Tijgerin valt kamelen en circuspaard aan in Alphen a/d Rijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tijgerin valt kamelen en circuspaard aan in Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:20

www.volkskrant.nl

Een tijgerin van Circus Belly Wien die maandagmorgen in Alphen aan den Rijn ontsnapt was uit haar hok, heeft twee kamelen en een paard van het circus aangevallen. Een van de kamelen overleefde de aanval van het roofdier niet. Dat meldde een medewerker van de dierenambulance maandag.

Vier tijgers van het circus, een moeder en haar drie welpen, hadden tijdens het afbouwen van de tent kortstondig de benen genomen. De volwassen tijgerin beet daarbij de onfortuinlijke kameel in de hals. Daarbij werd de luchtpijp van dit dier doorboord. 'Waarschijnlijk wilde de tijgermoeder haar jongen beschermen', aldus een medewerkster van de dierenambulance.

Een tweede kameel werd door de tijger aan de achterkant gebeten. Het circuspaard had na een aanval van het roofdier ernstige wonden in de hals en in de billen, maar is volgens de hulpdiensten op dit moment buiten levensgevaar. Een ter plaatse geroepen dierenarts zorgt op dit moment voor het paard.

Nog voordat de politie ter plaatse was, waren de tijgers door het circuspersoneel alweer gevangen en in hun hok gestopt. Het is nog onduidelijk hoe de vier tijgers uit hun verblijf konden wegglippen. Het circus was niet bereikbaar voor commentaar.

Het is niet voor het eerst dat Circus Belly Wien vanwege ontsnapte dieren in het nieuws komt. Eerder gingen al eens een giraffe, lama's, hangbuikzwijnen en zebra's aan de wandel. Ook stalde het circus eerder in Friesland per abuis kamelen op bouwgrond van een lokaal industrieterrein. Daardoor konden bouwvakkers 's morgens vroeg niet aan het werk, aangezien de dieren in de weg liepen.

In oktober vorig jaar was er consternatie alom rondom Circus Belly Wien dat destijds in Pijnacker optrad. Twee olifanten zouden in de Zuid-Hollandse plaats eveneens zijn ontsnapt. Het bleek hier echter om loos alarm te gaan. De dieren werden door de verzorgers even uitgelaten.

Mar_Nimbus

Re: Tijgerin valt kamelen en circuspaard aan in Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:22

nu zijn het dieren (al erg genoeg)
straks zijn het mensen die ze aanvallen
daar moet echt veeeeel beter op gelet worden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:23

Belachelijk!

Stoppen met al die onzin van die circussen.

Vind het dierenmishandeling. Bah!

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:25

Een dier hoort ook niet in een circus thuis...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:26

Mar_Nimbus schreef:
nu zijn het dieren (al erg genoeg)
straks zijn het mensen die ze aanvallen
daar moet echt veeeeel beter op gelet worden

Dat vind ik ook. Stel je voor dat je net een wandelingetje maakt met je zoon/dochter langs de tent.....
In Nederlands zijn overal regels voor wbt veiligheid, maar toch mag dit wel allemaal.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:27

Sorry dat ik het zeg, maar wàren het maar mensen die aangevallen waren. Mensen van het circus bijvoorbeeld. Dan werden er nu veel grotere vraagtekens bij gezet of dit nog kan in de 21ste eeuw. Verschrikkelijk :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:27

Jolliegirl schreef:
Belachelijk!

inderdaad...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:28

Ben laatst hier in Luxemburg ook naar een circus geweest, was super. Maar......ze hadden dan ook maar 1 nummer met hele blije honden en 3 minuten iets met paarden, that's it. Ben blij dat er geen olifanten etc meer aan te pas kwamen en heb me verder prima vermaakt.
Vraag me trouwens af of elk circus een keuze heeft wbt het houden van dieren, en wat de regels ervoor zijn.
Ze hadden nu "geluk" dat er alleen maar dieren aangevallen zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:31

Alphen aan den Rijn heeft het beleid (gehad) geen circussen toe te staan waarin met wilde dieren werd gewerkt.
Dit is door een circus destijds aangevochten en het verbod werd van hogerhand ongegrond verklaard (helaas) op basis van de Dierenwelzijnswet o.i.d..... Ik weet even niet meer hoe de vork nou precies in de steel zat.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:33

Ik ben het er mee eens dat (wilde) dieren niet in een circus horen maar maak toch even een pas op de plaats.
Wat we zelf doen met paarden ligt heel dicht bij het circusgebeuren..... Het is dat wij paarden, honden en katten gedomesticeert hebben maar waar ligt de grens, wat is het verschil met circusdieren?
Circusdieren zijn (ook) in gevangenschap geboren. Iets om over na te denken, denk ik tenminste.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:35

Martine_R schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar wàren het maar mensen die aangevallen waren. Mensen van het circus bijvoorbeeld. Dan werden er nu veel grotere vraagtekens bij gezet of dit nog kan in de 21ste eeuw. Verschrikkelijk :=

oftewel de tijger werd dan net zo makkelijk afgemaakt ;)
Inderdaad wilde dieren horen niet thuis in het circus. Paarden etc dat vind ik prima, maar geen leeuwen/tijgers.
Paard zal nu ook wel een trauma hebben

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:02

saskiakefie schreef:
Martine_R schreef:

oftewel de tijger werd dan net zo makkelijk afgemaakt ;)
Inderdaad wilde dieren horen niet thuis in het circus. Paarden etc dat vind ik prima, maar geen leeuwen/tijgers.
Paard zal nu ook wel een trauma hebben

Lijkt me voor de tijger geen ramp als ze afgemaakt zou worden.
Beter dan een lang leven in het circus :=

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:03

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:10

Cayenne schreef:
http://www.volkskrant.nl

Een tijgerin heeft twee kamelen en een paard van het circus aangevallen. Een van de kamelen overleefde de aanval van het roofdier niet.

Dit zal het enige moment in het hele leven van deze tijger zijn dat deze een momentje natuurlijk gedrag heeft kunnen vertonen....
De rest van d'r leven zal ze weer in een trailer zitten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:52

Och heden! Je haalt mijn woorden uit mijn mond, JollieG.

Mijn ouders verboden ons als kind altijd als we daar naar toe wilden - "boycotten die circussen" zijn mijn mammie vroeger.
Beesten kijken die onder dwang rondjes moeten rennen en dag in dag uit aan een lijn of in een hokje moeten zitten midden in de STAD zonder weiland te zien....
Was voor ons als kind echt UITGESLOTEN dat wij daar uberhaubt in de buurt mochten komen. :n

Jolliegirl schreef:
Belachelijk!

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:55

Bah, wat een verhaal.
Zonde dat dit een dier een leven heeft gekost, dit was helemaal niet nodig..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:55

Masada schreef:
Ik ben het er mee eens dat (wilde) dieren niet in een circus horen maar maak toch even een pas op de plaats.
Wat we zelf doen met paarden ligt heel dicht bij het circusgebeuren..... Het is dat wij paarden, honden en katten gedomesticeert hebben maar waar ligt de grens, wat is het verschil met circusdieren?
Circusdieren zijn (ook) in gevangenschap geboren. Iets om over na te denken, denk ik tenminste.

Jij hebt wel een punt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:59

Ook handig om op zo'n kleine afstand te gaan staan filmen 8)7
Dat beest neemt 5 sprongen en hij staat naast je..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:39

Het verhaal is blijkbaar anders.
De tijger heeft geen dieren aangevallen maar de kameel en het paard hebben zichzelf (dodelijk) verwondt doordat ze in paniek zijn geraakt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:43

Cayenne schreef:
Vier tijgers van het circus, een moeder en haar drie welpen, hadden tijdens het afbouwen van de tent kortstondig de benen genomen. De volwassen tijgerin beet daarbij de onfortuinlijke kameel in de hals. Daarbij werd de luchtpijp van dit dier doorboord. 'Waarschijnlijk wilde de tijgermoeder haar jongen beschermen', aldus een medewerkster van de dierenambulance.

Euhhhh wel eens gehoord van Tijgers??? Dat zijn roofdieren... en kamelen een lekker hapje...

Volgens mij wilde deze goede tijgermoeder haar 3 hongerige welpen eten geven OF ze leren hoe ze een kameel moeten vangen... :Y)

Blijft erg dit hoor. De aanval EN het feit dat er nog steeds zoveel dieren opgesloten zitten bij circussen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:45

Geen wilde dieren in het circus lijkt mij ook de snelste oplossing om dit soort dingen te voorkomen.. in ieder geval wel fijn te weten dat het dier niet zo " doods " was dat het geen natuurlijke drang meer had tot het vangen van een ander dier..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:48

Wilde dieren horen niet in gevangenschap om mensen te plezieren.
Ik ga daarom ook nooit naar een circus of dierentuin,vind het niet zo leuk om ze opgesloten te zien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:08

Zilfstar schreef:
Cayenne schreef:

Euhhhh wel eens gehoord van Tijgers??? Dat zijn roofdieren... en kamelen een lekker hapje...

Volgens mij wilde deze goede tijgermoeder haar 3 hongerige welpen eten geven OF ze leren hoe ze een kameel moeten vangen... :Y)

Blijft erg dit hoor. De aanval EN het feit dat er nog steeds zoveel dieren opgesloten zitten bij circussen

Dat dacht ik nou ook. Wat een uitleg weer, geweldig als medewerkers van dierenambulances diergedrag van ondertekst gaan voorzien.
'Dat doet ie anders nooit...' :')

Eens met Masada!

Belly Wien, het circus van de incidenten...

Er worden al langer vraagtekens gezet bij de verzorging en dressuurmethodes:
http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item ... feca29ec8c

http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... belly-wien

Maar ja, wat wil je van een stel mensen die al meerdere malen hebben laten zien dat ze hun handjes maar moeilijk thuis kunnen houden. Hieronder een van de incidenten, als je op Belly Wien en mishandeling googlet weet je meer.
http://www.ravagedigitaal.org/2010nieuws/mei/23/nws.php

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:11

Die staan hier ook wel eens, die jongens van dat circus zijn zo smerig lopen altijd meiden van mijn leeftijd (15 jaar ) te lokken..
En die dieren zien der altijd flink beroerd uit!

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:18

Het verhaal is heel anders. Weer jammer dat mensen hun eigen verhaal maken.
Gelukkig weet ik beter.