Accommodaties aangesloten bij de KNHS/FNRS moeten tegenwoordig in het bezit zijn van een veiligheidscertificaat. Een herkeuring kost 420 euro en dat vindt ledenraadslid Marius Breukink rijkelijk veel afgezet tegen de geleverde prestatie van de controleur.
Volgens Breukink moet dit in eigen beheer goedkoper kunnen. Volgens de KNHS komen controleurs nog wel eens voor niks aan de deur en moeten dan terugkomen. Maar dat kan volgens Breukink geen reden zijn om het bestaande tarief te hanteren. ‘Laat de vervuiler betalen. Daar kun je goedwillende accommodaties niet het slachtoffer van laten worden.’
De herkeuringen vinden vooralsnog om de tweeënhalf jaar plaats, maar dat gaat veranderen. De KNHS wil naar steekproefsgewijze onverwachte keuringen van de reeds eerder gekeurde accommodaties. De ervaring leert dat het in circa een derde van het aantal gekeurde locaties na twee maanden al niet meer klopt, terwijl het omgaan met paarden en pony’s toch niet zonder risico is.
nou dat lijkt me op zich geen verkeerd idee heb al verschillende manege 's gezien die wel een certificaat hadden hangen waar niet aan de regels werd gehouden vind echter wel dat er altijd wat fout kan gaan en dat er dan eerst een waarschuwing uitgedeeld moet worden voordat ze certificaat weer innemen . En snap idd ook niet waarom het zo duur moet wezen lijkt mij namelijk een goede reden om te gaan stoppen als veilige manege en dat kan toch ook niet de bedoeling wezen.
Prima idee! Lekker steeksproef gewijs en onverwachts (of op zeer korte termijn na een aankondiging!).
Zo kunnen er geen toneelstukjes worden gespeeld om het certificaat onrechtmatig te behouden of verkrijgen!
vanessakusje
Geplaatst: 20-01-11 10:08
Ik vind € 420,- niet veel hoor.. Om te zorgen dat je accommodatie voldoet aan een aantal eisen? Mij best!
Inderdaad steekproef gewijs proeven doen en bezoeken afleggen!
345
Geplaatst: 20-01-11 10:18
Oke voor echte maneges zal het niet slecht zijn maar nu willen ze ook dat alle stallen waar stagaires zijn zo'n certificaat hebben. belachelijk wat de kosten daarvan zijn en waar je aan moet voldoen. Ik heb een halve dag in deurne gezeten voor een infodag over dat certificaat. en als er iemand zonder cap te paard zit ( al is het een pensionklant en ben je zelf niet eens thuis) dan trekken ze gewoon je certificaat in. Kan je het even opnieuw aanvragen! Equor stelt het vanaf 2013 verplicht anders kunnen stagaires niet meer bij je terecht. Ik denk dat ze een heleboel bedrijven dan af kunnen schrijven. we zijn allemaal al gecontroleerd door equor zelf en die vonden onze bedrijven toen goed voor stage- leerbedrijf. en nu moet er gewoon weer iets nieuws bedacht worden om een aantal mensen aan het werk te houden.
Het veiligheidscertificaat is er niet voor niks, als dit niet gecontroleerd wordt heeft het geen enkele waarde. Onverwachte bezoeken en het intrekken van certificaten bij het niet houden aan de regels lijkt mij dan ook niet minder dan redelijk. Samen moeten we werken aan de veiligheid en het imago van onze sport en dat moet in alle lagen gebeuren, accommodaties spelen hierin een belangrijke rol...
Idd Aquor gaat het verplicht stellen, dat betekend voor mij dat ik geen staigeres meer aanneem, omdat ik er gemiddeld twee per jaar heb, haal ik die kosten er nooit meer uit. Ik ben een kleinschalig bedrijf, wat van alle faciliteiten is voorzien, weet zeker dat ik ruimschoots door die keuring kom, maar door de kosten ga ik er niet eens aan beginnen.
Amarie
Geplaatst: 20-01-11 13:40
Maatregelen kunnen niet streng genoeg zijn v.w.b. het intrekken van het certificaat. De kosten zijn wel erg hoog (zeker voor wat kleinere organisaties) dat mag aangepast worden.
Waarom eigenlijk geen veiligheidscertificaat op een pensionstal om de wilgroei tegen te gaan.
Mensen kiezen toch wel zelf waar ze willen staan daar doet een veiligheids certificaat niets aan af. De bodem is het allerbelangrijkste, en die doet nu net niet mee in dat veiligheids gebeuren. Ik zou zelf in een koeiestal gaan staan als de bodem top zou zijn. Dan maakt zo dingetje echt niets uit hoor.
Zelf heb ik alles waar iedereen van droomt, maar de kosten vind ik zo exsorbitant hoog, dat ze wat mij betreft het vogeltje over het touwtje laten springen. Komt bij dat ik laatst een stagaire had die mijn spullen erg mooi vond blijkbaar.........