Veterinairs: "Eindelijk écht luisteren naar paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Veterinairs: "Eindelijk écht luisteren naar paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:11

nieuwsredactie / Dagblad de Limburger

De studievrienden Ben Horsmans en Jerome Stokkermans hebben, sinds ze samen in Utrecht op de faculteit diergeneeskunde zaten, één ding gemeen: hun belangstelling voor paarden.
Horsmans is, als dierenarts met een paardenpraktijk, nog steeds iedere dag omgeven door de vierbenigen. Stokkermans staat er iets verder vanaf met zijn veterinair adviesbureau.

Het duo heeft nu een computer gestuurd systeem (Autonomic Nerve Device) ontwikkeld, waarmee het autonome zenuwstelsel van paarden ‘bekeken’ kan worden.
“Het unieke aan dit systeem is dat je de resultaten van de metingen direct kunt aflezen.” , zo zegt Ben Horsmans.
Het autonome zenuwstelsel is onderdeel van het perifere zenuwstelsel, dat de verbindingen vormt van en naar de organen/weefsels en het centrale zenuwstelsel. Het regelt onbewust, en dus automatisch, vooral de werking van inwendige organen (zoals spijsvertering, ademhaling) en beïnvloedt ook de hartslag.
Dat autonome deel wordt verdeeld in onder andere het sympatische en parasympatische zenuwstelsel.
Het sympatische deel bevordert een toestand van het lichaam waarin activiteiten (zoals lichamelijke inspanning) mogelijk zijn, het parasympatische zorgt voor een toestand van rust in eht lichaam en bevordert onder andere de opbouw van weefsel en de herstelmechanismen van het lichaam.
Die twee takken zijn daarmee van essentieel belangen juist deze twee kan het veterinaire duo ‘lezen’ met het systeem.
“En dat is belangrijk bij paarden die bijvoorbeeld een topprestatie moeten leveren”, zegt Jerome Stokkermans. “Mensen kun je vragen of ze zich goed voelen bij een bepaalde oefening tijdens de training of na inname van medicijnen of voeding. Bij paarden nemen we dat aan op grond van onze ervaringen. Je kunt het zo’n beest nu eenmaal niet zelf vragen.”
Ben Horsmans:“Neem maar het simpele voorbeeld van het transport van paarden. De één zegt dat het dier zich het best voelt als het met het hoofd in de rijrichting staat, een ander zegt dat het juist andersom moet staan. Op grond waarvan? Wij zijn in staat om dat met ons systeem tijdens het vervoer te meten en de resultaten direct op een schermpje te zien.”

Het systeem ziet er heel simpel uit; en paar electrodes die onder een singel gestopt kunnen worden en verbonden zijn met een beeldschermpje.
Hierop kan gezien worden hoe de lijnen van de sypaticus en de parasympaticus over het scherm bewegen.
Ben Horsmans: ”De toepassingen zijn legio. Je kunt stress en/of welzijn van paarden meten tijdens transport, zien of een paard zich beter thuis voelt in een grote of kleine stal. Het is te gebruiken als begeleiding bij de trainingen. Je kunt direct controleren hoe het reageert op medicijnen en narcose.”

Het systeem is al eens gedemonstreerd aan een Tweede Kamer-commissie, maar de onderzoeken zijn nog op te beperkte schaal uitgevoerd om ‘algemeen aanvaard’ te kunnen worden.
Daar lopen de twee Limburgers momenteel tegenaan.
De software moet aangepast worden zodat bijvoorbeeld ook andere dieren ermee onderzocht kunnen worden.
Jerome Stokkermans: ”De apparatuur moet ook shockproof worden en er moet een mogelijkheid tot langdurige registratie en opslag van de gegevens komen.”
Ze voelen er niets voor om hun systeem in handen te geven van en groot onderzoeksinstituut, maar houden de regie liever zelf in handen, ook al zal de verdere ontwikkeling daarmee vertraging oplopen.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:18

En dan ben ik weer zo iemand die er nix van snapt :+

Yessy

Re: Veterinairs: "Eindelijk écht luisteren naar paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:26

Interessant :) Ik ben benieuwd of het echt zo goed werkt, hoe subtiel de verschillen zijn die nog net gemeten kunnen worden en wat de uitkomsten gaan zijn!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:28

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:28

misschien even spellingsfoutje 1 na laatste alinea laatste zin eruithalen...voordat dit topic gesloten wordt :P

sans6

Re: Veterinairen: "Eindelijk écht luisteren naar paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:30

Oeps, foutje!!
Nou de desbetreffende dame is verwijderd hoor ;)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:31

sans6 schreef:
Oeps, foutje!!
Nou de desbetreffende dame is verwijderd hoor ;)

:') Ze was wel erg undercover. Moest wel 3x kijken of ik het wel 'goed' gelezen had.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:33

Haha, spelfouten doen het altijd goed.

Maar wel heel interessant zeg. Zo kun je dus aflezen of een paard veel spanning heeft of niet. Zou het nou nog wat uitmaken of je een heter paard hebt of een koudbloed? Lijkt mij wel. Dan zouden er andere richtlijnen moet zijn voor bepaalde rassen. Of je moet weer tussen bepaalde waarden gaan zitten.

Very interesting :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:40

Hmm, het idee klinkt leuk maar volgens mij zitten hier nog wel een hele rits aannames in verstopt waar nog wel wat over te discussieren valt. Ben heel benieuwd hoe dit samenhangt met andere stressmaten (zoals bijvoorbeeld cortisol gehaltes).

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:17

Zoals mijn vader altijd al zegt: "meten is weten". Heel slim om het uit het veld te halen van: "ik denk te zien dat mijn paard zus en zo..." Gewoon meten: dat is veel objectiever en duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:18

Troi, daar zat ik inderdaad ook aan te denken, of wat hier gemeten wordt niet slechts 1 van de meerdere stressmaten/uitingen is. Toch is het natuurlijk wel super, vind ik, dat er op deze manier aandacht besteed kan worden aan het welzijn van paarden. Ben erg benieuwd naar hoe verdere onderzoeken en ontwikkeling hiervan verloopt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:26

Annemeik: Ik denk niet dat het ook maar enig verschil maakt met welk ras/type je er voor gebruikt. Als ik het goed begrepen heb gaat het over het meten van de hoeveelheid stress die een paard in een bepaalde situatie oploopt en naar mijn weten kan zowel een Shet als een Shire over de zeik gaan. Je zou eerder moeten kijken naar wat het dier al meegemaakt heeft: Een paard dat nog nooit een auto heeft gezien vliegt ongetwijfeld in de vlekken als je die op de snelweg parkeert. Een paard dat zijn hele leven naast de A-nogwat heeft gewoond zal weinig stress vertonen als je daar een auto naast zet. Op die fiets, zeg maar.

Ik vind het verder wel interessant nieuws. Het is ongetwijfeld maar één manier van stress meten, maar als je die nou samen legt met andere methodes krijg je ongetwijfeld een aardig beeld van hoe een paard dingen beleeft.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:20

interessant, zou wel eens willen zien hoe dat eruit ziet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:29

troi schreef:
Hmm, het idee klinkt leuk maar volgens mij zitten hier nog wel een hele rits aannames in verstopt waar nog wel wat over te discussieren valt. Ben heel benieuwd hoe dit samenhangt met andere stressmaten (zoals bijvoorbeeld cortisol gehaltes).

Cortisol (en ook adrenaline) wordt niet zomaar aangemaakt. Daar gaat eerst een zenuwsignaal aan vooraf. Je meet dus vóórdat hormonen worden aangemaakt.
Klinkt heel interessant, ben wel benieuwd wát ze nu precies meten. Als ze potentiaalverschillen meten (wat ik eigenlijk wel aanneem), hoe weten ze dat die van de sympaticus en parasympaticus afkomstig zijn, en niet van spieren in de buurt, bv.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:05

@Ibbel, zeker, maar die routes zijn volgens mij nog niet helemaal bekend (kan me vergissen hoor), want dan zou je een 100% correlatie verwachten tussen het gemeten signaal en de gemeten cortisol spiegels. Hoe dat precies zit ben ik wel heel nieuwsgierig naar.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:09

Interessant...

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:10

ibbel ik zit net te denken, kan dat niet zijn omdat er bekend is welke zenuwen welke functie uitoefenen?
Er is bekend welke zenuwen sensibel zijn welke motorisch en welke gemengd. Dus als je op de goede plek meet, dan zou je dus niet de signalen vanaf de spieren meten, maar wel de motorische zenuwen??
Is maar een idee hoor.. Weet niet of het klopt.
Ik vind het interessant!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:20

Klinkt interessant, maar ik vraag me ook af hoe ze zo zeker weten dat ze precies de parasympathicus en en de sympathicus meten.
Maar ik denk wel dat er veel interessante toepassingen zullen zijn voor deze onderzoeksmethode.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:30

Ik vraag me af op basis waarvan ze kunnen stellen dat een actieve parasympaticus gelijk staat aan een relaxte toestand... En hoe de overspraak van rondliggende weefsels er uit gefilterd wordt?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:09

ik vind dit ook erg interressant. Mijn merrie is nogal een binnenvetter.. Als dit bekender wordt en te betalen wil ik hier zeker eens mee
gaan experimenteren