Een ruiter verliest wel zijn haren, maar niet zijn sporen. Een recordaantal deelnemers heeft zich ingeschreven voor het Open Nederlands kampioenschap voor springruiters ouder dan veertig jaar, dat zaterdag in Putten wordt gehouden. Ruim tachtig Nederlanders nemen het tegen elkaar en tegen springruiters uit België en Duitsland op.
De inschrijving staat open voor ruiters en amazones ouder dan veertig jaar. De oudste deelnemer is de 78-jarige Freddie Klaassen uit Weesp. De restrictie is dat een deelnemer niet mag uitkomen in de landelijke competitie op Z-niveau.
Volgens organisator Gert van de Kamp is lastig te zeggen wie in de drie klassen tot de favorieten mogen worden gerekend. Dit komt mede doordat de deelnemers twee verschillende wedstrijden krijgen voorgeschoteld. Vanaf 11.00 uur zal een klassiek parcours worden afgelegd, waarbij sprake is van tien hindernissen. Daarop volgt een barrage op tijd voor de deelnemers zonder fout. In de middag en avond staat de deelnemer een tweefasenparcours te wachten, waarbij de eerste acht sprongen niet op tijd gaan maar de laatste acht juist wel op tijd worden gereden. Voor de finales, die vanaf 20.30 uur worden verreden, worden de hindernissen met tien centimeter verhoogd, wat niet gebruikelijk is in de normale competitie.
Rijvereniging Het Gouden Hert tekent al weer voor de negende maal voor dit kampioenschap voor masters. In 2002 wisten de vrienden Gijs van Veluw en Gert van de Kamp het evenement naar Putten de halen.
"Vanaf oktober zijn Gijs en ik ermee bezig", meldt Van de Kamp. "Zondagavond bij elkaar op de koffie en dan de week doornemen die voor ons ligt. Prachtig. Het is één grote familie van masterspringers die nog steeds fanatiek met hun sport bezig zijn."
De titelstrijd wordt gehouden in de manege van het Hypisch Verband Putten aan de Halvinkhuizerweg in Putten. De toegang is de gehele dag gratis.
over welke hoogte gaat het hier dan? (of heb ik iets gemist en erover gelezen?)
juliomariner
Geplaatst: 14-01-11 08:44
De hoogte stelt niet zo heel veel voor maar daar gaat het niet om. De 40+ wedstrijden zijn altijd enorm gezellig. Ik was er in Hengelo bij, echt super. De ruiters gaan onderling ook superr met elkaar om, helpen elkaar en zorgen voor een super sfeer. Misschien een idee om op meerder grotere concoursen zo'n rubriek te organiseren. Zorgt voor extra publiek en sfeer.
Marije112
Geplaatst: 14-01-11 08:48
Heel erg gaaf hoor! Wat een leuk initiatief! En 78?! Ik teken ervoor !
UMayDream
Geplaatst: 14-01-11 08:49
Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's! Als de wedstrijd is geweest, komen die dan ook bij VN op Bokt? En 78 jaar, en dan nog rijden, heb ik respect voor hoor
whow, ik hoop dak op die leeftijd ook nog kan paardrijden.
Wsl kom ik m morgen wel tegen, want doe zelf ook een gooi naar het kampioenschap Hopelijk zit ie niet in mijn rubriek, want hij natuurlijk wel ruim 30 jaar meer ervaring dan ik als jong broekie
Het komt dan niet zo vaak voor maar er zijn wel meer ruiters van die leeftijd; mijn ( Western) trainer Jean Claude Dysli wordt dit jaar 76 en rijdt nog zeer fanatiek en dagelijks; geen wedstrijden meer, maar wel jonge paarden en geeft clinics en lessen. http://www.jcdysli.de/Willkommen.html Bill Dorrance, 1 van de grote "Natural Horsemen" heeft tot heel kort voor zijn dood nog gereden; hij is op 93 jarige leeftijd overleden. http://www.billdorrance.com/index.htm
Maar het is en blijft natuurlijk leuk om te zien dat niet alleen "jonge" mensen nog te paard gaan en wedstrijden rijden.