Italian scientists clone first horse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:09

Ik vind het ook allemaal maar griezelig hoor, dat klonen..
Laat de natuur lekker z'n gang gaan ipv het zelf in de hand te nemen

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:42

Volgen mij heeft het eigenlijk helemaal geen zin om te klonen...
Het dier zal nooit hetzelfde worden als zijn moeder of datgene waarvan het gekloont is...
En dat heeft allemaal te maken met wat het dier allemaal te zien krijgt en wie er met het dier omgaan. Wat het dier te eten en te doen krijgt en ga zo maar door. Dan zou je dat allemaal precies hetzelfde moeten doen als bij de moeder en dat si bijna onmogelijk!
Bij een schaap zal dit dan niet vel uitmaken maar bij een paard zeker wel... Of het dier nu veel in handen is of niet en of het nou van veulen af aan al "enge" dingen te zien krijgt of niet...
Goed, jullie snappen me wel....

Nee ik vind klonen ook maar niks...
Loopt er straks een tweede IK!!!
Moet er niet aan denken......

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:23

nu heb je t over t fenotype, maar het genotype is identiek, en ik denk niet dat zulke dingen goed zijn om te doen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:53

maar idd, qua karakter kan t nooit t zelfde zijn.Maar ook afwijkingen worden meegenomen toch?
Net als zo'n iemand (een lesbienne) die ze hadden gekloond, en nu zou dr dochter dat ook worden...nou lekker dan...als je dat van tevoren al weet...en gewoon dat je exact op je moeder lijkt ofzo, dan weet je nu al hoe je er later uit zult zien :S

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:16

haha kben blij dat ik niet gekloond ben van mn moeder dan.. nee grapje Scheve mond
Nou ik zou eigenlijk wel eens een dagje met mezelf willen zijn, ben benieuwd hoe lang ik het uit zou houden Haha!

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:40

Ik vind het echt vreselijk...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:23

Hmm, hier kan geen sprake zijn van vooruit fokken, tenzij stilstand vooruitgang is. Voor wat dat betreft lijkt het een beetje op het eeuwig bewaren van diepvriessperma van suksesvolle hengsten, wat met een beetje logica ook absoluut geen doel dient.

Voor de algehele populatie zijn er dus nogal wat risico's. Met name bloedvernauwing is de sterkste. Er wordt al genoeg ingeteeld. Als straks de wereld vollopt met Ratina Z kopietjes, (stel dat dat zou lukken), wordt het al wat griezeliger, hoewel het in fantastische merrie is.

Maar goed, dit soort dingen is heel moeilijk te stoppen. Er zal wel blijken dat dit zinloos is. Ten eerste is dit voorlopig niet financieel haalbaar 328 pogingen om een gezond veulentje te houden? Ik denk dat de meeste fokkers wel eerder ophouden om hun merrie drachtig te krijgen, maar ja technologie in kinderschoenen.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:06

Ik vind het verschrikkelijk.. waar gaat dat heen

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:15

idd waar gaat het heen, ik vind het belachelijk.. ook gaat heel de lol van het echt natuurlijk fokken ervan af ... nja ik zal nooit een gekloond paard willen hebben.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:24

Ctal schreef:
maar idd, qua karakter kan t nooit t zelfde zijn.Maar ook afwijkingen worden meegenomen toch?
Net als zo'n iemand (een lesbienne) die ze hadden gekloond, en nu zou dr dochter dat ook worden...nou lekker dan...als je dat van tevoren al weet...en gewoon dat je exact op je moeder lijkt ofzo, dan weet je nu al hoe je er later uit zult zien :S




Net als zo'n iemand (een lesbienne) die ze hadden gekloond.

Bedoel je niet geklooid. Lovers

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:19

QuijoSavan schreef:
Stel dat ze da binnenkort doen met mensen....


Dat is al gebeurd.
Althans naar eigen zeggen door een of andere vage sekte in Canada.
Er zou ook een Nederlandse baby bij zijn.
.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:33

Over dat leeftijd gedoe van de cellen. Die zijn dus wel ouder. Als ze nou de cellen hebben genomen van bjv. een 8 jarig paard dan zijn die cellen al 8 jaar oud. De verouding van het veulen gaat gewoon veel sneller. Dat is dus waarschijnlijk ook de reden dat de gecloonde dieren zo (snel)zwak zijn

Ja dat van die baby heb ik ook gehoord! Maar ik vind gewoon dat ze het bij geen enkel dier of wat dan ook mogen doen!

NoNonsens

Berichten: 24
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:45

ik vind het egt vreselijk !
het is tog niet leuk als ze hetzelfde zijn lijkt mij Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:54

of dit zinloos is of niet zal blijken. maar ik kan me herinneren dat het vaker gezegd is van nieuwe wetenschappen die later bijzonder nuttig bleken Knipoog de tijd zal het leren. ik heb er i.i.g. geen morele bezwaren bij. hetgene dat iets voor mij uniek maakt is niet zijn genetische code.

ik kan de reacties wel begrijpen, angst voor het onbekende is heel natuurlijk. tot opeens blijkt dat de wereld toch rond is!

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:01

je hebt wel gelijk in wat je zegt SuperPepeijn, toen mensen vroeger verkondigde dat de wereld rond is werd ie meteen compleet gestoord verklaard.. terwijl dit nu ook de normaalste zaak van de wereld is.

Of er nog een nut zit in deze kloonwetenschap dat zal de tijd leren, ik vind het alleen niet moreel verandertwoord om mens of dier te klonen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:13

ik heb al vaker gevraagd waarom dat niet moreel verantwoord zou zijn.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:29

Ik vind het maar niets hoor , dat klonen. Dalijk heeft iedereen het zelfde paard , daar is toch geel lol meer aan Verward Het doet me denken aan een reclame die ik pas hoorde op de radio , dat een klein meisje aan een boer vraagt hoe heet dat schaap daar ? Da's Dolly , en die daar ? Da's ook Dolly . En die daar dan ? Nou breng je me in de war , Het zou Dolly kunnen zijn , maar het is ook heel goed mogelijk dat het Dolly is.
Nu zijn het nog dieren , maar waar gaat het dalijk heen ? Ik moet er toch niet aan denken dat er dalijk nog zo een als ik rond loop ! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:53

Genetisch hetzelfde is niet het zelfde als identiek mensen

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:54

Romkabouter schreef:
Genetisch hetzelfde is niet het zelfde als identiek mensen


klopt. Het GENOtype is het zelfde, maar het FENOtype kan heel verschillend zijn.
Ik vind zelf het hele gebeuren rondom het klonen wel intressant. Al moet er er niet aan denken dat ze mensen gaan klonen....
Ik vind het wel vreselijk knap dat men dit kan! In sommige gevallen denk ik dat klonen heel goed kan zijn, en dan vooral voor genezing van ziektes. Maar wel ben ik bang dat er misbruik van gemaakt gaat worden... stel je voor de men op het idee komt op Sadam te klonen Scheve mond

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:20

Ik vind het maar een griezelig idee hoor! Scheve mond
Stel je voor...je laat je paard klonen.......je 1e paard gaat dood...dan heb je nog precies hetzelfde paard...dat is toch eng??

Nou ja, daaaaag

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:36

Stom, Stom, Stom Laat de natuur zijn gang gaan!
De wereld is al genoeg verpest door dit soort dingen...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:38

Bonnie_Fan schreef:
Ik vind het maar een griezelig idee hoor! Scheve mond
Stel je voor...je laat je paard klonen.......je 1e paard gaat dood...dan heb je nog precies hetzelfde paard

Nee dus, wel een paard wat dezelfde genen heeft. Maar het is nog steeds een ander paard.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:46

hmmm, de innerlijke kenmerken zijn wel allemaal hetzelfde. Zoals het karakter, de bouw, enz. enz. Dus ook de aanleg voor bepaalde ziektes enzo zijn hetzelfde.
Maar littekens enzo worden niet vererft, want dat zijn fenotypes. Als het goed is heeft het paard wel hetzelfde uiterlijk... tenminste, dat zeggen mn schoolboeken Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:01

Citaat:
stel je voor de men op het idee komt op Sadam te klonen


Daar liepen er toch al 25 van rond???

Stel je voor dat ze op het idee komen om George W. Bush te klonen, da's pas eng Haha!

Ben er persoonlijk geen voorstander van. In sommige gevallen zou het een uitkomst zijn maar ben bang dat het alleen ten goede komt aan de beter bedeelde mensen in deze wereld. (Zoals zoveel dingen) Laten ze dat geld maar uitgeven om de mensen in midden Afrika te genezen van de slaapziekte. Medicijn is er wel maar de mensen kunnen het niet betalen. En de westerse wereld laat ze vervolgens gewoon stikken. Dat vind ik pas asociaal.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 01:20

annegti schreef:
Citaat:
stel je voor de men op het idee komt op Sadam te klonen


Daar liepen er toch al 25 van rond???

Stel je voor dat ze op het idee komen om George W. Bush te klonen, da's pas eng Haha!



hahaha, ik vind het allebij griezels Scheve mond