Eigenaar moet na jaren alsnog paardenstal afbreken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Eigenaar moet na jaren alsnog paardenstal afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:40

Bron; rtv-noord.nl

Eigenaar moet paardenstal afbreken
PATERSWOLDE - De eigenaar van een paardenstal in Paterswolde moet zijn stal waarschijnlijk afbreken.

De stal, die jaren geleden door de man zelf is gemaakt, is illegaal gebouwd, maar werd al die tijd door de gemeente gedoogd. Onlangs kwamen er klachten van bewoners in de buurt, waardoor de gemeente besloot de stal alsnog te verbieden. Een schikking tussen de staleigenaar en de gemeente is op niets uitgelopen, waardoor de zaak inmiddels bij de Raad van State ligt.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97868

=========================================================================

Waarom zijn er nu ineens klachten gekomen?
Wilden deze mensen ook iets bouwen, maar mocht het niet?
Hoe lang stat de stal er al, als dit meer als 10 jaar is, en dit al die tijd is gedoogd, vind ik dat het gebouw er best kan blijven staan.
Lijt me toch wel dat het er een net uitziende stal is, anders had het allang afgebroken moeten worden.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:30

Dit hoorde ik vanmorgen ook op de radio toen ik op stal was. Stalgenootje en ik konden niet zo bedenken welke stal dit zou kunnen zijn in Paterswolde. Ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen en om welke stal het gaat.

M3lisss

Re: Eigenaar moet na jaren alsnog paardenstal afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:43

Ik meen dat het belang van partijen wel tegen elkaar afgewogen moeten worden, en dat dat zeker meetelt in de beslissing van de rechter. Ik hoop voor meneer dat de Raad van State in zijn voordeel beslist.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:44

Dat zou behoorlijk zuur zijn.. maar je weet nu eenmaal dat je niet zomaar mag bouwen zonder toestemming!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:45

Dan moet de gemeente daar ook direct tegen optreden en het niet gedogen tot er ineens mensen bezwaar gaan aantekenen na een paar jaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:59

Ik ken een gelijksoortig geval uit de jaren zeventig in Bakkum. De gloednieuwe stallen stonden met een deel in het beschermde duingebied. Later heeft Henny Huisman onwetend het huis met die stallen gekocht en toen moesten ze dus alsnog tegen de grond, maar dat moesten ze veel eerder dus al. Dat die uitspraak gedaan wordt, betekent dus niet dat er iemand meteen komt slopen...

Dat een gemeente iets gedoogd wil niet zeggen dat ze hebben gezegd dat het prima is, ze hebben alleen nog niet opgetreden. Er kan altijd een moment komen dat ze dat wel doen. Dat is hun goedrecht, de stallen staan er illegaal.

Klachten kunnen ontstaan via omwegen als bv beweren dat het uitzicht belemmerd wordt of er stank wordt afgegeven. Er kunnen na zoveel jaar best andere bewoners in de omgeving zijn gekomen die gewoon geen zin hebben in paarden of een paardenstal in hun nabije omgeving.

Persoonlijk vind ik dat hij gewoon niet had mogen bouwen en dus op de blaren moet zitten en afbreken en gewoon aanvragen om legaal te bouwen waar het wel mag.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:20

Volgens het rechtzekerheidsbeginsel (een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur) is de gemeente verplicht te handelen zoals de burger van hem mag verwachten. In dit geval heeft de gemeente dit niet gedaan en is dat in het voordeel van meneertje.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:28

Ik ben benieuwd hoe de stal er precies uitziet,
als hij namelijk niet zo stevig is kan ik best snappen dat er mensen beginnen te "zuren",
wel raar idd dat dit nu pas gebeurt.
Ook ben ik wel benieuwd waarom de man geen vergunning heeft aangevraagd.