Negentig dieren in beslag genomen van ranch in Idaho

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Negentig dieren in beslag genomen van ranch in Idaho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:53

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Bijna negentig dieren, inclusief maar liefst dertig paarden, zijn afgelopen week in beslag genomen op een Amerikaanse ranch in Idaho. De lokale autoriteiten beschrijven de conditie van de dieren als "afschuwelijk mager".

De dierenbescherming van Idaho begon dinsdag met het redden van de dieren in New Plymouth. "De omgeving waarin de dieren moesten overleven was ontzettend smerig en die dieren zagen er verschrikkelijk uit," aldus een woordvoerder.

"Ze zijn op geen enkele uitzondering na allemaal uitgemergeld. Er was wel hooi aanwezig, maar die was van slechte kwaliteit en niet bereikbaar voor de dieren. Aan hun lichaamsconditie te zien was het al snel duidelijk dat ze zeer slecht gevoerd zijn. Naast mager waren ze ook nog eens ernstig uitgedroogd."

De eerste hengst die naar een ander onderkomen werd gebracht, scoorde volgens een veterinair qua lichaamsconditie slechts een 1.5 op de schaal van het Henneke Body Scoring Systeem. Dit systeem kan dieren onderverdelen met een score tussen de 1 en de 9. Een 1 betekent dat een dier zeer uitgemergeld is zonder ook maar enig lichaamsvet, en een score tussen de 4 en de 7 wordt als acceptabel beschouwd.

Onder de dieren bevonden zich 18 schapen, 20 geiten, 8 lama's, 10 varkens, 1 hond en 30 paarden. De paarden en schapen waren de eersten die met spoed veterinaire hulp nodig hadden. De dieren worden onderverdeeld over verschillende locaties van de dierenbescherming, waar zij veterinaire zorg zullen krijgen en er voldoende ruimte is om hen in alle rust weer op krachten te laten komen. Een aantal van de merries blijkt ook nog drachtig.
De overige dieren zullen naar een prive-locatie worden bracht waar zij kunnen herstellen.

Een paard, twee geiten en een koe in zo'n erbarmelijke staat dat zij ter plekke werden geeuthanaseerd. De organisatie heeft de hulp van het publiek ingeroepen om de dieren goede zorg te kunnen verlenen. Er moet voor hooi, supplementen, vaccinaties, ontworming, zout-en-mineraalblokken met selenium, paardendekens, speciaal voer voor oudere paarden en hoefverzorging worden gezorgd.

Klik hier voor foto's.

babbeloe

Re: Negentig dieren in beslag genomen van ranch in Idaho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:02

Oohhh die arme beesten !!
Als je ze niet voldoende voer kan geven verkoop ze dan :@
Hoop dat ze gauw opknappen en naar een fijne plek gaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:06

De markt is daar net zo ineen gestort als hier de paardenmarkt. Dus zo simpel is het niet om je dieren daar ook verkocht te krijgen. Vroeger konden ze ze laten slachten maar nu mag dat daar ook niet meer. volgens mij heeft de sluiting van de slachthuizen voor de paarden meer ellende bezorgd dan dat ze er goed aan deden.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:11

je snapt toch niet hoe sommige dingen zo ver kunnen komen. Is er dan niemand geweest die dit aan heeft zien komen, soms lijkt het of iedereen oogkleppen op heeft, schandalig is dit!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:15

Nou ja, sommige bedrijven/boerderijen in Idaho liggen erg afgelegen, dus het kan zijn dat deze mensen gewoon erg geisoleerd hebben geleefd en het daarom onopgemerkt is gebleven.
Hopelijk komen de dieren nu goed terecht.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:28

Ik ben een tijdje terug een aantal weken in the USA geweest. Paarden die gewoon niet verkocht kunnen worden, de markt ligt daar 3x zo erg als hier op z'n gat. Zelfs op de wereldkampioenschappen, toppers (en dat zijn dan echte echte goede!) die normaal voor tienduizende dollars verkocht worden, werden nu nog niet eens voor een kwart daarvan verkocht.
De ranch waar ik was, goed gefokte veulens/jaarlingen/2-jarige, met super papieren en alles, helemaal gezond, kleuren waar wij van dromen.. ze konden ze gewoon niet kwijt. Waren al blij wanneer ze er nog 100 dollar voor kregen.
Heel triest! Hopen dat de markt maar snel weer beter gaat worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:40

Ja, als je paarden slachten zielig vind en het vervolgens verbied....... Krijg je dus dit. Het is voorspeld en het is gebeurd en het zal zeker niet de laatste keer zijn als de amerikanen hun ogen open doen en wat aan het overschot doen.

Het zijn altijd de verkeerde die hier de dupe van worden, want dat zijn de paarden. Het is helemaal niet nodig.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:10

Jemig wat vreselijk! Wel top dat ze nu worden geholpen +:)+

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:17

Vreselijk voor die beesten. Maar als de eigenaar geen kant op kan met die diertjes krijg je inderdaad dit soort dingen

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:12

Ziek dit zeg!
Arme beesten, ze kunnen er niets aan doen. Gelukkig dat er hulp kwam en hopelijk voor de meesten net op tijd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:33

Ja als je nu bloedmooie paarden wilt voor weinig geld waar je normaal alleen van kan dromen moet je naar ierland/amerika om er te kopen.
Heel erg is dit maar zo gaat het je hebt geen geld meer kan ze niet meer voeren maar slachten ook niet.
Ja wat doe je dan verkopen is onmogelijk.
Zelf heb je ook al geen brood meer op de plank.
Nou ik zou het ook niet meer weten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:40

helaas zie je dit soort erge zaken steeds vaker. Toch ben ik van mening dat dit mede komt omdat er in amerika niet meer geslacht mag worden.Misschien klinkt dit wat cru maar als er wel geslacht zou mogen worden dan wordt de ongewenste paardenstapel toch minder, en worden deze dieren niet aan hun lot overgelaten. Liever slachten dan laten creperen toch?

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:03

Ben ik met je eens inkepink! Jeetje die arme dieren zien dr inderdaad erg slecht uit!

Gelukkig op tijd (voor de meeste) gered!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:09

Ik heb voor mij betoog voor Nederlands veel opgezocht over het slachtverbod, en ik ben van mening dat dit het alleen maar erger maakt, maar dat is een discussie op zich.

Hopelijk krijgen de dieren allemaal weer een fijn thuis :)

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:17

Wat schandalig zeg, dat dit kan. :n

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:34

Verschrikkelijk. Ik snap niet dat mensen zo hypocriet kunnen zijn. Verder deel ik inkipinks mening :j

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 07:50

Inney schreef:
Ik heb voor mij betoog voor Nederlands veel opgezocht over het slachtverbod, en ik ben van mening dat dit het alleen maar erger maakt, maar dat is een discussie op zich.

Hopelijk krijgen de dieren allemaal weer een fijn thuis :)

Helaas zal een ander ze vermoedelijk ook niet verkocht krijgen...
Als een economie op zijn gat ligt, zal men waarschijnlijk niet iets gaan kopen wat veel geld kost. Net zoals hier kost het houden van een paard veel geld, en als je dat niet hebt....(en als je daar je baan kwijt raakt krijg je geen uitkering zoals hier, en er is geen ziektekostenverzekering zoals hier, dus geld wordt in de meeste gevallen aan andere zaken besteed dan aan een paard - of ander dier)

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:48

Crisis , geld gebrek, werkeloosheid ? Wat de reden ook is , zo ga je onder geen enkele voorwaarde met je dieren om..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:07

helaas komt het erg veel voor en meestal ook nog in zulke grote getallen :-(

Ze zijn we de wet aan het herzien op het slachtverbod. De reden waarom dat in de eerste plaats is ingesteld omdat het in sommige slachthuizen echt gruwelijk aan toe ging echt te erg!!

Wat ook goed is dat er steeds meer dagen georganiseerd worden door lokale rescues en horsecounsils om je hengt gratis of voor 15 dollar te laten castreren. Het is allemaal heel erg maar dit soort praktijken! is uit den boze er zijn nog steeds rescues en fosterhomes die paarden opvangen voordat het zover is als deze arme beesten. Wij hebben er ook 2 en ze zijn aan de betere hand.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:38

te erg voor woorden.