Oostvaardersbos weer opengesteld voor alle grote grazers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oostvaardersbos weer opengesteld voor alle grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:13

http://www.staatsbosbeheer.nl

Afbeelding

Het Oostvaardersbos is sinds vandaag opengesteld voor alle grazers die in natuurgebied de Oostvaardersplassen leven. Het gedeelte van het bos, vlakbij Almere, was al bereikbaar voor edelherten, maar nu ook voor konikpaarden en Heckrunderen. Staatsbosbeheer vergroot met deze maatregel het welzijn van de grote grazers van het gebied. De dieren vinden in het bos meer beschutting en zijn beter beschermd tegen winterse weersomstandigheden. De maatregel is tijdelijk.

Het bos, 80 hectare groot, is toegankelijk gemaakt voor de runderen, paarden en edelherten. De dieren kunnen vanaf de grote vlakte via een aangelegde dam de oversteek naar het bos maken. De boswachters zullen iedere ochtend in het gebied zijn om te kijken hoe het met de dieren gaat. Dieren, waarvan duidelijk is dat ze niet zullen overleven, worden afgeschoten om mogelijk onnodig lijden te voorkomen.

Het beheer met het bijbehorende afschot zou een gevaar kunnen opleveren voor fietsers en wandelaars op het Jan van den Boschpad. Daarom is het fietspad tussen de Hugo de Vriesweg en de Oostvaardersdijk ’s ochtends van 8 tot 12 uur afgesloten voor zowel wandelaars als fietsers. Om te voorkomen dat runderen of paarden op het fietspad terecht kunnen komen, is er een laag raster geplaatst bij het fietspad. Halverwege het fietspad, zullen de fietsers een tweetal wildroosters moeten oversteken. Ter plekke zijn informatiepanelen hierover.
Welzijn

De openstelling van het Oostvaardersbos is een onderdeel van reeks maatregelen die worden genomen om het welzijn van de dieren in de Oostvaarderplassen te borgen. Andere maatregelen die al uitgevoerd zijn: het maken van beschuttingsrichels in het gebied en het openstellen van de zogenaamde ‘Driehoek’ (gebied aan de Lelystadse kant van de Oostvaardersplassen) voor alle grazers. De aanbevelingen werden eind november gedaan door een internationale commissie van deskundigen. Staatsbosbeheer gaat zorgvuldig bekijken hoe de dieren gebruik maken van de opengestelde gebieden.

Dankzij de grote inzet en flexibiliteit van de Gemeente Almere en Provincie Flevoland kon Staatsbosbeheer op korte termijn de openstelling van het Oostvaardersbos realiseren.

Joscaa

Re: Oostvaardersbos weer opengesteld voor alle grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:25

Vind ik al een stuk beter. Natuurlijk is het niet leuk dat ze dood geschoten worden, maar het is wel beter voor de paarden zelf. Ik vind het een goede oplossing dat de dieren nu in ieder geval niet meer zo langzaam af blijven takelen & dan pas dood zijn. :j Hopen dat het een beetje werkt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:55

Zag ze laatst nog toen ik in de trein zat, mooi dat het opengesteld wordt voor de paardjes :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:02

Op zich goed, maar geen structurele oplossing natuurlijk. Op deze manier zullen er alleen maar meer dieren bij komen. Daar zal nog steeds iets op bedacht moeten worden.

Nog een vraagje uit nieuwsgierigheid:
Hoe kan het dat de edelherten er al wel konden komen? Waar kan een edelhert wel doorheen waar een Konik niet doorheen kan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:08

LindyH schreef:
Hoe kan het dat de edelherten er al wel konden komen? Waar kan een edelhert wel doorheen waar een Konik niet doorheen kan?

Dat was ook mijn vraag.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:58

Edelhert kunnen missch wel gewoon over de roosters heen springen ??? Ik weet het niet hoor, maar weet wel dat ze ver kunnen springen. Koninks zullen dit niet zomaar doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

xcomplientx schreef:
Edelhert kunnen missch wel gewoon over de roosters heen springen ??? Ik weet het niet hoor, maar weet wel dat ze ver kunnen springen. Koninks zullen dit niet zomaar doen.

Ohja, dat vind ik helemaal niet raar gedacht.

reeën kunnen iig erg hoog springen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:49

LindyH schreef:
Op zich goed, maar geen structurele oplossing natuurlijk. Op deze manier zullen er alleen maar meer dieren bij komen. Daar zal nog steeds iets op bedacht moeten worden.

Dit is inderdaad een tijdelijke oplossing. Er wordt gewerkt aan het advies dat de commissie gabor (als ik de naam goed heb) in november heeft uitgebracht, maar dat kan niet allemaal per direct uitgevoerd worden. (infrastructuur en zo)

En ik denk ook dat paarden een runderen zich makkelijker door een draadje laten tegen houden. reeen en wss herten dan ook zullen daar makkelijker overheen springen. Bij ons staan er ook wel eens reeen in de wei...

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:09

werd een keer tijd
de mens neemt hun ruimte in en als er dan niet genoeg eten is en als ze daar zwak van worden moeten ze maar afgeschoten worden

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:16

Goede oplossing. Ik vind het zoiezo reuze meevallen hoe ze erbij staan. Ik kwam er van de week een aantal keer langs met de trein en ik zag geen uitgemergelde paarden.
Wel een enkel paard wat iets minder gevuld was maar alsnog niet mager.