Slechts eén Arabo-Fries door naar het verrichtingsonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Slechts eén Arabo-Fries door naar het verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:19

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

De hengstenkeuring van het Europees Arabo-Fries Stamboek (EAFS) leverde afgelopen zaterdag in Lunteren één aanwijzing op voor het verrichtingsonderzoek. De driejarige Odin (v. Yk Dark Ynte)mag de test lopen. Overigens nog onder voorbehoud van het sperma-, röntgen- en veterinair onderzoek.

De jury bestond zaterdag uit Harm Mulder, Jan ter Mors, Jos van der Wal en inspecteur Ton Steentjes. Zij wezen alleen de driejarige Odin (v. Yk Dark Ynte) aan voor het verrichtingsonderzoek. Odin is gefokt door familie Rijpkema te Broek. Als veulen was hij kampioen op de fokdag in Hemrik, waarna hij verkocht werd aan H. Marquat uit het Duitse Ladbergen.

Zes hengsten werden er aangeboden met het oog op goedkeuring, waarvan er vier Yk Dark Ynte (v. Yk Dark Danilo) als vader hadden. De vijfde hengst was een zoon van Yk Dark Danilo. Daarnaast waagde de vijfjarige Yk Tinto de Klukkershof (v. Yk Maximus) opnieuw een kans, maar strandde net als vorig jaar in de derde bezichtiging. Het doek viel in de derde ronde ook voor Dark Abir (v. Yk Dark Ynte), een volle broer van Dark Waterspoon die vorig jaar als enige werd aangewezen.

frisiangirl

Re: Slechts eén Arabo-Fries door naar het verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:06

Ik heb foto´s van alle paarden, maar die moet ik nog even hoog laden.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:14

frisiangirl schreef:
Ik heb foto´s van alle paarden, maar die moet ik nog even hoog laden.

Daar ben ik erg benieuwd naar.. goh maar 1tje naar de verrichtingsonderzoek hopelijk zijn de rest van de onderzoeken ook goed..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:40

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:49

erg jammer dat er maar 1 hengst door is gegaan...

vind het wel grappig dat onderaan in het bericht de hengst Dark Waterspoon staat.
ik weet toevallig dat een vriendin van eerder een Arabo-fries hengstveulen heeft gefokt met haar friese merrie en Yk Dark Ynte als vader...zou het dezelfde zijn ?
ben benieuwd of je ergens ook de afstamming van deze hengsten kan vinden.

iemand enig idee?

ben erg benieuwd naar de foto's die er gemaakt zijn.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:17

Afstamming van de doorgewezen hengst is :

Vader : Yk Dark Ynte
Moeder : Niencke (Atse x Oepke x Jochem x Jarich)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:50

wat voor Arabisch bloed zit erachter?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:58

Gharib Ox en Oostervelds Marzas Ox

Gharib was een zwarte Egyptische Arabier die in Marbach stond waar alles mee begonnen is.
Oostervelds Marzas is een schimmel hengst die in Nederland staat, iets meer rijpaard type met nogal wat Crabbet bloed.

Trouwens dit voeren ze allemaal met uitzondering van de minderheid uit de Hamid lijn welke Hamid Ox voeren (was ook Egyptische schimmel arab, stond in Nederland later verhuist naar Canada).

Ox bloed zit enkel in de vaderlijn en dat is op heden beetje de zwakte van de fokkerij dat via de Friese moeders de positieve invloed van de arabier verdrongen word zonder genetische aansluitig in Moederlijn. Het is best hoog tijd om vers OX bloed in te brengen gezien de stempelinvloed van Dark Danillo en Dark Ynte die het gros van de vaderlijnen vertegenwoordigen. Het beperkt ox aandeel is op zich niet het probleem maar door de enge friese lijnen kom je al snel in een genetisch eng poolke waardoor foktechnische vooruitgang niet meer evident is om nog niet te spreken van het feit dat je veel kans hebt achteruit te boeren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:08

Dat dacht ik al, Gharib is de opa van mijn paard...