Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 11:56

http://www.horsetelex.nl

Na afloop van derde fase van de BWP hengtenkeuring (rijproeven) wordt bij de gekeurde hengsten een ouderschapscontrole uitgevoerd. Van de in Westfalen geregistreerde hengst Quinn van de Heffinck bleek de vaderlijn niet correct te zijn. Bij een tweede controle werd dit bevestigd.

De hengst werd vorig jaar bij BWP goedgekeurd (15/03/2010) met als vader Quintessence Z. Met behulp van de fokker, de hengstenhouder en het Westfaalse stamboek werd er een zoektocht gestart naar de juiste vader. Via de recente analyses in de labo's Genlab (Duitsland) en Van Haeringen (België/Nederland) werd aangetoond dat de hengst For Pleasure in werkelijkheid de vader is van de hengst Quinn van de Heffinck en niet Quintessence Z.

Liezel1

Re: Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:58

Oeps.... Verkeerde rietje?
Ik ben wel benieuwd of dat nou ook gevolgen heeft voor zijn goedkeuring....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:58

Foutje bedankt :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:00

Oeps, dat is wel een grove fout, vraag me af het een ongeluk is of dat er opzet in het spel is.

Vind zelf de vader For Pleasure wel veel intressanter als zijn 'neppe' vader ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:02

Loes'sCorner schreef:

Nou, dat wil ik zeggen ja. Tegen For Pleasure zou ik zeker geen nee zeggen :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:03

Loes'sCorner schreef:
Oeps, dat is wel een grove fout, vraag me af het een ongeluk is of dat er opzet in het spel is.

Ja inderdaad ik ook; Komt wel goed uit zo :)
ik begrijp alleen ni hoe zoiets kan gebeuren..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:07

renatevb schreef:
Loes'sCorner schreef:

Ja inderdaad ik ook; Komt wel goed uit zo :)
ik begrijp alleen ni hoe zoiets kan gebeuren..

Dit is niet de eerste keer, vraag me dan wel altijd af hoeveel paarden er rond lopen met eigenlijk een andere vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:19

Zolang je maar een beter rietje krijgt dan waar je voor betaald }:0

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:20

Neem aan dat de hengst goedgekeurd is op ZIJN qualiteiten, dus afkeuren nu zou natuurlijk wel oneerlijk zijn. Maar als er hij dus For Pleasure als vader heeft dan zou dat dus eigenlijk inhouden dat er een For Pleasure veulen rondloopt die eigenlijk een kind is van Quintessence Z.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:34

LecyTinker schreef:
Neem aan dat de hengst goedgekeurd is op ZIJN qualiteiten, dus afkeuren nu zou natuurlijk wel oneerlijk zijn. Maar als er hij dus For Pleasure als vader heeft dan zou dat dus eigenlijk inhouden dat er een For Pleasure veulen rondloopt die eigenlijk een kind is van Quintessence Z.

Zal je verbazen hoeveel hengsten worden aangenomen op de keuring op door voornamelijk de afstamming. Als ie daarnaast niet verschrikkelijk beroerd beweegt is dat vaak wel fijn meegenomen. Maar je moet niet denken dat een hengst puur op zijn eigen kwaliteiten wordt goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:35

LecyTinker schreef:

dat was ook het eerste waar ik aan dacht ja.
Rietjes per ongeluk verwisseld..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:39

Megansk, ik denk ook dat dat gebeurd is. Maar dat zou dus makkelijk terug te voeren moeten zijn. Want de tijd van insiminatie zou bekend moeten zijn en welke merrie er op die plek nog meer geinsimineerd is op dat moment en die dus een For Pleasure rietje gehad zou hebben. Want zover ik weet komen For Pleasure en Quintessence Z niet van hetzelfde dekstation, dus het zal op de insiminatieplek gebeurd moeten zijn als er spraken was van per ongeluk-vergissing... neem ik aan dan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:42

Lizz schreef:
Dit is niet de eerste keer, vraag me dan wel altijd af hoeveel paarden er rond lopen met eigenlijk een andere vader.

Neem maar aan dat dat er een heleboel zijn. Bij de meeste stamboeken wordt alleen bij dekhengsten de afstamming gecontroleerd. Als je dan bedenkt dat er toch zo nu en dan dekhengsten zijn waarvan de afstamming niet blijkt te kloppen terwijl dekhengsten maar een fractie van de totale paardenpopulatie vormen dan kan het haast niet anders of er zijn heel wat niet gekeurde hengsten, ruinen en merries met een foutje in het papier. Ik snap dan ook echt niet dat zichzelf serieus nemende stamboeken niet standaard controleren of veulens de ouders hebben die op papier staan.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:45

hier krijg ik het dus van hé.

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

iemand daar een uitleg voor?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:47

Laat je je merrie dekken door een top hengst (denk je) en is het eigenlijk een hengstje van niets.. T zal je maar gebeuren..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:50

cupcake1986 schreef:

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

Geld, veel geld... en connecties!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:51

Vind het niet eens zo'n slecht foutje :D . Een goedgekeurde zoon erbij van FP vind ik interessanter!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:51

Misschien was er nog een dekbon van de betreffende inseminatie?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:53

Wij hebben zoiets bij onze shets een keer gehad :o Dekbonnen waren tijdig ingeleverd. We hadden op dat moment 2 hengsten lopen.
Een van de merries heeft tussendoor nog geen week bij de andere hengst in het land gestaan, en die heeft dus duidelijk zijn kans genomen.... (vosbont x vos geeft geen zwart bont veulen :+ :D )
Het was een merrie, maar ik zou zo uit m'n hoofd niet weten of er op haar papier 'vader onbekend' staat of uiteindelijk de juiste vader?!?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:54

renatevb schreef:
Laat je je merrie dekken door een top hengst (denk je) en is het eigenlijk een hengstje van niets.. T zal je maar gebeuren..

Nou, noem For Pleasure maar geen tophengst...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:55

Liezel1 schreef:
Misschien was er nog een dekbon van de betreffende inseminatie?

en dan? die is toch verkeerd? die dekbon slaat op hengst A terwijl hengst B de vader is

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:57

LecyTinker schreef:
cupcake1986 schreef:

Geld, veel geld... en connecties!

vandaar dat ik het er van krijg!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:03

okay, maar als ik eerlijk mag zijn, er is heel erg veel gesjoemel in deze wereld. Ik ken verhalen van een hengst die door een mindere gezondheid op dat moment slecht sperma had. Verschillende keren kwamen merrie eigenaren terug omdat hun merrie niet drachtig was.. Hupla ineens waren alle herinsiminaties raak. toch knap he? Vooral als je dan via een achterdeurtje hoort dat er op dat bedrijf een hengst rondloopt die "stiefvader" is van veel onbekende kinderen... dan ga je wel even denken wat ze daar nou mee bedoelen... Tja, sommige hengsten leveren op papier nou eenmaal gewoon meer op, vruchtbaar of niet!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:13

Noisy schreef:
renatevb schreef:

Nou, noem For Pleasure maar geen tophengst...

Dat dacht ik dus ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:14

Zo'n foutje is blijkbaar snel gemaakt.
Zelfs met natuurlijke dekkingen kan dat nog fout gaan.

Mijn vorige paardje (een Fjordenmerrie) stond op papier met vader Fjellwin.
Bij de verplichte DNA test bleek het Larsto te zijn.
Op zich een toffe hengst, alleen naar dat er daardoor inteelt in de lijn zat (drageset was vader van de moeder van mijn veulen, en tevens de opa van Larsto).