Upido C-TL moet voor plek in Nederlands team gaan zorgen.
Anky van Grunsven roept de laatste jaren dat ze van plan is om qua dressuur de wedstrijdsport vaarwel te zeggen, maar niets blijkt minder waar. De amazone heeft namelijk een gloednieuw Grand Prix paard op stal: Upido C-TL. De aankoop van het Spaanse toppaard moet er voor gaan zorgen dat Anky kan worden opgenomen in het team voor de Europese Kampioenschappen in 2011 en de Olympische Spelen in 2012.
Anky blijkt als sinds december 2010 bezig met de aankoop van de tienjarige KWPN hengst Upido C-TL (Ferro x Amethist). Het duurde nog tot begin januari voor de verkoop helemaal rond was.
Upido C-TL domineerde onder Carlos Torrell de Spaanse lichte tour in 2009, waarbij zij onder andere de Sunshine Tour wisten te winnen. In 2010 maakte de combinatie de overstap naar de Grand Prix. Even leek het erop dat Torrell en Upido in aanmerking kwamen voor een individuele medaille tijdens de nationale kampioenschappen, maar een ruiterfout in de kur op muziek deed de score aanzienlijk kelderen. Desalniettemin heeft Upido allang zijn kwaliteiten bewezen.
Er waren de afgelopen tijd verschillende potentiele kopers uit heel Europa, maar het waren Anky en Sjef die de koop wisten te sluiten en het paard voortaan in eigendom hebben.
Met de verkoop van Upido C-TL heeft Spanje een van zijn meest getalenteerde toekomstige Grand Prix paarden verloren. De Spaanse trainer Jan Bemelmans vertelde dan ook dat het "Goed is voor Nederland, maar jammer voor Spanje."
"Upido is een super leuk paard en ik heb vanaf de eerste dag altijd al hoge verwachtingen gehad, maar dit is iets waar we niets aan kunnen doen," aldus Bemelmans. "Carlos heeft een superklus geklaard door hem zo goed Grand Prix klaar te maken. Het paard heeft veel talent voor de passage en piaffe. Het is nog afwachten hoe de combinatie Anky en Upido gaat uitpakken. Paarden die zo goed getraind zijn als Upido hebben vaak met een nieuwe ruiter of amazone nog wel een jaar nodig om een combinatie te vormen, maar misschien gaat het in dit geval sneller."
Upido C-TL staat op dit moment nog in Spanje, maar zal aankomende donderdag vertrekken naar Nederland.
Een consortium van de heer Jan Kelders (I.P.S), Hengstenstation van Uytert en Equestrian International BV heeft Upido aangekocht. Anky is zeer verheugd met de komst van Upido, die voortaan door het leven zal gaan als I.P.S Upido. “Ik ben heel blij dat dit paard voor mij is aangekocht en wil ze daar uiteraard voor bedanken. Ik ben bijzonder enthousiast over I.P.S Upido en vind het spannend om met dit nieuwe paard weer een echt doel voor ogen te hebben na de verkoop van I.P.S Painted Black,” aldus een verheugde Anky van Grunsven.