Dodelijke ziekten bedreigen de paarden van Queensland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dodelijke ziekten bedreigen de paarden van Queensland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 09:14

www.horses.nl

De Australische overheid waarschuwt paardeneigenaren in het door overstromingen geteisterde Queensland voor het optreden van dodelijke paardenziekten. Maandag werd het land opnieuw getroffen door een vloedgolf en de komende dagen worden door nieuwe regenval meer overstromingen verwacht. Veterinair dr. Rick Whittle vraagt vee-eigenaren alert te zijn op vreemde symptomen die wijzen op dierziekten.

Verschillende dierziekten gedijen goed in de omstandigheden die door de wateroverlast ontstaan. Door de overstromingen nemen het aantal muggen in het gebied toe. Hierdoor stijgt de kans op het optreden van dodelijke paardenziekten als Equine Infectious Anaemia (moeraskoorts, EIA). Ook kan onder meer blindheid optreden als gevolg van ontstekingen of kan botulisme ontstaan door toxinen uit rottende planten. Whittle adviseert eigenaren contact op te nemen met een dierenarts zodra paarden ongewone verschijnselen vertonen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:11

Gigantisch wat een ramp zich daar afspeelt.
Er staan gewoon 22 steden blank en een gebied ter grootte van Duitslan en Frankrijk samen is overstroomd.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:21

Het is inmiddels al een veel groter gebied dan dat Yvonne, tel er nog maar een keer Frankrijk bij op inmiddels... -O- De nicht van mijn man is volledig omringd door water, zij en haar paarden zijn volledig van de buitenwereld afgesloten, niet goed... Zijn ouders, zusje, andere familie en plaatsgenoten (Rockhampton) kunnen maar mondjesmaat boodschappen krijgen, een goede vriend van mijn man is gisteren met zijn vrouw geevacueerd omdat zijn huis (in Brisbane) volledig blank zou komen te staan (en inmiddels staat, 'gelukkig' -relatief- hebben ze wel een hoop inboedel kunnen redden...)

Ra_chel

Re: Dodelijke ziekten bedreigen de paarden van Queensland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:58

vind het echt afschuwelijk om te zien, die mensen leven in een nachtmerrie waar maar geen einde aan schijnt te komen.
weet iemand hoe het eigenlijk gesteld is met evt door andere landen geboden hulp?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:25

rachel_j schreef:
vind het echt afschuwelijk om te zien, die mensen leven in een nachtmerrie waar maar geen einde aan schijnt te komen.
weet iemand hoe het eigenlijk gesteld is met evt door andere landen geboden hulp?

Ik hoorde gisteren op het journaal dat Australië (nog) geen hulp wil van andere landen...
Vreselijk wat er daar aan de hand is! Zo lang droogte en dan ineens dit. Ben er zelf een jaar geweest en ken heel veel plaatsen en mensen daar.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:54

Vreselijk!!
En de inmense grootheid van die water, dat is je toch niet voor te stellen!!!

En wat dachten jullie van al die dieren die omgekomen zijn, helaas worden die vergeten.
Voor de mensen is het erg, maar wat dacht je van de natuur!

Nu begrijp ik dat dieren rampen voelen aankomen en dat een groot gedeelte heeft kunnen vluchten, maar zal dat daadwerkelijk ook zijn??

Ik hoorde trouwens vanmorgen op het nieuws dat een man zo ong 1000 slangen op zijn erf had :\
Wordt al helemaal eng bij dat idee...

Maar hoe het ook went of keert het is gewoon een gigantisch natuurramp!!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:55

Suusje1972 schreef:
Ik hoorde gisteren op het journaal dat Australië (nog) geen hulp wil van andere landen...
Vreselijk wat er daar aan de hand is! Zo lang droogte en dan ineens dit. Ben er zelf een jaar geweest en ken heel veel plaatsen en mensen daar.

Heb daar eigenlijk nog niets over gehoord.

Vraag me eigenlijk af hoe al dat water daar uiteindelijk wegtrekt?
De grond in, verdampen?? volgens mij duurt dat eindeloos....

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:16

eowyn04 schreef:

Een groot deel stroomt 'gewoon' af richting zee. Het wegstromen van de grote hoeveelheden regenwater veroorzaakt ook de overstromingen, omdat rivieren en beken het simpelweg niet kunnen verwerken. Door de grote droogte de afgelopen jaren, is de grond op veel plaatsen zo hard dat er geen water opgenomen wordt en stroomt het meeste weg.

Ik krijg een paar keer per dag updates van een vriend van mij die in Goondiwindi woont. Gelukkig heeft hij (op dit moment) nog droge voeten maar ook de Macintyre River stijgt nog...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:19

Barramundi schreef:
eowyn04 schreef:

Een groot deel stroomt 'gewoon' af richting zee. Het wegstromen van de grote hoeveelheden regenwater veroorzaakt ook de overstromingen, omdat rivieren en beken het simpelweg niet kunnen verwerken. Door de grote droogte de afgelopen jaren, is de grond op veel plaatsen zo hard dat er geen water opgenomen wordt en stroomt het meeste weg.

Ik krijg een paar keer per dag updates van een vriend van mij die in Goondiwindi woont. Gelukkig heeft hij (op dit moment) nog droge voeten maar ook de Macintyre River stijgt nog...

Weet jij dan ook iets hoe het daar gaat met de (wilde) dieren?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:22

En het houdt ook nooit op daar in Australië. Alsof water nog niet genoeg is krijgen ze nu ook nog te maken met dodelijke ziekten bij het vee.

Mensen hebben niet alleen last van hoog water, maar ook nog eens krokodillen en gevaarlijke slangen die met het water meekomen.

Ik hoop voor alle betrokkenen daar dat het snel stopt en het water weer zakt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:25

en willen we nog naar aussie Anoli??? :P :P :D :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:29

Hhhahaha ja hoor eowyn we gaan gewoon naar aussie!! Neem mn regenkleding, rubberbootje en duikbril wel mee!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:30

eowyn04 schreef:
Weet jij dan ook iets hoe het daar gaat met de (wilde) dieren?

Niet echt... mensen zijn nu vooral bezig met eventuele drenkelingen te redden, huizen voor te bereiden op nog meer water, te vluchten of buren te helpen... Hoe hard het ook klinkt, mensen gaan dan toch voor. Daarnaast nemen de evacuatiecentra geen (huis)dieren aan.

Op facebook is wel een pagina opgericht met betrekking tot deze ramp. Hier worden veel opvangadressen aangeboden en gevraagd voor allerlei dieren. En de RSPCA heeft een pagina opgericht voor dierennoodhulp. Meer weet ik ook niet, helaas.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:32

Maar ergens is het ook logisch dat je kiest voor jezelf in plaats van je vee of de wilde dieren.

Hoe hard dat ook klinkt, ik zou ook voor mezelf kiezen en mn buren en niet voor de dieren, het enige wat je kunt doen denk ik in een situatie als deze is ze loslaten en hopen dat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:33

Jeetje. :\ Wat een paniek weer. Vrienden van mij wonen midden in het overstromingsgebied, maar gelukkig nog van geen van hen gehoord dat ze ook onder water staan.
Met die ziektes erbij verandert de zaak natuurlijk wel.

Mundoolun is droog, kennis uit Warwick woont tegenwoordig op een eilandje en zijn paarden in Texas zijn ook veilig, Gatton schijnt volledig vol te staan maar vrienden die daar wonen blijken ook in veiligheid te zitten.

Kreeg net dit berichtje van iemand uit Inglewood:
Please cross post.... if you own or know the owner of 40 horses in a paddock on youngs/hemmant and Tingalpa Rd Hemmant PLEASE go out there ASAP. The horses are up to there knees already and flood water is rising ~ the paddock is locked and the RSPCA are trying to get to them.

:\

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:45

Anoli schreef:
Maar ergens is het ook logisch dat je kiest voor jezelf in plaats van je vee of de wilde dieren.
Hoe hard dat ook klinkt, ik zou ook voor mezelf kiezen en mn buren en niet voor de dieren, het enige wat je kunt doen denk ik in een situatie als deze is ze loslaten en hopen dat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Ik ben het volledig met je eens, maar ik wilde niet op enige tere bokt-zieltjes trappen door te ongevoelig over te komen ;)

Crap!! Dat bericht uit Inglewood.... Van dat soort dingen krijg ik dus koude rillingen....
Edit: zie dat Inglewood niet ver van Goondiwindi ligt, ik stuur het in ieder geval door naar Ken, misschien kent hij iemand daar oid. Niet geschoten is altijd mis, zullen we maar zeggen...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:48

Barramundi schreef:
Anoli schreef:

Ik ben het volledig met je eens, maar ik wilde niet op enige tere bokt-zieltjes trappen door te ongevoelig over te komen ;)

Crap!! Dat bericht uit Inglewood.... Van dat soort dingen krijg ik dus koude rillingen....

Tere boktzieltjes of niet ik vertel altijd mijn mening.

Ik blijf liever zelf leven dan dat ik mn hond redt en zelf dood ga, hoe hard dat ook klinkt.
Je kunt met zo'n overstroming van dat formaat ook niet anders, het is onmacht je móet voor jezelf kiezen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:57

Yep!! Het enige wat je kunt doen is hokken en hekken openzetten zodat dieren zelf nog kunnen proberen te vluchten en er dan maar het beste van hopen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:01

Ja volgens mij kun je ook niet meer doen dan dat.
En ik heb het nog nooit meegemaakt maar ik denk toch dat als je in zo'n situatie zit dat je toch echt voor jezelf kiest en niet voor je dieren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:29

jeetje zojuist op het nieuws 2 paarden gezien, die probeerde op het dak van een huis te klimmen. Echt zo sneu. Straks al die paarden op die daken en hoe krijg je die dr in godsnaam eraf als het water weg is?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:36

Barramundi, ik heb geen teer bokzieltje hoor.
Maar ik vind het wel sneu voor al die dieren.
Logisch dat eerst de mensen probeert te redden, maar als je daffies bericht lees, dan krijg ik toch wel de kriebels hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:38

Ik ben blij dat ik in Sydney zit, maar er zijn ook waarschuwingen voor New South Wales, ACT, Victoria en Tasmanie...het weer in Oz is knettergek geworden...Zijn al 12 doden inmiddels. Morgen stijgt de rivier in Brisbane naar 5,5 meter en stroomt er nog een veel groter deel onder. Heb met open mond naar de flood filmpjes van Toowoomba gekeken. In NSW is onder meer Tenterfield helemaal onder water. Bizar want ik ben 1 oktober begonnen in Cairns en ben langs de oostkust afgezakt naar Sydney. Het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt hier. Als je updates wil; dailytelegraph.com.au is onder meer een goed. En op bom.gov.au kan je het weer zien ;)

Als je al die dingen ook ziet snap je dat de mensen echt voor gaan, hoe hard het ook is..

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:52

daffie1986 schreef:
jeetje zojuist op het nieuws 2 paarden gezien, die probeerde op het dak van een huis te klimmen. Echt zo sneu. Straks al die paarden op die daken en hoe krijg je die dr in godsnaam eraf als het water weg is?

Dat zag ik ook net op het nieuws! en dat eene paardje in paniek naar vastland aan het zwemmen. Die beestjes daar hebben het erg wel zwaar zeg... Hoop dat ze zichzelf een beetje kunnen redden.
Het zijn wel echt fascinerende beelden zeg.. al dat water.. :\

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:54

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:56

daffie1986 schreef:

Lees nu net dat er ook al haaien tussen de huizen in queensland zwemmen, denk dus dat als het tegenzit al die dieren niet meer gered hoeven te/kunnen worden. Het lijkt me echt verschrikkelijk dit.

En we hoeven nog maar niet spreken over een eventueel komende cholera epedemie.

Overigens is het in nieuw-zeeland ook raak met water. Kennis van mij is daar aan het rondtrekken en heeft al sind 4-januarie 5 dagen onafgebroken regen gehad. De instanties hadden ook al gewaarschuwd dat je niet in de buurt van meren en ander water moet gaan staan, later werdt het zelfs verboden. Sommige meren lagen al op het punt van overstromen(lake tekapo).
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 12-01-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt