Verwaarloosd Hongaars paard in Eibergse opvang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verwaarloosd Hongaars paard in Eibergse opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:09

www.tctubantia.nl

Dàjfild heet de ruin (5) uit Hongarije. Het paard is er slecht aan toe: zwaar verwaarloosd, vermagerd en mishandeld. Zaterdag kwam íe aan bij Edith Wiersma in Eibergen om een beter leven te krijgen.

Het is een bijzonder moment als Dájfild zaterdagmorgen na een reis van meer dan duizend kilometer eindelijk het erf van Edith Wiersma in het buitengebied van Eibergen op stapt. De zwaar verwaarloosde, mishandelde en vermagerde ruin uit Hongarije kijkt naar de andere paarden, hinnikt en stapt tevreden rond. „Alsof ‘ie weet dat hij thuiskomt. Dat hij hier tot rust mag komen. Dat de ellende voorbij is”, zegt Edith Wiersma. Ze geeft Dájfild een kus, hooi, „en heel veel liefde”, verklaart ze.

Wat bezielt haar om een paard uit Hongarije naar Eibergen te halen? „Pure liefde! Ik heb een paardenhart. Noem me een paardenfluisteraar, maar ik heb er iets mee. Ik praat met paarden, heb contact met ze, kan ze genezen. Er is zoveel paardenleed in de wereld en ik kan ze niet allemaal helpen. Maar ik doe wat ik kan. Toen ik de foto van Dájfild op internet zag, gebeurde er iets. Ik werd emotioneel en moest en zou dit paard helpen. Vandaar dat we ondanks alle tegenslagen gewoon door zijn gegaan.”

Klik hier voor foto's.

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:52

Deze mevrouw verdient een hele grote pluim _/-\o_

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:55

arm beest |( ...gelukkig weer 1 die het beter krijgt! *\o/*

ajesca123

Re: Verwaarloosd Hongaars paard in Eibergse opvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:03

Ik ga nu waarschijnlijk iets zeggen wat een hoop mensen niet aardig vinden maar ik hoop echt dat het dier goed nagekeken is voordat hij nederland binnen is gekomen want met al die opkomende ziektes in het buitenland ben ik altijd een beetje huiverig voor dit soort verhalen.
Het is natuurlijk fantastisch dat deze vrouw dit paard wil redden en daarvoor ook dikke pluim maar ik hoop wel echt dat hij geen enge ziektes meegebracht heeft.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:07

Ik woon in Hongarije en heb vaak genoeg paarden gezien die er niet uitzien.
Een paard is gewoon goedkoper dan een auto en die gebruiken ze hier dus nog steeds voor de kar. En het dier moet écht werken voor de mensen, heel anders dan in Nederland.
En ik ben het opzich wel eens met ajesca123.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:27

omg dat paard |( ;( shock

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:53

ajesca123 schreef:
Ik ga nu waarschijnlijk iets zeggen wat een hoop mensen niet aardig vinden maar ik hoop echt dat het dier goed nagekeken is voordat hij nederland binnen is gekomen want met al die opkomende ziektes in het buitenland ben ik altijd een beetje huiverig voor dit soort verhalen.
Het is natuurlijk fantastisch dat deze vrouw dit paard wil redden en daarvoor ook dikke pluim maar ik hoop wel echt dat hij geen enge ziektes meegebracht heeft.

alle paarden die naar nederland komen uit dat soort landen ondergaan o.a een coggin's test..
Ik neem aan dat hij niet illegaal is gekomen,gezien de publiciteit ;)

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:31

haha dat denk ik ook niet!
Die controles zijn zo streng...er moet aan allerlei regeltjes worden voldaan, en er wordt op velerlei manieren een check gedaan op zowel het paard als mogelijke risico (ziekte)

Hulde voor deze vrouw met gouden hart!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:35

Dat jullie daar anders in staan is prima en jullie goed recht.
Ik zou het wel fijn vinden als jullie mijn reactie ook gewoon kunnen respecteren.
Een aantal gevallen van buitenlandse virussen die afgelopen jaren toch via buitenlandse paarden het land binnen zijn gekomen zijn niet uit de lucht gegrepen dat bewijst EDE volgens mij wel.
En media of niet het is gewoon mijn gevoel dat op dat moment op kwam en daar lijkt me niets mis mee.
Zoals ik al zei is het natuurlijk fantastisch dat die vrouw dat paard gered heeft en als hij inderdaad 100% gezond is is dat voor de rest van de paarden in nederland ook super.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:40

Fijn voor het paard, maar wat Ajesca voelt daar kan ik ook in mee gaan.
Tegenwoordig hoor je van ziektes in Nederland die hier eigenlijk niet behoren te zijn, maar toch zijn ze er. Ik snap de verontrustheid heel goed, niet alleen voor de dieren maar ook voor de mens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:50

ajesca123 schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als jullie mijn reactie ook gewoon kunnen respecteren.
Een aantal gevallen van buitenlandse virussen die afgelopen jaren toch via buitenlandse paarden het land binnen zijn gekomen zijn niet uit de lucht gegrepen dat bewijst EDE volgens mij wel.
En media of niet het is gewoon mijn gevoel dat op dat moment op kwam en daar lijkt me niets mis mee.
Zoals ik al zei is het natuurlijk fantastisch dat die vrouw dat paard gered heeft en als hij inderdaad 100% gezond is is dat voor de rest van de paarden in nederland ook super.

de besmette paarden waar jij op doelt waren via een illegale weg naar Nederland(en belgie) gekomen.
Deze waren inderdaad besmet met equine infectious anaemia.
Of deze ziekte zo vreselijk besmettelijk is vraag ik mij af.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:49

ajesca123 schreef:

Wie zegt er dat jouw reactie niet wordt gerespecteerd? :?
Volgens mij mag iedereen hier zijn mening geven, en het op mekaar reageren wil niet zeggen dat jouw mening niet wordt gerespecteerd. :)
Ik snap je reactie namelijk heel erg goed, alleen mijn visie is, dat er strenge controles zijn :(:)

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:25

Paarden die uit Hongarije geëxporteerd worden, worden niet onderworpen aan een coggingstest, omdat Hongarije een EU-land is! Er wordt (als je aandringt) alleen een gezondheidscertificaat afgegeven door de overheid!
Wel is het verplicht dat alle paarden eens per drie jaar een bloedonderzoek moeten laten doen (door regio DA afgenomen), welke in het kader van EIA en kwade droes wordt uitgevoerd. Hierin loopt Hongarije vooruit op vele andere EU-landen.
Overigens is het niet Hongarije maar Roemenië waar EIA heerst.

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:45

Ben ik de enige die zich af blijft vragen of dit paard niet beter af is met een spuitje? Als een paard zo op zijn benen staat lijkt het me verre van pijnloos. Maar goed, aan de hand van vier foto's kan je natuurlijk niet echt zien of zo'n dier pijn heeft.