Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 10:15

http://www.dehoefslag.nl

Na het ongeval van Amerikaanse dressuuramazone Courtney King-Dye begin 2010, zijn veel topruiters wakker geschud. Ze noemen het ongeluk (waarbij Courtney King-Dye viel van een paard zonder cap en zwaar hoofdletsel opliep) hun '9-11' en lieten de buitenwereld zien dat het belangrijk is om een hoofddeksel te dragen. Zo maakte de Canadese Jacqueline Brooks een gebaar door haar Kür op muziek met cap op te rijden en gaf ex-wereldbekerwinnaar Steffen Peters het goede voorbeeld door een cap te dragen tijdens de prijsceremonie. Voor de Amerikaanse federatie (USEF) een aanleiding om eens strenger te kijken naar de regels met betrekking tot het capgebruik.

Op 23 januari vond er een jaarvergadering plaats, twee weken na een bijeenkomst over de verbetering van de veiligheid van ruiters in alle disciplines van de paardensport. De USEF keurde nieuwe capregels voor eventing- en dressuurruiters goed. De regel die meteen van kracht gaat, is dat iedere eventingruiter tijdens concoursen op Amerikaanse bodem een goedgekeurde cap moet dragen. De tweede reglementwijziging voor de dressuursport gaat pas op 1 maart in. Tijdens alle nationale wedstrijden dient iedereen een cap te dragen. Enkel voor ruiters ouder dan achttien die op FEI-niveau (vanaf Lichte Tour) rijden geldt dat niet, zij hebben de keuze om een dressuurhoed te dragen.

wendietjuhhh

Re: Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:20

Tja er moet altijd iets gebeuren voordat er wat aan gedaan wordt :s

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:22

Jammer dat er zo'n ingrijpend ongeluk aan vooraf moet gaan voor mensen inzien dat iets je leven kan redden. Maar goed dat ze er nu (eindelijk) naar kijken!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:23

Citaat:
Enkel voor ruiters ouder dan achttien die op FEI-niveau (vanaf Lichte Tour) rijden geldt dat niet, zij hebben de keuze om een dressuurhoed te dragen.

En dat snap ik dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:32

manex schreef:
Citaat:
Enkel voor ruiters ouder dan achttien die op FEI-niveau (vanaf Lichte Tour) rijden geldt dat niet, zij hebben de keuze om een dressuurhoed te dragen.

En dat snap ik dan weer niet.

In de FEI reglementen moeten ze een dressuurhoed dragen ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:32

Zij hebben hele bijzondere paarden, die kunnen niet schrikken, struikelen of iets anders..... }:0 :D

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:47

Ik snap topruiters ook niet altijd. Wij hebben een dressuurstal, zitten de hele dag op het paard. Met cap op!! Niet zeuren dat het plakkerig en zweterig is, gewoon zo'n ding op je kop zetten. Je hersens zijn het waard om beschermd te worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:49

Ik vind het wel goed.. Maar inderdaad er moet altijd iets gebeuren wil het mensen doordringen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:52

DeMolenhoek schreef:
In de FEI reglementen moeten ze een dressuurhoed dragen ;)

Wordt het dan geen tijd dat ze die reglementen aanpassen?

Dat zal het zijn Bonita! Gewoon zorgen dat je een paard hebt dat nooooit struikeld of schrikt.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:52

Goed dat er nu iets aan gedaan wordt, maar dit ongeluk hadden ze zo ook kunnen voorkomen..

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:57

Krijgen we zeker nu weer dat gezeur over het hoedje.
Zolang ruiters thuis trainen zonder cap, houden we dit soort ongelukken. Die amerikaanse is thuis van het paard gevallen en niet op concour. Ik zie nog zoveel volwassenen en ook kinderen thuis, op buitenrit, zonder cap rijden. (is Tineke Bartelds een tijd terug ook niet thuis van het paard gevallen met uitstappen, zonder cap) Je kunt dan hele strenge regels gaan maken voor op concour, maar daar gebeuren de ongelukken niet, dat is thuis. Als ze dan regels willen maken over veiligheid, dan controleurs op pad sturen en de buitenbakken bij langs of ieder wel een cap op heeft. Dit lijkt me niet te doen, maar daar moet meer veiligheid komen.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:07

Ik rij bijna altijd met cap, maar soms wil je even zonder.

Jody_Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:16

Dat is echt erg! Ze moeten gewoon de cap standaard gaan dragen; ik vind het helemaal niets zonder cap rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:20

thriam schreef:
Ik rij bijna altijd met cap, maar soms wil je even zonder.

En soms bedenk je niet dat het handig is om er ook op de kar 1 op te zetten en wordt je wakker in het ZH met een hersenkneuzing.

Beste manier om iedereen aan de cap te krijgen is als de verzekering dat als voorwaarde gaat stellen om uit te keren bij een ongeluk. Dat in combi met inderdaad het goede voorbeeld van de wedstrijdruiters, want die ziet het publiek op concour. Rijden die dan ook met cap gaat dat normaal gevonden worden om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:23

begrijp ik nou goed dat je in Amerika eerst geen cap op hoefde tijdens een eventing wedstrijd?! belachelijk zeg, hier is zelfs een bodyprotector verplicht in de cross.

Maar wel goed dat ze er nu iig betere regels voor maken.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:32

Citaat:

En dat snap ik dan weer niet.[/quote]

In de FEI reglementen moeten ze een dressuurhoed dragen ;)[/quote]
en als die er nou af vallen en dan ??
volgens mij moet gewoon iedereen een cap dragen
ene als je een dressuur hoedje moet dragen dan kun je er ook een kap onder doe (doet een vriendin die hoog dressuur rijd)

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:34

Ik reed eerder ook altijd zonder cap, maar toen mijn kinderen gingen rijden mochten ze niet zonder cap op de pony. Toen kregen we de discusie, waarom jij zonder en wij met cap. Heb toen in eerste instantie met tegenzin een cap gekocht, want ik vond dat ik wel het goede voorbeeld voor mijn kinderen moet zijn. Toen je via internet vaker over ongelukken las, vond ik het zelf toch ook wel veiliger om buiten te rijden met cap op. Nu stap ik al jaren niet meer zonder cap op mijn paard en is het een gewoonte geworden van laarsen aan, cap op en we gaan rijden. Toch zie ik hier veel jonge mensen met hun paardjes buitenritjes maken, zonder cap op. Dit zijn geen wedstrijd ruiters,dus die hebben niets met de regels van de KNHS. Ik denk dat daar een grote groep paardeliefhebbers is, die zich er niet zo zeer van bewust zijn dat je ook van een verkeersmak en heel braaf paard kunt afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:43

Cap hoort er voor mij altijd bij, punt uit.

Veel jongeren die geen wedstrijd rijden, rijden wel in de les: privéles, manègelesjes, kamp, noem maar op. Het is inderdaad niet altijd op wedstrijd dat ongelukken gebeuren, wel thuis of in zo'n lesjes.

Wedstrijd is vaak op ongekend terrein, daar ben je toch zo al meer op je hoede? Thuis/op stal niet, je kent de bak, je kent de omgeving waar je gaat wandelen. Je bent uit jezelf vaak al veel meer relax "omdat het toch altijd goed gaat" en je jezelf eigenlijk wel een keertje overschat.
Mijn paard is altijd doodbraaf buiten, en toch denkt er geen haar op m'n hoofd aan om zonder bescherming te gaan rijden. Het moet maar zijn dat een auto van een oprit vliegt en je aanrijdt, of dat een aap gaat toeteren, dat een joch met een fiets plots voor je neus opduikt, dat je paard onverwacht uitglijdt of struikelt...
Risico op ongeluk kan je nooit 100% uitsluiten, anders zouden de verzekeringen overbodig zijn :)

In mijn verzekering zit trouwens de clausule dat als ik niet voldoe aan de veiligheidsvoorschriften bij een ongeval, ik ook geen kans maak op uitbetaling....

In Europa s dat wel goed ingeburgerd, Amerika is op dat vlak ook weer wat apart. daar hoef je ook op de moto 0,0 bescherming aan, hier is ook helm verplicht. Er zijn hier ook wel motrorijders die euren dat ze beschermende kledij willen verplichten maar hey, heb je dan liever je velletje dat je van het asfalt kan schrapen na een uitschuiver?

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:48

Goed dat het eindelijk tot ze doordringt dat ook Amerikanen niet ongenaakbaar zijn.. De vergelijking met 9-11 vind ik dan wel weer erg ver gaan..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:51

Ik heb altijd mijn cap op en ik ben er heel blij mee ook. Onlangs van mijn paard gestuiterd en in de hindernis terecht gekomen, nachtje ziekenhuis met hersenschudding er aan over gehouden. Wil niet weten hoe het was geweest op dit moment als ik mijn cap niet op gehad had... De neuroloog zei het zelfde. Ik heb altijd mijn cap op, vind het eerlijk gezegd gewoon dom als je dat niet doet. Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen keus.

Alleen jammer dat er altijd wat moet gebeuren voordat ze regels gaan stellen, maar 9/ 11 is nou wel weer het andere uiterste. Die vergelijking vind ik niet op gaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:20

Ook het smoesje van; ja maar ik krijg er hoofdpijn van.
Weet je waar je hoofdpijn van krijgt? Je kop op een balk of op de grond of een hoef op je hoofd.
Moet je nagaan hoeveel hoofdpijn je hebt.

Ik heb áltijd een cap op. :j Met nieuwe paarden ook een bodyprotector.
Als ik toen met een val mn cap niet op had gehad... weet ik niet hoe ik er nu bij had gelopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:38

De vergelijking met 9/11 vind ik echt schandalig, komop zeg...waar haal je het lef vandaan omdat erbij te halen.

Verder vind ik het weer typisch Amerikaans, oftewel veeel te ver doorgeschoten. Nationale GP met cap? Gaan we dan niet een ietsiepietsie overdrijven? Hoeveel ongelukken weten jullie die gebeurd zijn op een wedstrijd, vanaf LT niveau met zo'n ernstige schade? Ik geen enkele...ik vind het super dat het toegestaan wordt hoor, zeker. Maar ik vind de verplichting dan weer wat veel van het goede.Te is nooit goed....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:47

Het gaaat niet om de ongelukken die op wedstrijden gebeuren, het gaat om het stellen van een (goed) voorbeeld. En het aanmoedigen van het dragen van een cap, op wedstrijd MOET zo'n ding op, dus dan kopen ze er in elk geval 1... Ik ken zat ruiters die echt geen cap hebben, nergens niet, dus al zouden ze denken "goh, vandaag is mn paard een beetje fris laat ik een cap opzetten" moeten ze er eerst 1 gaan kopen.Teveel werk dus dan maar zonder cappie.
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 29-01-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:50

Maar denk je echt dat die ruiters nu thuis met cap gaan rijden omdat het op concours moet? Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. Ook in Nederland zijn er maar enkele toppers (bv Tineke en Imke) die echt bewust het rijden met cap stimuleren, en zij doen dat vooral door te laten zien dat ze dat ding thuis opzetten...
Ik denk dat de invloed van artikelen, foto's, advertenties, clinics! vele malen groter is dan het laten verrijden van nationale rubrieken met cap.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:52

_Esther_87_ schreef:
Maar denk je echt dat die ruiters nu thuis met cap gaan rijden omdat het op concours moet? Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. Ook in Nederland zijn er maar enkele toppers (bv Tineke en Imke) die echt bewust het rijden met cap stimuleren, en zij doen dat vooral door te laten zien dat ze dat ding thuis opzetten...
Ik denk dat de invloed van artikelen, foto's, advertenties, clinics! vele malen groter is dan het laten verrijden van nationale rubrieken met cap.

Nou dan rijden ze thuis maar lekker zonder cap? Hoop dat ze hun kop flink bezeren
Zolang ze het op concour maar doen.