Grand Prix-hengst Lillenmarkens Arkibal ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Grand Prix-hengst Lillenmarkens Arkibal ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 09:53

Horse&hound / Nieuwsredactie

De twintigjarige dressuurhengst Lillenmarkens Arkibal (Archie) is maandag op 20 jarige leeftijd ingeslapen. Arkibal werd in het verleden door zowel Kyra Kirkland en Emma Hindle uitgebracht in de Grand Prix. Zijn laatste jaren bracht hij door op de boerderij van Emma Hindle´s oom en tante.

Emma Hindle zegt over "Archie": “Het was niet alleen een geweldig paard, hij was ook het vriendelijkste van allemaal. Hij vond het geweldig om te knuffelen, maar had een hekel aan andere hengsten. Hij had een mooie oude dag bij mijn tante, waar hij voldoende aandacht en liefde kreeg - ik ben haar dan ook eeuwig dankbaar. Maandag was een trieste dag voor ons allemaal.”

vanessakusje

Re: Grand Prix-hengst Lillenmarkens Arkibal ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:09

Jammer dat er geen rede bekend is. Wellicht gewoon ouderdom! 20 vind ik nog steeds wel een mooie leeftijd.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:00

vind 20 helemaal niet zo oud

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:19

Nou voor een gemiddeld nl paard is dat toch oud hoor....

Vin dhet toch apart dat een hoop sport paarden redelijk oud worden terwijl als ik prive kijk vele de 20 niet eens halen sommige de 16 al niet....

Geeft toch aan de vele sportpaarden het niet zo slecht hebben als we denken.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:37

Prisca schreef:

Vin dhet toch apart dat een hoop sport paarden redelijk oud worden terwijl als ik prive kijk vele de 20 niet eens halen sommige de 16 al niet....

Er vallen er ook heel wat weg hoor, als ik het bokt nieuws lees, gaan er een hoop aan koliek bijvoorbeeld.
Edit: even op de nieuwspagina gezocht (vanaf 20 december ongeveer):

Kappucinno
Gestion Janssen
Donna Asana
Merkur
Rom
Arkibal
Flying

Allemaal paarden onder de 20 jaar die in de topsport lopen of hebben gelopen. Misschien een klein groepje, maar het aantal topppaarden is in verhouding ook veel kleiner dan de groep die niet in de top mee loopt.
Je suggestie dat veel paarden in de privesfeer niet zo oud worden en daarom, vind ik dan ook een niet echt onderbouwde conclusie.

Verder staat een hoge leeftijd bereiken ook niet altijd voor een leven vol dierenwelzijn. Zo zal je onder de topsporters en onder de 'recreanten' altijd mensen hebben die hun dier niet altijd even netjes behandelen. Het is niet het een of het ander. Het blijven paarden, die oa dood kunnen gaan aan koliek of aan een blessure of ze nu op een topstal staan of niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-11 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:49

Prisca schreef:

er gaan er toch veel ondertussen dood hoor ;) er heel veel gaan er met 15 a 16 al met pensioen omdat ze kapot gereden zijn.. Terwijl er als er goed met een paard word omgegaan ze tot hun 25 nog op het hoogste niveau kunnen lopen (denk aan de rijschool in wenen ;) )
Dus ik denk idd dat veel sport paarden in nederland het zo slecht hebben als wij denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:04

Frozen, dit is er een zoon van en niet het paard waar het over gaat volgens mij.
Archie was geen vos maar een donkerbruine.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:56

Sneu dat ie is overleden! Sterkte aan de betrokkenen :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:44

bigone schreef:
Frozen, dit is er een zoon van en niet het paard waar het over gaat volgens mij.
Archie was geen vos maar een donkerbruine.

oh omdat er ook Lillenmarkens Arkibal bij stond..en dit in 1998 was dacht ik dat de zelfde was:)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:04

Ladynette schreef:
vind 20 helemaal niet zo oud

nee 40 pas :))

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:36

mijn paard Hertha (1.65) is 30 geworden! door een beenbreuk helaas moeten laten inslapen. tot het laatst kunnen rijden.ze bestaan dus wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:47

We hebben er een van 25 en 27 op stal. Naast elkaar en de beste vrienden, van de zomer komt daar nog een 21 jarige zomergast bij. Ze bestaan inderdaad en niet alleen op sportstallen hoor :D

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:02

20 vind ik best jong maar dat komt ook misschien omdat bij mij best veel paarden staan van boven de 20 en er heeft hier zelfs een paard de leeftijd 38 gehaald valt wel op dat er veel bekende paarden doodgaan

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:05

Prisca schreef:

mijne is 19 en heeft energie voor een 10 jarige.
die word zeker ouder als 25

wel zonde van zo`n dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:36

BonteLisa schreef:
20 vind ik best jong maar dat komt ook misschien omdat bij mij best veel paarden staan van boven de 20 en er heeft hier zelfs een paard de leeftijd 38 gehaald valt wel op dat er veel bekende paarden doodgaan

Het is in verhouding maar een kleine groep paarden, daarom lijken het er zo veel. Als je de toppers van Anky bekijkt, zijn of erg oud geworden of zijn het nog.
Je kan pech hebben met je paard of geluk, de beste verzorging zal bij een paard helpen en bij een ander paard mag dat ook niet baten.
Wat me wel opvalt, is dat veel toppaarden 'gaan' door de oorzaak koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:57

Citaat:
Er vallen er ook heel wat weg hoor, als ik het bokt nieuws lees, gaan er een hoop aan koliek bijvoorbeeld.
Edit: even op de nieuwspagina gezocht (vanaf 20 december ongeveer):

Kappucinno
Gestion Janssen
Donna Asana
Merkur
Rom
Arkibal
Flying

Allemaal paarden onder de 20 jaar die in de topsport lopen of hebben gelopen. Misschien een klein groepje, maar het aantal topppaarden is in verhouding ook veel kleiner dan de groep die niet in de top mee loopt.

En zo kom je de volgende nog niet 20 jarigen ook nog tegen uit 2010, die zijn overleden
Sharon van Anne van Vulpen
Okidoki vanzelf
Eddie R van carmen Romer
Joel van GJ Bruggink
Calvados Z van C Ahlmann
Wes Borough van L. Corsel
Gribaldi
Potential investment van S. Heckaman.

en dan hebben we ze allemaal vast nog niet gehad.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:13

Ik vind 20 niet oud, voor een sportpaard dan wel omdat vele die leeftijd niet eens halen. Maar ik blijf het een jonge leeftijd vinden.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:41

Ik vind 20 zelf ook niet echt heel oud. Maar dat komt omdat ik er zelf 1 heb van 35 jaar en nog goed levend.

Maar vergeleken met de meeste sportpaarden is 20 jaar wel oud