geen reden om hem weer af te keuren :+

horseyfries

Re: Friese stamboekhengst Ouke 313 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:37

Noem mij eens één geweldig presterende Ouke?
Hij is met de hakken over de sloot idd goedgekeurd op afstammelingen, en alhoewel wij er zelf mee gefokt hadden had het van mij niet gehoeven.
Ik begrijp je verhaal eerlijk gezegd ook niet zo, eerst zijn ze hun tijd ver vooruit en dan weer te klassiek?
Fijne hengst, leuk zijn kans gekregen van het stamboek, maar in de fokkerij nooit echt potten gebroken in mijn ogen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:43

Mijn verzorgpaard is een volle dochter van hem.. Jammer dat hij overleden is!

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:53

Hmm, dan is hij de 'oerpake' van mijn verzorgfries. Dat is een Tetse. Maar deze was toch afgekeurd op nakomelingen? Het onedele hoofd herken ik wel een beetje, dat geeft 'mijn' merrie ook door aan haar veulens. Maar het karakter beslist niet. Ze is wel eenkennig en daardoor doet ze niet voor iedereen haar best...grappig dat dat blijkbaar van verder kwam. Jammer dat hij nu overleden is, maar toch nog een respectabele leeftijd bereikt....

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:53

Och,zo oud was hij niet jeetje,waaraan is hij overleden eigenlijk??
Ik heb zelf een Ouke-zoon gehad,mv was Tamme,heb hem verkocht als 5-jarige hengst en nog nooit zo'n lief dier meegemaakt als hij,kon overal met hem komen,zette nooit een stap verkeerd,exterieurmatig helemaal goed in elkaar,alleen aan de vrij kleine kant gebleven.
Ben niet echt thuis in het fokkerijwereldje en wist helemaal niet dat Ouke blijkbaar niet zo populair was.
Sterkte voor de eigenaren......

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:31

Ik heb zelf ook een Ouke-zoon (mv Leffert volgens mij, maar moet ff nagaan, al zo lang geleden) gehad.
En net wat Tyleysmiley zegt: de braafste hengst ooit (pas gecastreerd toen de merries interessanter werden dan het draadje om de wei en de ruin die erin stond:) ), t was bijvoorbeeld bijna letterlijk opzadelen, opstappen en wegrijden tijdens de zadelmak-maak-periode. Nooit een stap verkeerd gezet en mega-braaf! Mijn paard was mooi, maar ook klein. 1.58,5 :D

Ik wist wel dat Ouke niet heel populair was in de fokkerij, maar ik denk altijd maar: op een papiertje zit je niet en ik ben echt gegaan voor de klik die ik had met mijn paard.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:33

Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor, en er zijn ook best leuke Oukes, maar het algemene beeld in de fokkerij is gewoon niet geweldig. Geeft niks, ondertussen zijn zijn genen wel weer behouden in de fokkerij door zijn nafok en daar gaat het om!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:48

Inderdaad, daar heb je gelijk in, daar gaat het om!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:38

UMayDream schreef:
Hij heeft toch wel een aardig hoge leeftijd bereikt vind ik :)

Ik vind dat nu eigenlijk niet zó erg oud? Mooie leeftijd, dat wel, maar er zijn er die een hogere leeftijd halen :j
Nuja, blijft jammer dat em er niet meer is natuurlijk.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:24

horseyfries schreef:
Noem mij eens één geweldig presterende Ouke?
Hij is met de hakken over de sloot idd goedgekeurd op afstammelingen, en alhoewel wij er zelf mee gefokt hadden had het van mij niet gehoeven.
Ik begrijp je verhaal eerlijk gezegd ook niet zo, eerst zijn ze hun tijd ver vooruit en dan weer te klassiek?
Fijne hengst, leuk zijn kans gekregen van het stamboek, maar in de fokkerij nooit echt potten gebroken in mijn ogen.

Je leest mijn bericht niet goed.
Ik zeg nergens tophengst of topnakomelingen, ik geef alleen maar antwoord op je vraag/opmerking over het 'verguizen' van hem en 't laach.
Ik gebruik bij 'hun tijd vooruit' alleen maar de woorden van de keuringsmeesters, die keer op keer bij ons als reden werd aangedragen. Let wel, het gaat hier om de tijd voor 1995 .. het Friese paard zag er toen nog heeeeel anders uit. Inmiddels zijn ze idd wat klassiek, de meeste paarden in dit laach zijn niet meegegaan in de ontwikkeling tot de huidige moderne Fries. De fijngebouwde hoogbenige paarden met toch behang en een stokmaat van bijna 1,70m.
De laatste paar jaar komen er wel leuke paarden bovendrijven met Ouke als moedersvader. Niet elke hengst, en dat geld ook voor hengsten bij andere stamboeken, komt bovendrijven via hun zonen ... sommige juist via de merries/moederlijnen.
Het is jammer dat het gebruiken van de hengst voor jou niet heeft opgeleverd wat je zocht, dat zij zo :)

23 is al een mooie leeftijd, jammer dat ie niet wat langer heeft mogen blijven.

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:30

Ja jammer,maar komt na iedere hengst niet weer nakomelingen die dan weer nakomelingen krijgen?
Ik denk hoge benen sportief of barockere typ het zal altijd een smaak vraag zijn.
Belangrijk vind ik gezonde bouw een goed karakter.

britttjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 07:06

wat jammer!

maar nog wel een aardige leeftijd,
mijn pony is ookal 21. ik moet er niet aan denken. :(

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:35

jammer...
de pony van mn vriendin is ook al 25
zij gaat echt door de mand als die dood zou gaan!!