Nieuwe B-stijlbeoordeling springen nog niet te installeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe B-stijlbeoordeling springen nog niet te installeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:29

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Wendy Scholten

De jurering van het B-springen is nogal eens discutabel. Waarom wint die ene amazone met 55 punten en waarom blijft een andere ruiter op 43 steken? Bert van Wanrooij, voorzitter van rijvereniging De Sonse Heide en vader van paardrijdende dochters, vindt het de hoogste tijd dat hier duidelijkheid in moet komen. Hij pleit voor een nieuw puntensysteem en is niet de enige die hierin staat. De bottleneck zet ‘m nu echter in het wedstrijdplatform van de KNHS. Deze groep reageerde terughoudend op de voorstellen, waarmee voorlopig alles bij het oude blijft.

Bert van Wanrooij vindt het onbegrijpelijk dat het plan vooralsnog opzij is geschoven. Zijn doel is niet alleen inzicht brengen in jurering van het B-springen, de hoofdmoot is het verbeteren van de opbouw van de basissport. “Er is een enorme behoefte aan opleiding en advies. Wat ik vooral belangrijk vindt, is dat de deelnemers leren wat ze in de ring moeten doen en op welke manier ze zich daarop kunnen voorbereiden”, vertelt Van Wanrooij.

Lees hier het hele artikel.

kollee3

Re: Nieuwe B-stijlbeoordeling springen nog niet te installeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:33

Dat vind ik ook je kan wel punten geven , maar als je lage punten hebt weet je dan waarschijnlijk zelf niet wat je moet verbeteren ik vind dat dit zeker op je coupon moet worden vermeld!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:35

kollee3 schreef:
Dat vind ik ook je kan wel punten geven , maar als je lage punten hebt weet je dan waarschijnlijk zelf niet wat je moet verbeteren ik vind dat dit zeker op je coupon moet worden vermeld!

Mee eens!
Maar daar is eigenlijk wel te weinig tijd voor, want de deelnemers komen heel snel na elkaar, want het binnenkomen moet meteen alweer worden beoordeeld.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:40

Hier ben ik wel voor inderdaad, soms lijkt het echt alsof de jury's maar wat doen :o Ik vraag me soms echt af waar ze op letten, heb laatst een hele rits B combi's achter elkaar gezien en sommige cijfers zijn echt niet te verklaren in vergelijking met vorige combinaties. Zou graag een motivatie van de cijfers zien en ook opgedeeld in de 3 onderdelen die op de coupon staan, dat zie je al helemaal bijna nooit meer!

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:47

Ik vind het wel goed dat er een stijlbeoordeling is, maar ik denk ook dat de manier van beoordelen ook anders kan. Waarom geeft het aantal stijlpunten de doorslag tijdens de prijsuitreiking? Iemand met een voorwaarts paard, of juist terughoudend komt zo nooit boven in. Door de stijlbeoordeling word het eigenlijk net een dressuurproef, het is maar net wat de jury wil zien. En het is wel belangrijk dat je netjes een parcour kan rijden, maar wat maakt de ene nou beter dan de ander? Dat is voor mij een vraag.
Misschien moeten ze iets doen met een idiale tijd, die bij de deelnemers niet bekend is. Hierdoor krijg je geen gejaag, en hier is ook op te trainen. En een goed basisritme komt in de hele basissport weer terug. En dan wel in combinatie met stijlpunten(want dat vind ik wel belangrijk), maar dat het geen doorslag meer geeft in de uitslag.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:56

Ik ben idd ook meteen voor, afgelopen zaterdag werd er notabene tijdens een selectiewedstrijd alleen totaalscore gegeven!
Ipv alle drie de punten invullen, natuurlijk krijg je dan ook een uitslag, daar gaat het nu niet om, maar...
op het moment dat het binnenkomen en groeten meebeoordeeld wordt en niet alleen het plaatje in het parcours is de uitslag vaak toch net anders...
Dit blijf ik even volgen.

off topic : Photography ik heb even in je profiel gekeken omdat je uit hartje Drenthe komt...wat heb jij een superhaf!
Laatst bijgewerkt door ARhythmical op 12-01-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:58

Dus ze gaan nu ook stijlpunten in de B geven? Sorry waarschijnlijk staat het antwoord wel in de tekst maar ben nogal moe.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:00

marjolein_el schreef:
Dus ze gaan nu ook stijlpunten in de B geven? Sorry waarschijnlijk staat het antwoord wel in de tekst maar ben nogal moe.

Ehm dat is altijd al zo ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:01

Het blijft raar dat iedereen in de dressuur altijd gilt dan ga je toch springen! als ze het niet eens zijn met de beoordeling terwijl in de B springen de einduitslag ook volledig afhangt van de voorkeuren van een jury....dat zouden ze van mij echt af mogen schaffen!

Gewoon op fouten en op tijd, simpel en duidelijk!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:01

marjolein_el schreef:

Ze gaven al juist stijlpunten in de B, iets beter lezen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:03

daffodil schreef:
Het blijft raar dat iedereen in de dressuur altijd gilt dan ga je toch springen! als ze het niet eens zijn met de beoordeling terwijl in de B springen de einduitslag ook volledig afhangt van de voorkeuren van een jury....dat zouden ze van mij echt af mogen schaffen!

Gewoon op fouten en op tijd, simpel en duidelijk!

Idd, maar de voldoende/goed mag er wel inblijven. Al heb ik nog nooit meegemaakt dat er een onvoldoende werd gegeven. Misschien dat ze iets kunnen met onvoldoende/voldoende/goed/zeer goed?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:05

O sorry, dat wist ik niet! dacht altijd dat ze dat niet deden..

MNMN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:23

Beoordeling bestaat uit:
1. Manier van binnenkomen (moet in galop, halthouden en groeten, daarna weer weggaloperen),
2. Wijze van rijden van het parcours (constant en gecontroleerd tempo, goede afstanden, geen noodsprongen, manier van rijden tussen de hindernissen telt ook mee)
3. Houding en zit ruiter of amazone

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:23

Ik ben het er wel mee eens!

Aan de ene kant moet de ruiter natuurlijk wel kunnen rijden en ook het springen kunnen uitzitten, maar zolang dat goed is dan is het verder toch hun eigen probleem als ze gaan racen en vervolgens niet uit komen bv.?

Ik zou zeggen, bel de mensen die echt onverantwoord rijden (wat denk ik weinig voorkomt) uit, en ga verder gewoon naar tijd en strafpunten kijken..

MNMN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:26

Het is dus redelijk logisch dat iemand die volgens bovengenoemde binnenkomt en groet, met een fijn galoperend paard, waarvan de sprongen qua afstand correct zijn, waar de ruiter netjes rechtop en stil zit, meegaat in de beweging en de sprong die foutloos blijft en binnen de tijd is wint.

Springrubrieken op stijl kan je dus best vergelijken met dressuur!!!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:01

Hier in België bestaan wedstrijden waarin het 'stijlrijden' wordt beoordeeld. Hierin geven ze punten op tempo tussen de sprongen, gemaakte lijnen, houding & zit van de ruiter, ..

Is best lang geleden voor mij (ponytijd) maar toen was het in elk geval altijd wel netjes en overzichtelijk. Stond ook altijd bij waarom je mindere punten kreeg op een bepaald onderdeel of tussen/bij welke sprong(en). Uiteraard blijft het dan een jurysport met een hoop favorietjes..

Maar op zich was de commentaar wel onderbouwend en was je er wel iets mee

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:11

Nou misschien ben ik dan de enige die het onzin vind.
Als jij je coupon ophaalt nadat je hebt gereden,en er staat bijv. een 4 voor hh en groeten.... Dan kan je zelf toch wel bedenken wat er mis is?

Laat je ronde opnemen, haal je coupon op, en werk samen met je instructie aan de min punten.

Als je mooi wil rijden en daarop beoordeeld wil worden ga je maar dressuur rijden.
De punten zijn een mooie graadmeter van hoe jij je parcours rond springt maar niet van belang op overgang naar de volgende klasse.
Kortom; Wil je winnen met netjes springen : blijf vooral B springen.
En zoniet dan spring je 5keer foutloos rond, ga je naar de L en klaar is het hele punten gedoe. :)

Om nou dat hele systeem om te gaan gooien is een gedoe waar uiteindelijk nog meer gedoe van komt......

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:17

Alleen op strafpunten en tijd is voor de B niet wenselijk, er starten jonge paarden en onervaren ruiters in deze klasse, en dat zou de veiligheid niet ten goede komen.
Op strafpunten en stijl is op zich wel goed lijkt me, maar het geven van stijlpunten is dan toch weer de jurysport. Ik ben benieuwd welke verbeterpunten Bert van Wanrooij had bedacht :) en ik hoop dat het wedstrijdplatform van de KNHS toch open gaat staan voor verbetering, ontwikkeling.
Overigens telt bij de L ook stijl.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:21

venga schreef:
Alleen op strafpunten en tijd is voor de B niet wenselijk, er starten jonge paarden en onervaren ruiters in deze klasse, en dat zou de veiligheid niet ten goede komen.
Op strafpunten en stijl is op zich wel goed lijkt me, maar het geven van stijlpunten is dan toch weer de jurysport. Ik ben benieuwd welke verbeterpunten Bert van Wanrooij had bedacht :) en ik hoop dat het wedstrijdplatform van de KNHS toch open gaat staan voor verbetering, ontwikkeling.

Waarom zou het de veiligheid niet ten goede komen als er niet op stijl wordt gepunt? Punten maken op dit moment eigenlijk alleen uit voor de plaatsing. Oke, als er echt slecht wordt gereden kan er een onvoldoende (=minder dan 35) worden gegeven, maar volgens mij komt dat bijna nooit voor.
Daarnaast is het 'kwaad' al geschied als er toch een onvoldoende wordt gegeven ;)

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:33

Het rijden op tijd werkt jagen in de hand, en dat is voor een rubriek waar jonge paarden en onervaren combinaties in rijden geen handige keus en zou voor onveilige situaties kunnen zorgen. Ik zeg niet dat het niet geven stijlpunten de veiligheid niet ten goede komt.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:34

Maar dat zou dan toch al gebeuren met progressief springen?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:36

Ik begrijp het punt van die stijlpunten ook wel, het is een soort van motivatie om netjes te rijden..

Maar er wordt geen lijn getrokken..

Ik ben fanatiek springruiter, in de B met mijn jonge ding.. Ene keer heb ik 43 stijlpunten, andere keer 50! ?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:46

xSiep schreef:
Maar dat zou dan toch al gebeuren met progressief springen?

Je bedoelt jagen? Ik denk dat dat met progressief inderdaad gebeurt, en persoonlijk vind ik het geen geschikte wedstrijd voor de B. Anderzijds komen de meeste onervaren ruiters in een progressief B pracours denk ik in het algemeen niet foutloos rond.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:48

In het progressieve parcours zie je ook vaak dat de ruiters echt beginnen te jagen en dan gebeuren ook de meeste ongelukken.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:50

venga schreef:

Telt bij de L ook stijl???