Ruiter- en menroutes nu ook beschikbaar op gps

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Ruiter- en menroutes nu ook beschikbaar op gps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 08:52

galop.be

Afbeelding
foto: Yvonne Termeer

Het Limburgse ruiter- en menroutenetwerk brengt een Belgische primeur. Het unieke netwerk van bijna 600 kilometer paardvriendelijke paden is nu online voor alle gebruikers beschikbaar..

Zo kunnen ruiters en menners handig en snel een route op eigen maat uitstippelen, dit bestand inladen op hun GPS en delen met anderen paardenvrienden. Ook is het mogelijk om de uitgestippelde, digitale versie af te printen en als kaart met een wegbeschrijving mee te nemen tijdens uw paardenvakantie.

Als ruiter of menner is nu mogelijk om op eenvoudige wijze snel een route op maat te plannen. Zo kunnen bijzondere locaties langs de route (zogenaamde ‘points of interest’, zoals parkings, ruitervriendelijke cafés en logies …) geselecteerd worden. Een korte omschrijving daarvan geeft alvast een voorsmaakje van wat er onderweg te beleven valt. Gewoon de knooppunten aanklikken en de routeplanner berekent de route en het aantal kilometers. Je kunt de route afdrukken of inladen op een gps-toestel.

Vanaf nu zijn meer dan 350 km paardvriendelijke paden online beschikbaar via de website van Toerisme Limburg. Over enkele weken worden daar ook de 220 km routes in het Nationaal Park Hoge Kempen aan toegevoegd. Toerisme Limburg geeft ook zes themalussen weer, met daarop de ‘points of interest’. En ruiters en menners kunnen via de website van Toerisme Limburg hun eigen routes online opslaan en delen. Zo komt de route beschikbaar voor andere gebruikers en helpen ruiters elkaar om de mooiste plekjes van Limburg te ontdekken.

Voor wie liever met een routekaart op pad gaat, is er een geactualiseerde ruiterkaart, dit jaar mét infoboekje beschikbaar.

Op de kaart staan alle routes, knooppunten, ruitervriendelijke cafés (50) en ruitervriendelijke logies (30), parkings en de belangrijkste bezienswaardigheden. Alle praktische informatie over het netwerk en de adresgegevens van de hoefsmeden, dierenartsen en ruitercafés en -logies zijn gebundeld in het handige infoboekje.

Het aanbod op het netwerk is afgelopen jaar nog verbeterd. Er zijn meer dan 20 km routes toegevoegd, zodat het netwerk nu nog fijnmaziger is. Dat verhoogt het aantal combinatiemogelijkheden.
Sommige gemeenten zorgden voor extra beleving op het netwerk.

In Bocholt bijvoorbeeld kunnen ruiters tussen de knooppunten 63 en 64 even van het netwerk afwijken voor een hindernissenparcours. Dat is opgebouwd uit natuurlijke materialen. Even uitrusten midden in het bos kan aan de eerste pleisterplaats van het netwerk, tussen de knooppunten 29 en 66. Hier staan picknickbanken en een paddock voor een tiental paarden.

Klik hier voor de routeplanner

GittekeZ1

Re: Ruiter- en menroutes nu ook beschikbaar op gps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:35

Jammer dat het zo ver weg is op deze manier ga je toch iets makelijker naar on bekent terrein

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:21

Daar kan Nederland een voorbeeld aannemen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:33

Wat super zeg! Nu nog in de rest van Nederland. :D

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:47

Dat is onze omgeving en inderdaad je kunt hier heerlijk rijden met veel voorzieningen.Het is echt een supermooi landschap,waar je uren kunt rijden zonder twee keer over hetzelfde pad te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:49

Super leuk! en redelijk dichtbij! wanneer mijn paard weer goed is ga ik het zeker een keer proberen! staat het een beetje goed aangegeven?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:53

Ik dacht dat dat in Vlaams-Brabant allang bestond?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:13

een soort afstandmeten.nl maar dan met routes, leuk!
heb me gelijk geregistreerd

mmm, heb het even bij mij in de buurt geprobeerd maar het zijn allemaal verharde wegen die aangegeven worden en de zandpaden kent hij niet
leuk voor menners maar niet voor ruiters

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:00

Sodeletuut schreef:

Zeg maar gerust heel Nederland, want dit is Belgisch-Limburg. ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:01

lijkt me heel leuk om de routes eens te gaan lopen.
en een mooie omgeving zal het ook zijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:22

Deze zomer ook eens uit gaan proberen :)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:35

Anoniem schreef:
Super leuk! en redelijk dichtbij! wanneer mijn paard weer goed is ga ik het zeker een keer proberen! staat het een beetje goed aangegeven?

Staat allemaal super aangegeven,je kunt bijna niet misgaan, ;) .

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:49

Wat leuk! Ik voel weer een weekendje Limburg aankomen deze zomer :P

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:05

als ze dat nou ook voor de utrechtse heuvelrug zouden doen! ik verdwaal daar altijd!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:38

Ik heb hier de indruk dat juist steeds meer paden paardónvriendelijk worden, dit is echt een super initiatief +:)+ Mag snel een paar provincies naar links overwaaien!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:49

oh hindernissenparcours!

*voelt het kriebelen om een keertje naar limburg te gaan deze zomer :D *

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:37

Ze doen daar heel veel voor het ruitertoerisme, je paard slaapt gratis mee als je ergens logies boekt met stalling. ;) (zie hun reclame)
http://www.toerismewerkt.be/uploads/pdf ... rkaart.pdf

http://www.een.be/programmas/vlaanderen ... uiterroute
De Antwerpse toeristendienst is nu ook stilaan bezig om het ruitertoerisme ook daar naar Limburgs model uit te breiden. Hopelijk gaan ze dan ook dit gps systeem navolgen. Ze spraken op het rondetafelgesprek (waar ze meningen van ruiters wilden weten) en waar ik bij aanwezig was ook over eventueel grensoverschrijdend te werken met Noord-Brabant. Dat zou voor mij ideaal zijn want ik woon op de grens. *\o/* Het zal nog wel wat tijd vergen, voor alles rond is maar er is al een wil om ermee te beginnen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:32

Ik voel idd ook kriebels om een weekendje/midweekje Limburg te gaan doen.. haha

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:30

leuk :D is die foto gemaakt in het bos in Montfort? O:)

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:52

spatter schreef:
een soort afstandmeten.nl maar dan met routes, leuk!
heb me gelijk geregistreerd

mmm, heb het even bij mij in de buurt geprobeerd maar het zijn allemaal verharde wegen die aangegeven worden en de zandpaden kent hij niet
leuk voor menners maar niet voor ruiters

Als je goed op de kaart kijkt zie je aan de kleur welke paden verhard, en welke onverhard zijn. Je moet dan misschien iets verder rijden, maar de onverharde routes zijn heel erg mooi!! Je kunt ook met een klein rondje beginnen in bijvoorbeeld Opoeteren.

Ik woon ook in Kinrooi, als je informatie wil over een bepaalde route, óf je wil eens samen rijden laat me dan maar iets weten. Ik ga graag een keertje mee :)

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:57

Nina_rex schreef:
Sodeletuut schreef:

Zeg maar gerust heel Nederland, want dit is Belgisch-Limburg. ;)

Delen sluiten ook aan op de Ruiterroutes in Weert. Die staat wel goed aangegeven, maar er is alleen in Weert een kaart van te krijgen.

In Nederland heb je het "enjoy the ride" programma. Ook heel erg leuk maar niet zo gemakkelijk. Ik vind wel dat er mooiere ruiterroutes op staan omdat er meer zandwegen in verwerkt zijn. Bij de Belgische moet je erg goed uitkijken. Voor hetzelfde rij je ineens op een te smal boerenweggetje en Tractors zijn niet altijd even ruiter-vriendelijk.
Ga je echter in de grote natuur gebieden dan heb je kilometerslang rij-genot. Je kunt ze gemakkelijk terugvinden op de kaart en er zijn in de Kempen ook Rangers die met je meegaan tegen een kleine vergoeding.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:36

oooeeee nu wil nog meer eens naar Limburg met mijn paard om te gaan wandelen

staat hoog op het to-do lijstje

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:32

In Nederland is de KNHS i.s.m. de VVV's ook bezig om ruiterroutenetwerken uit te breiden. Zo hebben wij van Dutch Mountains Endurance 2 van de 4 lussen van het nieuwe netwerk in gemeente Nuth uitgetekend, en zijn we ook benaderd om mee te denken over routes in het mooie Heuvelland (waar ook ons wedstrijdparcours loopt). Maar dat staat pas voor 2012 gepland, en er is altijd onduidelijkheid over wie het nu moet financiëren, zeker als het (gemeente)grensoverschrijdend is.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:48

en we kunnen al raden wat we gaan doen als het mooier weer is ^^

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:01

Leuk leuk leuk! Ik woon er midden in :j *\o/* _/-\o_