Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:16

http://www.dierenbescherming.nl/

De Dierenbescherming is teleurgesteld over de reactie van staatssecretaris Bleker van Landbouw op de aanpak van misstanden in de paardensector. Hij zegt de Sectorraad Paarden nog tot 1 september de kans te geven om met oplossingen te komen. Volgens directeur Frank Dales van de Dierenbescherming heeft de Sectorraad genoeg kansen gehad. ‘De sector heeft ruim drie jaar de tijd gehad om orde op zaken te stellen. Nu is het tijd voor wetgeving’, aldus Dales in het tv-programma Ochtendspits.

Staatssecretaris Bleker vindt ook dat er wat moet gebeuren om het paardenwelzijn te verbeteren. ‘We nemen jaarlijks zo’n drie- tot vierhonderd paarden in beslag’, zegt Bleker. Toch vindt hij dat de sector nog een kans moet krijgen. ‘Als de sector oplossingen aandraagt, dan is dat effectiever dan de overheid die regels stelt.’

Volgens Dales voelt de opstelling van Bleker als een déjà vu. ‘Weer een staatspersoon die de sector de gelegenheid geeft.’ Toch heeft hij vertrouwen in Bleker. ‘We nemen het de staatssecretaris niet direct kwalijk. Hij zit er net en ik ken hem als iemand die zegt wat hij voelt. Als hij zegt dat we in september aan de bak gaan, dan houd ik hem daaraan en vertrouw ik daarop’, aldus Dales.

Eerder deze week overhandigde de Dierenbescherming aan staatssecretaris Bleker een concept-Paardenbesluit. In het besluit staan concrete voorstellen om het paardenwelzijn te verbeteren, waaronder wetgeving en de introductie van een diploma voor paardenhouders.

Kijk hier naar de uitzending.

Verwant artikel:

[VN] Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-01-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst van DB ingevoegd.

ruth91

Re: Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:40

Heb het gezien vanmorgen en kan me zijn reactie erg goed voorstellen na al die jaren! Erg aangrijpende beelden ook trouwens, heel zielig..

Lightening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:49

Begrijp de reactie van Bleker. Maar ik kan het niet begrijpen waarom ze het afwijzen :( . Dat het zo moet!! ;(
Laatst bijgewerkt door Lightening op 13-01-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:50

Denk dat het een goed idee is dat de DB geen gelijk krijgt. Dat de sector nog 1 keer een laatste kans krijgt(althans dat hopen we dan maar) is wat over te zeggen, maar ik hoop dat bleker daadwerkelijk voet bij stuk houdt en het echt de laatste kans is voor de sector raad.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:51

Nu hopen dat er ook echt wat gaat gebeuren voor september...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:00

Ik wil niet veel zeggen maar de Sectorraad heeft 'al' op 20 oktober 2010 een brief gestuurd naar Bleker met allerlei (realistische) aanbevelingen. Zie http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads/brief-aan-staatssecretaris.pdf.

Vreemd dat Bleker en ook de Dierenbescherming daar met geen woord over reppen.

Natuurlijk is de Dierenbescherming een zeer sympathieke club, maar de voorstellen die ze nu hebben gedaan om het paardenwelzijn te verbeteren, zijn volslagen on-realistisch.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:10

In die brief gaat het over Sport, fokkerij, transport, media, publiek, sponsoren en politiek. Geen woord over de hobbyist of het welzijn van het paard buiten trainingen en transport om. Vandaar waarschijnlijk dat het als niet voldoende werd beschouwd.

EDIT: er wordt niet echt gesproken over het verbeter van welzijn, alleen dat er "vooruitgang is geboekt", er word alleen niet vermeldt in welke mate en waarin.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:16

@Siesz52 Maar vindt jij dat de dingen in die brief staan dan echt zo schrijnend zijn? Keuring van paardentrailers, aanpakken van prikkeldraad en jacobskruid. Goede dingen hoor, maar dat is detail planning, geen constructieve aanpak.

Ik zou de misstanden in de paardenhouderij in Nederland wel eens benoemd willen zien worden, dan kun je pas begrijpen wat je aan moet pakken.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:23

Super dat ze zo druk bezig zijn met het paardenwelzijn.
Volslagen onrealistisch ben ik het niet mee eens.. :o

Tijd dat er eens wat gebeurd, want dit kan zo niet langer!
Ken mensen die hun paarden de hele winter opsluiten in de stal. Ze krijgen de hele winter geen daglicht te zien. Dierenbescherming kan helaas niks doen, als deze wet doorkomt is het dus afgelopen met die eigenaren!
Echt top!!!

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:37

Ik heb niet gezegd dat ik die brief van de Sectorraad beschouw als een toonbeeld van doortastendheid.

Maar laten we wel wezen: zolang je (op paardenmarkten bijv.) nog steeds een paard kunt kopen zoals je in de dierenwinkel een konijn of kanarie koopt, valt het absoluut niet te controleren hoe die mensen met dat dier omgaan. Het heeft geen zin om - zoals de Dierenbescherming nu heeft gedaan - wetsvoorstellen te doen die niet gecontroleerd kunnen worden. Onze overheid is niet eens in staat om vergunningen te controleren van levensgevaarlijke chemische fabrieken...

Laten we proberen altijd realistisch te blijven - hoe vreselijk al die foto's en filmpjes van verwaarloosde paarden ook zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:40

Daarom zijn ze ook zo zachtjes aan bezig paardenmarkten te verbieden. En ja, het word lastig, maar is dat een reden om het maar helemaal niet te doen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:41

Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik ben ook van mening dat er een hoop onduidelijkheid is in de vraagstelling naar de sectorraad. Het lijkt erop (maar ik ben een leek) alsof er vanuit de politiek gevraagd is om met een plan te komen om "het welzijn van het paard" te verbeteren. Zoals onder andere op bokt meerdere malen blijkt is dat een nogal groot begrip. Zonder duidelijke vraag zal er ook nooit een duidelijk antwoord komen en dat lijkt mij het echte probleem.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:52

Shahazai schreef:
Daarom zijn ze ook zo zachtjes aan bezig paardenmarkten te verbieden. En ja, het word lastig, maar is dat een reden om het maar helemaal niet te doen?

In zijn algemeenheid ben ik er niet voor om dingen te verbieden - ook paardenmarkten niet - want dan zoeken mensen een andere, vaak illegale, weg. Denk maar aan het drugsbeleid.

Waar het om gaat is, dat je er op de een of andere manier voor zorgt dat mensen die een paard aanschaffen, er goed voor zorgen. Maar alleen al de vraag "wat is goed zorgen voor...?" levert enorme verschillen van mening op.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:56

Daar heb je wel een punt Siesz52. als het legaal blijft heb je er meer zicht op, maar dit moet dan wel vele malen effectiever !!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:59

Ze zouden het ook in stappen kunnen doorvoeren, zoals dat verhaal van bijvoorbeeld het prikkeldraad.. voer dat bijvoorbeeld eerst door.. als je dingen met de tijd verbeterd is er een hoop minder gesteggel. En waar trek je de grens met het kansen geven. De DB heeft wel punten, maar draven op sommige dingen ook weer enigszins door.

Eens inderdaad Siesz :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:03

Ik ben benieuwd. Ik vind het een mooi streven.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:13

Een aantal schokkende beelden in het filmpje kwamen me bekend voor en ineens wist ik het weer:
[VN] Aangifte tegen Verburg wegens verwaarlozing

Ik vraag me af of de DB wel doorheeft dat de sector zich de afgelopen jaren gigantisch heeft ontwikkeld. Het was (en is) een complexe sector, niet te vergelijken met welke andere dierensector dan ook.
Ze klagen nu wel dat er alleen maar is gepraat en er nog niets concreets is ondernomen, maar kijk eens waar de sector in 2007 stond en waar het nu staat, imo heeft de Sectorraad echt niet alleen maar duimen zitten draaien!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:19

wat had hij dan verwacht :o goed beleid opstellen waar de paardensector wat mee kan daar gaat ontzettend veel tijd in zitten, en er zijn sinds 2007 ook qua kabinet wat 'kleine' wijzigingen geweest.

ik snap z'n frustratie wel, hij wordt dagelijks met de excessen geconfronteerd...

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:33

@NonaWen: punt 5 van de brief van Sectorraad (SRP) luidt: "De SRP vraagt ook de betrokkenheid van de overheid om een aantal lopende dossiers vooruit te stuwen." Het derde punt gaat over "Het ondersteunen van de SRP in haar inspanningen om prikkeldraad (als afrastering van paardenland) en Jakobskruiskruid (leidt tot ernstige vergiftigingen) uit te faseren."

Het zou inderdaad, zoals jij zegt, al heel mooi zijn als daarmee begonnen werd. Maar is het realistisch om te denken dat je Jakobskruiskruid nog ooit uitgeroeid krijgt?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:50

Ik denk dat een van de problemen van de Sectorraad Paarden is, dat de naam suggereert dat zij opkomt voor de belangen van alle mensen die iets met paarden hebben. Dat is echter in het geheel niet het geval. De Sectorraad is de koepelorganisatie van de ondernemers in de paardensector (zie http://www.sectorraadpaarden.nl/organisatieschema.html).

Misschien zou de Nederlandse Belangenvereniging voor Hobbydierhouders (http://hobbydierhouder.nl) ook een stem moeten hebben in de Sectorraad Paarden...?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

Daar ben ik het absoluut mee eens. In de huidige vorm lijkt de stichting me nog niet breed genoeg, daartegenover staat wel dat het waarschijnlijk de meest georganiseerde en complete stichting is die zich met dit soort zaken bezig houdt. Je ziet alleen wel dat de nadruk erg op fokbeleid en het houden van sportpaarden ligt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:18

Net alsof je met een houderschapsdiploma anders voor paarden gaat zorgen.... Net of veel mensen die paarden niet paardwaardig houden niet weten dat het anders zou moeten....

Zeker educatie is altijd goed, en zou ook veel meer moeten, maar de DB schijnt zich niet realiseren dat er een verschil is tussen houder en eigenaar, en dat dat niet gelijk dezelfde persoon hoeft te zijn.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat de paarden een leuke melkkoe aan het worden zijn voor de DB, waren het eerst de hondjes aan de boom wat het boegbeeld was, is het door de toegenomen populariteit het paard dat zielig is, trekt natuurlijk een hoop pennymeisjes en hun ouders...

Waarbij een cursus paardenhouden voor de inspecteurs ook geen overbodige luxe is....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:25

Siesz52 schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik die brief van de Sectorraad beschouw als een toonbeeld van doortastendheid.

Maar laten we wel wezen: zolang je (op paardenmarkten bijv.) nog steeds een paard kunt kopen zoals je in de dierenwinkel een konijn of kanarie koopt, valt het absoluut niet te controleren hoe die mensen met dat dier omgaan. Het heeft geen zin om - zoals de Dierenbescherming nu heeft gedaan - wetsvoorstellen te doen die niet gecontroleerd kunnen worden. Onze overheid is niet eens in staat om vergunningen te controleren van levensgevaarlijke chemische fabrieken...

Laten we proberen altijd realistisch te blijven - hoe vreselijk al die foto's en filmpjes van verwaarloosde paarden ook zijn.

Ik ben het voledig met je eens!!
De db deed ook helemaal niets aan schrijnende gevallen waarbij paarden in de drek staan omdat er ergens een container stond die net niet onder water stond dus een beetje droge plek hadden ze wel???
Er wordt gezegt dat er veel mis in de paardenwereld?? Nee er is veel mis met mensen die zoals in het filmpje wordt gezegd een paard/pony aanschaffen zonder enig benul van verzorgen.
Er wordt wat gezegt over zweep gebruik bij de ren en draf, maar geloof mij maar dat men daar stenger is dan op menig dresuur/spring wedstrijd!!
Vele vrijetijd ruiters kunnen ook heel veel fouten maken. Maar controle van alle paarden/pony houders is onmogelijk niet realistisch en onwaarschijnlijk.
De DB denkt zieltjes te winnen door schrijnende filmpjes te laten zien en och en wee roepen over de paardenhouders.
Kijk eens naar de hondenhandel, schuren vol ellende zelfs daar kunnen zij niets tegen doen!!
Dat er wat moet gebeuren is prima, maar bij het vallen van de woorden animal cops roept de DB dat zij zelf ook mensen hebben die wat opsporen.........
Nou DB DOE daar dan iets mee!!!!
En cursus voor paardeneigenaren geeft geen garantie een flinke boete dieren afpakken helpt misschien beter.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:28

Alane ik sluit mij volledig aan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:30

Om even te reageren op het stukje van '' shetje van 50,- van de paardenmarkt'' in het filmpje:
Ik zou voor een houdersdiploma zijn, en dan instellen dat je zonder houders diploma ook niet een paard kan kopen, dus ook niet op de paardenmarkt.

Ik vind een paardenmarkt gezellig, er zijn kraampjes, er lopen ook veel paardenliefhebbers rond. Vind zeker niet dat dit verboden moet worden omdat er malloten zijn die zomaar een pony van 50,- kopen en die verwaarlozen, laat die maar eens eerst hun diploma halen, zo zien ze direct dat het veel geld en verzorgen is, en als ze dan nog overgaan tot kopen hebben ze iig geen excuus als er dierenmishandeling geconstateerd is en mogen ze wat mij betreft gelijk de bak in.

Alles maar gaan verbieden heeft in mijn ogen geen zin, de malloten blijven dan gewoon rondlopen en de mensen die wel goed voor de dieren zorgen worden de pleziertjes afgenomen. zo hoort het niet!