Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 01:23

Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl

De paardenhouderij krijgt tot 1 september de tijd om met regels te komen die het welzijn van de dieren moeten verbeteren. Gebeurt dat niet, dan wil staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) ingrijpen met harder maatregelen. Dat zei de staatssecretaris woensdag in het tv-programma Uitgesproken van WNL.

De Dierenbescherming heeft een plan klaarliggen om paarden een beter leven te geven. Dan gaat het onder meer om het minimumaantal uren dat een paard de wei in mag en maten voor de stallen. Volgens de Dierenbescherming heeft de Sectorraad Paarden nog te weinig werk gemaakt van de aanpak van misstanden in de paardenhouderij.

Bleker wil de branche nog een kans geven omdat het volgens hem beter is als de paardenhouders zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Dan gaat het om het stellen van regels en een betere voorlichting, want slechte behandeling van paarden zou vaak aan onkunde te wijten zijn.

Verwant artikel:

[VN] TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Jannepauli

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:26

Als ik het goed gehoord heb, komt morgen (13 januari) de Dierenbescherming in hetzelfde programma over dit onderwerp aan het woord.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:36

Je zou zeggen dat er belangrijkere zaken spelen op het gebied van dierenwelzijn. Komt er binnen de opleiding tot animal cob straks een aparte afstudeerrichting horse-police?
Zo slecht hebben de Nederlandse paarden het toch niet? Natuurlijk zijn er excessen, maar gaat hij het welzijn van parkieten dan ook onder de loep nemen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 01:46

Ikeje schreef:
Natuurlijk zijn er excessen, maar gaat hij het welzijn van parkieten dan ook onder de loep nemen?

Oh doe maar. Ik ken nog wel een paar schrijnende gevallen bij parkietenkwekers waarbij de dieren onder de wormen met z'n 50en in een te kleine voliere zitten...

Maar ontopic: Ik heb de uitzending nog niet gezien dus ik zal morgen even kijken of er nog een reactie van de dierenbescherming komt. Het is natuurlijk wel zo dat er wat moet worden gedaan aan de gevallen die echt niet kunnen en er ergens een lijn getrokken moet worden.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:52

ondanks dat het goed is dat er strenger toezicht komt om het paardenwelzijn in nederland.. is het in zooooveel gevallen toch niet haalbaar om bijv. de paarden zoveel uur per dag op de wei te hebben ofz...
Alleen al vanwege het ruimtegebrek.. ben benieuwd

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:54

Ikeje schreef:
Natuurlijk zijn er excessen, maar gaat hij het welzijn van parkieten dan ook onder de loep nemen?

Ja, laten we vooral, omdat de mierenpopulaties de laatste tijd bestreden worden met verboden middelen die slecht kunnen zijn voor de konijntjes in de omgeving, maar niks aan de rest doen, want da's zielig voor de varkentjes en de ezeltjes en en en....(dit is een zelf bedacht voorbeeld, berust niet op waarheid)

Hoe wil je in hemelsnaam alle dierenwelzijn tegelijkertijd verbeteren? Eerst het een, dan het ander. Jammer voor jou (en anderen met jou) dat het nu de beurt van de paardensector is.

Sorry, ik wordt zo moe van die reacties!

OT: Ik ben het er mee eens, ik vind alleen dat als je hier een nieuws uitzending van maakt, die wel iets uitgebreider behandelt had mogen worden. Het gaat ten slotte om een sector die zeer prominent aanwezig is en een groot deel van de bevolking aan gaat. Om dan met half commentaar aan te komen laat een hoop over aan speculatie, beetje jammer.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:06

Ik wil me ook even mengen in dit topic, vond ook dat er wel erg kortaf over werd gedaan, wat ik ook jammer vond omdat dit idee al langer speelt! Over sommige punten heb ik toch wel mijn twijfels, zoals een diploma voor het houden van paarden, ik snap dat dit veel impulsaankopen enz gaat verminderen maar of dit echt te realiseren is?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:11

Waar ik me vooral zorgen om maak is kwesties als blauwtong een paar jaar geleden..

Als over 15 jaar elke paarden bezitter een diploma heeft, kan de regering een scheet gebruiken als excuus voor een of ander dodelijk besmettelijk virus en de helft laten ruimen. Ze lopen al jaren dat Nederland veel te veel "verpaardt"..

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:16

Hmhm, ben eens benieuwd of er over dit soort zaken goed is nagedacht, Het is dan wel de dierenbescherming, en met de meeste punten ben ik het ook eens.... Maar toch...
Is het gehele voorstel trouwens ergens terug te lezen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:19

visiontimes schreef:
ondanks dat het goed is dat er strenger toezicht komt om het paardenwelzijn in nederland.. is het in zooooveel gevallen toch niet haalbaar om bijv. de paarden zoveel uur per dag op de wei te hebben ofz... Alleen al vanwege het ruimtegebrek.. ben benieuwd

Moet je geen paard houden.
Dat is juist wat ze dus willen bereiken: Dat eigenaren is gaan inzien dat het niet paardwaardig is op een paard 23/7 op stal te hebben. En ik denk dat het erg goed is dat ze deze stallen dus gaan opdoeken. Misschien dat mensen dan is gaan inzien wat ze hun beesten al jaren aandoen ;)

Jou sluiten we ook niet op een kamer van 2 bij 2 op met een wc, een kraan en 3 keer per dag een bak eten op. Paard hoord dat al helemaal niet te hebben, ze horen te lopen, soortgenoten te hebben en te spelen!

Top dat ze deze wetten eindelijk gaan doordrukken, het plan ligt er allang: eindelijk iemand die het ook waar gaat maken.

Verder wil ik even zeggen, dat als je nu een verwaarloosd paard tegenkomt je van het kastje naar de muur gestuurd word en niks opschiet, op dit moment kan NIEMAND iets tegen particulieren die hun paard verwaarlozen en/of mishandelen! EN dit komt veeeeeel vaker voor dan menig mens denkt. Je paard opsluiten in stal is ook mishandeling ;) paard alleen houden overgens ook.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:20

Het zal tijd worden.
Schijnbaar is het een aantal ontgaan, dat in de berichtgeving van alle dierenmishandelingen honden op nr 1 staan en dan paarden op een goede 2e plaats (met gemiddeld 2000 meldingen per jaar).
Er wordt wel bijgezegd, dat veel houders domweg geen of weinig verstand hebben van paarden en hun verzorging. Kijk hier maar eens naar http://www.netwerk.tv/uitzending/2008-08-28/paardenleed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:23

10 jaar terug is op basis van een door wetenschappelijk onderzoek geconstateerd probleem dat 20-30% van de paarden in NL een vorm van sterotype gedrag vertoont een opdracht gegeven aan de sectrooraad dit op te lossen.

De sectorraad is met het voorstel over prikkeldraad gekomen, het aantal paarden is toegenomen en de gemiddelde leefomstamdigheden verslechterd.

10 jaar geleden was het al zó erg met het paardwelzijn dat érg veel paarden het in hun gedrag toonden.

´Niet haalbaar´ is niet acceptabel.
De sector paard viert al een triest eeuwfeest van 100 jaar achterstand in dierenwelzijn.
Als je niet voor een mínimum :)* aan welzijnsvoorwaarden kan zorgen, dan hoor je geen paard te houden.
Een paard wat onder dat minimaal welzijn leeft is dood beter af.

De rest is egoïsme van ruiters.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-01-11 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:24

Shahazai schreef:
Waar ik me vooral zorgen om maak is kwesties als blauwtong een paar jaar geleden..

Als over 15 jaar elke paarden bezitter een diploma heeft, kan de regering een scheet gebruiken als excuus voor een of ander dodelijk besmettelijk virus en de helft laten ruimen. Ze lopen al jaren dat Nederland veel te veel "verpaardt"..

Wat is dat voor een vreemde redenatie?
Ik meen dat het geen verschil maakt voor particulieren of bedrijven, als er een epidemie uitbreekt. (zie vogelgriep bestrijding)
Nederland is wel het dichtst bevolkte paardenland ter wereld. En als je kijkt hoe groot ons land is, dan geeft dat wel te denken, ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:34

maXcomX schreef:
Nederland is wel het dichtst bevolkte paardenland ter wereld.

Hoogste paarddichtheid in een dichtbevolkt land met een voor paardhouden grootdeels ongeschikte bodem en dat alles zonder énige welzijnsvoorwaarden mbt het houden 8)7

Nee, er is inderdaad niet genoeg geschikte grond om zoveel paarden minimaal paardgericht te houden.
Het dus maar laten zodanig laten lijden van paarden dat ze sterotype gedrag of lichamelijke gebreken ontwikkelen is niet acceptabel.
LOS DAT OP!!

Bijvoorbeeld de excuses dat een paard niet naar buiten kan omdat het zich dan blesseerd zijn gestóórd. Dat paard is dan door de onvoldoende leefomstandigheden lichamelijk zo afgetakeld dat het zelfs een relatief mega-luxe ondergrond al niet meer aankan :)*
Idem niet in een groep kunnen leven. Dat is door de leefomstandigheden ernstig gestóórd gedrag :)*

Als je geen zoutwater aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden.
Is met landpaardjes hetzelfde :)*

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:37

maXcomX schreef:
Ik meen dat het geen verschil maakt voor particulieren of bedrijven, als er een epidemie uitbreekt. (zie vogelgriep bestrijding)
Nederland is wel het dichtst bevolkte paardenland ter wereld. En als je kijkt hoe groot ons land is, dan geeft dat wel te denken, ja.

Natuurlijk, in serieuze gevallen moeten er ook maatregelen genomen worden.
Waar ik op doel is dat de overheid al jaren loopt over te veel paarden in Nederland (is ook zo) en dat het op deze manier wel heel makkelijk word om bij een kleine influenza uitbraak op een stal in noord Groningen (bvb) het besluit te nemen dat voor eigen veiligheid en gezondheid de beesten geruimt moeten worden.

Ik zeg niet dat dit staat te gebeuren, maar ik heb niet zoveel vertrouwen meer in onze overheid.

De rest van het plan daar sta ik volkomen achter.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:37

maXcomX schreef:
Shahazai schreef:

Hopen dat er dan eindelijk wat gaat gebeuren, want ik zie genoeg impulsaankopen, zowel van ervaren paardeneigenaren als papa's die voor hun dochter een shetlander kopen en menen het diertje te kunnen stallen in de achtertuin en vervolgens vergeten wordt...
Ik vond bleker veel te onduidelijk en het kwam onserieus over. 5 min lullen dat een paard zeker alleen gehouden kan worden als de eigenaar hem of haar elke dag een aai en wortel geeft????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:38

maXcomX schreef:
Het zal tijd worden.

Ja dat is ook et enige wat ik op dit uur nog kan bedenken.. eindelijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:45

smurffie schreef:
Jou sluiten we ook niet op een kamer van 2 bij 2 op met een wc, een kraan en 3 keer per dag een bak eten op. Paard hoord dat al helemaal niet te hebben, ze horen te lopen, soortgenoten te hebben en te spelen!

Dit is wat normaal is: http://www.amazon.co.uk/Equid-Ethogram- ... 1581500904

Een paard wat níet zo is, kan blijkbaar geen paard zijn; geen normaal gedrag vertonen. Dat is wel de meest cruciale van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.

Ja, het is door de hoge paarddichtheid / hoge bevolkingsdichtheid / slechte bodem HEEL erg in NL en dat is dubbel erg omdat NL zich over dierenwelzijn op de borst klopt.

De dierenwelzijnsnota waarin de probleemstelling van het massale sterotype gedrag van paarden door het ministerie op tafel gelegd werd ligt er nog steeds ongeadresseerd. Het probleem is alleen maar gróter geworden.

Eidereen die het allemaal maar onzin vindt zou eens moeten beginnen met het lezen van het ethogram. Het is een toegankelijk geschreven, wetenschappelijk geheel verantwoord boek.
Het beschrijft wat een paard is. Eeen paard dat niet zo is, is .... |(

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 03:46

Shahazai schreef:
Ikeje schreef:

Ja, laten we vooral, omdat de mierenpopulaties de laatste tijd bestreden worden met verboden middelen die slecht kunnen zijn voor de konijntjes in de omgeving, maar niks aan de rest doen, want da's zielig voor de varkentjes en de ezeltjes en en en....(dit is een zelf bedacht voorbeeld, berust niet op waarheid)

Hoe wil je in hemelsnaam alle dierenwelzijn tegelijkertijd verbeteren? Eerst het een, dan het ander. Jammer voor jou (en anderen met jou) dat het nu de beurt van de paardensector is.

.

Aangezien ik geen paard bezit, en de paarden die ik rijdt bij weer en wind overdag vanuit hun 4x4 stallen naar buiten gaan ben ik persoonlijk niet zo bang voor een controle. Maar ik zal zorgen dat mijn huisgenoot de kom van haar goudvis schoonmaakt (over dierenleed gesproken) voordat ze langs komen.

Ik denk alleen dat het weer een hoop gedoe om niets is. Op dit moment heeft de overheid zijn geld wel beter te besteden dan het schrijven van onuitvoerbare plannen. In het artikel noemen ze onwetendheid als oorzaak. Wie gaat er bij al die onwetende particulieren aanbellen om te vragen of ze misschien een paard in de schuur hebben staan, en hoe vaak dat dier wel niet naar buiten komt?
Lijkt me nuttiger om met dat geld de biologische veehouders te ondersteunen. Ik denk namelijk dat er meer varkens zijn die nooit buiten komen, dan de gehele nederlandse paardenpopulatie bij elkaar.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 04:31

Hoi,

Hoe gaan ze die weideuren controlen???
Vandaag hebben bij ons op stal de paarden binnen gestaan vanwege de regen..
mag dat nog??
Moet je ze buiten zetten als overal ijzel ligt??
Dit is toch niet te controleren!!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 04:44

Sietara schreef:
Hoi,

mag dat nog??

Waarom zet je je paarden binnen voor de regen?
Ik zou zeggen, lekker naar buiten en als ze het te erg vinden gaan ze wel in een schuilstal staan (of heb je die niet?)
Extreme omstandigheden, waarbij het paard zich kan verwonden zullen heus wel opgenomen worden.
Controleren is een punt van handhaving, maar zoals alles in NL, daar schort het nogal eens aan.

Weidepoorten zijn goed te controleren hoor, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:53

Ik vind de DB helemaal doorslaan en zich daardoor min of meer belachelijk maken.
Ze laten in de aflevering excessen in beeld zien van paarden die langere tijd niet goed verzorgd zijn. Een krullende hoef, ingegroeid halster of volledig uitgemergd paard onstaat tenslotten niet in dagen.
Los van de mishandelende dierenhouder vraag ik me dan af waar de DB al die tijd was.

Het moeten hebben van een houdersdiploma is natuurlijk volledig kansloos.
Dit zou discrimanatie zijn onder die dieren want ook voor een ezel, parkiet en bv hond heb je specifieke kennis nodig om tot een optimale verzorging te komen.
De politie is nu al onderbezet, moeten zij bij iedereen gaan aankloppen of dat paard in die en die wei toevallig van die bewoner is?
Dan zouden we toch eerst de eigenaren registratie beter moeten gaan regelen. En ook daar is de handhaving weer een probleem. Denk maar eens aan het medisch inlegvel, dat is ook een wet maar handhaving op het wel of niet hebben van dit inlegvel ontbreekt volledig.

Natuurlijk is het wenselijk dat paarden in een kudde staan. Maar vinden we de bioindustrie niet veel zieliger dan het goed verzorgde alleen staande paard?
Niet dat je het ene moet laten omdat er ergere misstanden zijn maar volgens mij wordt nu het aaibare paard misbruikt door de DB omdat de legbatterijkip, bontdieren en mestkalveren minder "verkopen".

Mijn conclusie zou zijn
Zorg eerst voor andere, betere wetgeving waardoor je eerder en harder de eigenaar kan aanpakken.
Regel eigenaren registratie.
Blijf mensen toelichten, wat het houden van een paard nu daadwerkelijk inhoud. ik neem dit bijvoorbeeld al heel duidelijk mee in mijn lessen. Zorg dat de paardensector hier meer aandacht aan schenkt. Veel manegerijders zijn tenslotte de toekomstige eigenaren.

roosje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:04

Zou dat minimaal aantal uren op de wei ook gaan gelden voor topsportpaarden die vanwege de kans op blessures niet het land op mogen? Deze paarden worden natuurlijk wel gereden en gaan er vaak aan de hand nog de box uit, maar toch, das niet hetzelfde als op de wei..
Ik ben benieuwd.

Roos

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:07

maXcomX schreef:
Sietara schreef:
Hoi,

mag dat nog??

Waarom zet je je paarden binnen voor de regen?
Ik zou zeggen, lekker naar buiten en als ze het te erg vinden gaan ze wel in een schuilstal staan (of heb je die niet?)
Extreme omstandigheden, waarbij het paard zich kan verwonden zullen heus wel opgenomen worden.
Controleren is een punt van handhaving, maar zoals alles in NL, daar schort het nogal eens aan.

Weidepoorten zijn goed te controleren hoor, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

zie jij parzival en sunrise al staan in der schuilstalletje? :')
en daarnaast mogen wij in onze gemeente NIKS bouwen, ik mag maar 1!! boom op mijn weiland hebben, de lichtmasten moesten eruit en schuilstal is al helemaal uit den boze.
nu staan ze bij mij wel buiten met de regen maar wel korter.. met die enorme gladheid hebben ze idd binnen gestaan (aan de hand stappen was de enige optie) aangezien de bak en paddock 1 grote ijsbaan waren..
ik wil m n paarden langer houden ;)

ben het verder volledig met jury eens. (ook bijv met btt honden, als je ziet wat DAAR allemaal gebeurd en wat voor "domme" eigenaren daarbij lopen... nee hoor dan hebben de meeste verwende nederlandse paardjes het erg goed..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:09

Als de dierenbescherming er wat over te zeggen krijgt gaan we hele rare situaties krijgen in dit land. Ik vond dat er in de uitzending door de DB wel erg negatief werd gedaan over de paardenhouders. Alle filmpjes en foto's erbij zijn, ondanks dat het idd gebeurd en vreselijk is, geen visitekaartje voor de paardenhouders. De gemiddelde Nederlander die leek is op paardengebied kjrijgt nu een heel raar beeld van de paardenhouderij. Ik hoop dat de sectorraad snel actie onderneemt.
Ik heb overigens wel vertrouwen in dhr Bleker, ik denk dat we daar niet al te slecht mee af zijn.

Als het allemaal zo strikt gaat worden en paarden in beslag genomen gaan worden die 3uur ipv 4 uur buiten staan gaan de slachthuizen straks overuren draaien..
Hou me ten goede, ik ben voor goede wetgeving, er gaat idd veel niet goed maar dat wat ik gisteren avond hoorde gaat mij toch echt te ver.