TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:56

http://www.horses.nl

De Dierenbescherming pleit al jaren voor de invoer van een paardenwet. Binnenkort overhandigt de Dierenbescherming een zogenoemd ‘paardenbesluit’ aan Staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw. Vanavond blijkt in het televisieprogramma Uitgesproken WNL tijdens een gesprek met Bleker of hij verwacht of het kabinet gehoor zal geven aan de wens van de Dierenbescherming een paardenwet in te voeren.

In de uitzending komen onder meer directeur Frank Dales van de Dierenbescherming en een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) aan het woord. Volgens Dales ligt wetgeving in de vorm van een Paardenbesluit in de lijn der logica, omdat de paardensector volgens hem zelf de afgelopen jaren niet in staat is gebleken om orde op zaken te stellen. Er staan teveel paarden in Nederland in een te kleine stal, zonder gezelschap en met onvoldoende dagelijkse weidegang. Het paardenbesluit van de Dierenbescherming is een voorzet voor een aantal wettelijke minimumeisen waaraan de zorg voor paarden en pony’s zou moeten voldoen.

De uitzending is vanavond om 20.25 uur te zien op Nederland 2.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:58

Ah is dat die wet waarbij ze zo ongeveer alleen prikkeldraad in weides aanpakken en de rest laten zoals het is? :7

Wat tedenken van al die maneges die nog steeds hun paarden mishandelen door ze in stands te zetten, met het hoofd vastgeboden aan de muur, wachten tot je weer een rondje in de les mag lopen :roll: Voor de happy few die wel een box hebben, is het wachten wachten wachten totdat je weer uit je kartonnen doosje mag om een rondje te lopen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-01-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:59

Als het niet vergeet ga ik het wel ff kijken :)

Marigold

Re: TV: vanavond de 'Nieuwe Paardenwet' bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:02

ah, even zien vanavond.
ik ben niet zo'n liefhebber van al die wetten en plichten, we worden steeds strakker aan banden gelegd
voordelen voor dierenwelzijn zijn natuurlijk hartstikke goed, maar verplichtingen over je eigen dieren... tja.
zou niet nodig moeten zijn en zou ook anders kunnen, vanuit educatie ipv vanuit plicht en van daaruit recht op bemoeienis van hogerhand.
er staan overigens ook veel te veel varkens in kleine hokken maar ja... soit.

weule

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:07

interessant, ga zeker kijken!!... (gedeeltelijk ook van toepassing op mijn afstudeeropdracht)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:07

Hmm als ik het onthoud ga ik vanavond wel even kijken, ben wel eens benieuwd ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:08

Er zijn al genoeg verplichtingen aan eigen dieren, maar dat wil niet zeggen dat dat slecht is. Mits natuurlijk het ''goede'' verplichtingen zijn. Ik ben benieuwd.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:09

Het zou toch mooi zijn als ze net als in Zweden dagelijks weidegang en paarden met minimaal 2 houden gaan verplichten :)

Tallie1979Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:10

Ik denk dat het aan de ene kant heel goed is, maar aan de andere kant niet te doen. Als ieder paard het hele jaar op de wei moet vind ik dat heel fijn en goed voor het paard. Maar in de praktijk lijkt het mij niet rieel omdat er simpelweg niet voldoende wei is.

Ik denk dat als deze wet er straks daadwerkelijk door komt, er stallen zullen moeten sluiten. De paardenmarkt zsal denk ik ook overspoeld gaan worden..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:14

het grote probleem wordt de koppeling tussen haalbaarheid, welzijnseisen en de 'privé/zeer kleinschalige' paardeneigenaar. wetgeving gaat hoe dan ook veel 'slachtoffers' opleveren, toch is het beter als er regels komen vanuit de sector zelf, als dat de overheid (LNV) regels gaat opleggen.

Zelfregulering is minder verregaand als regulering van bovenaf.

we ontkomen er niet aan dat er iets gaat veranderen aan welzijnseisen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:16

Tallie1979 schreef:
Ik denk dat het aan de ene kant heel goed is, maar aan de andere kant niet te doen. Als ieder paard het hele jaar op de wei moet vind ik dat heel fijn en goed voor het paard. Maar in de praktijk lijkt het mij niet rieel omdat er simpelweg niet voldoende wei is.

Ik denk dat als deze wet er straks daadwerkelijk door komt, er stallen zullen moeten sluiten. De paardenmarkt zsal denk ik ook overspoeld gaan worden..

De verandering moet er ooit komen toch? Het zal wel niet per direct gebeuren wat stallen de kans geeft wat om te bouwen (misschien eens van de 2e binnenbak een paddock te maken?). Een paard hoort buiten, iedere dag. Mensen zouden geen paard moeten nemen als ze dat niet kunnen bieden, toch lijken veel mensen dat niet te beseffen. Misschien kan een wet daar wat aan veranderen, ik hoop het.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:16

Minimale afmeting box, contact met soortgenoten en minimaal aantal uren vrije uitloop (kan ook paddock of bak zijn) is zeker haalbaar. Denk niet dat de basiseisen zo ernstig zijn gezien de promo's van de DB tot nu toe. Hoop alleen dat er dan ook rechten ivm schuilstallen, etc. gaan komen, ipv alleen plichten die niet na te komen zijn door gemeentelijke regels.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:17

En iedereen maar op de partij van de dieren stemmen! We gooien ons eigen glazen in, er komen steeds meer regeltjes enz. eerdaags kunnen we ook nog paardenbelasting gaan betalen het gaat alleen maar om de euries.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:23

Die regels komen er rechtsom of linksom binnen 5 jaar, als sector kun je dan maar beter het beste ervan maken. om nog meer regels te voorkomen, de meeste kennis is tenslotte in de sector zelf en niet bij de wetgevende macht. minimale stalgrootte's e.d. ontkom je niet meer aan straks, wel kan ervoor gezorgd worden dat er geen eisen aan minimale weidegang etc... gaat komen, hoe goed dit ook is, het is 1. niet te controleren en 2. niet haalbaar.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:25

Kunnen ze dat dan meteen ook even voor koeien regelen (hele kuddes zien nooit van hun leven meer een stukje gras) en als we dan toch bezig zijn: varkens, geiten, kippen en andere dieren? Ook meteen daar maar even de hokjes en stallen meten :D

Weidegang ben ik helemaal voor, maar zoals wij die in de polder wonen kunnen in de winter nou eenmaal niet het land op omdat er dan geen gras meer groeit in de zomer. Naar buiten is uiteraard een must, maar in de winter in de paddock, dus daar ga je al (of verstaan ze dat ook onder weidegang).

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:26

Tja en hoe willen ze dit gaan controleren? Steekproefsgewijs?
En meningen zijn over weidegang verdeelt; zo is mijn (paarden!!)dierenarts van mening dat paarden prima de hele winter op stal kunnen en 1 uur p.d in de stapmolen. Zo vertelde hij dat ook met zijn eigen paarden doet.
Ik ben het daar al niet mee eens!
Vroeger reed ik voor mijn buurman, die NRPS en arabieren had een aantal wedstrijdjes. In de winter zette hij ze wekenlang op stal. Ruime stallen welliswaar maar toch...

Ik vind wel dat er meer naar het welzijn van dieren/paarden gekeken moet worden! En er strenger tegen verwaarlozing opgetreden dient te worden.
Mijn paard staat op dit moment ook even alleen op stal en in de wei, dit is gelukkig niet het hele jaar zo. Ben ik nu een paardenmishandelaar?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:30

weule schreef:
wel kan ervoor gezorgd worden dat er geen eisen aan minimale weidegang etc... gaat komen, hoe goed dit ook is, het is 1. niet te controleren en 2. niet haalbaar.

Onzin. Waarom zou verplichte weidegang niet haalbaar zijn volgens jou?
Dit lijkt mij juist één van de belangrijkste regels die doorgevoerd zouden moeten worden.
Paarden hele dagen op stal kan gewoon écht niet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:31

Als ik tijd heb, neem ik het wel even op, ben benieuwd of er nu weer een beetje wat beter naar paarden gekeken gaat worden.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:32

heel simpel het aantal paarden in nederland, de toestand op gemiddelde pensionstallen, om maar te spreken over de kleinschalige stallen in (voornamelijk) het westen van het land, toestand van weides in de winter, kostenaspect. hoe goed en mooi ook, je krijgt het niet haalbaar om een verplichting te stellen aan weidegang, je moet definieren wat de tijd is van loslaten, hoe groot het stukje weide/paddock/buitenbak is. hoeveel dagen per jaar, hoe lang per dag, hoeveel in een groep etc.... etc.... en buiten dat hebben regels pas zin als ze controleerbaar zijn. en nee, dat is geen onzin wat ik verkondig. dat is een praktische heldere kijk op de zaak.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:33

Ik ben voor- en tegenstander van zo'n wet. In die zin ja, dat er wettelijke regels moeten zijn voor de basisbehoeftes van een paard. Echter zijn er uitzonderingen op de regel. Mijn eigen pony als voorbeeld, zij kan en wil niet met andere paarden samen leven. De basisbehoeften zijn perfect in orde. plaatsje met schuilstal, 's zomers wisselt ze tussen 2 weitjes. Ze heeft gezelschap van de lammetjes en kalfjes.
Word ik straks verplicht om er een pony bij te zetten, terwijl ik weet, dat het oorlog word met alle gevolgen van dien?
Als ik er aan denk ga ik zeker kijken, ik ben heel benieuwd hoe de DB dit ziet.

Idd Zinia, ze kunnen beter optreden tegen verwaarlozing. Iedereen koopt zomaar een paard, alsof het uit een boekje te leren is. Ze moeten beginnen bij het begin, voorlichting.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:33

Netje schreef:
Weidegang ben ik helemaal voor, maar zoals wij die in de polder wonen kunnen in de winter nou eenmaal niet het land op omdat er dan geen gras meer groeit in de zomer. Naar buiten is uiteraard een must, maar in de winter in de paddock, dus daar ga je al (of verstaan ze dat ook onder weidegang).

Beter zou dus zijn als ze van 'verplichte weidegang' 'verplichte vrije uitloop' zouden maken. Natuurlijk is het gras op niet overal mogelijk 's winters, maar daarvoor zijn paddocks uitgevonden en zijn een prima alternatief.
Het gaat uiteindelijk om de behoefte aan vrije beweging.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:34

weule schreef:
heel simpel het aantal paarden in nederland, de toestand op gemiddelde pensionstallen, om maar te spreken over de kleinschalige stallen in (voornamelijk) het westen van het land, toestand van weides in de winter, kostenaspect. hoe goed en mooi ook, je krijgt het niet haalbaar om een verplichting te stellen aan weidegang, je moet definieren wat de tijd is van loslaten, hoe groot het stukje weide/paddock/buitenbak is. hoeveel dagen per jaar, hoe lang per dag, hoeveel in een groep etc.... etc.... en buiten dat hebben regels pas zin als ze controleerbaar zijn. en nee, dat is geen onzin wat ik verkondig. dat is een praktische heldere kijk op de zaak.

Helemaal mee eens :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:34

Ik ken een manege hier in de buurt, en als deze wet er komt zullen ze de helft van de paarden weg moeten doen. Omdat ze van elke twee stallen er een moeten maken.. Het is eventjes zuur voor ze, maar uiteindelijk wel het beste voor de paarden. Paarden staan in boxen van max. 2,5 bij 2,5 .. :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:37

Een verplichting van vrij kunnen bewegen met vrienden wordt hopelijk ergens vastgelegd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-01-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:37

weule schreef:

Dat het moeilijk controleerbaar wordt is natuurlijk een feit.
Maar dat dagelijkse vrije beweging niet haalbaar is, ben ik gewoon niet met je eens.
Ik heb ook altijd in de randstad gewoond met mijn paard en hij heeft altijd hele dagen buiten geleefd.
Natuurlijk zijn er veel stallen waarop dit niet mogelijk is, maar eigenlijk is dat te schandalig voor woorden. Wel binnenbakken, stapmolens en weet ik het allemaal, maar geen ruimte voor paddocks. Als de mens nou eens wat van zijn eigen luxe zou inleveren en ze alle ruimte die aan deze luxe gespendeerd wordt, ombouwen naar paddocks, is het hele probleem opgelost.
Dat dat meer kost betwijfel ik, maar dan nog. Als je dat er niet voor over hebt, moet je geen paarden houden.