Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:17

http://www.horses.nl / http://www.horseandhound.co.uk

De politie van North Yorkshire (Groot-Brittannië) gaf onlangs naar aanleiding van klachten van ooggetuigen een verklaring over het doodschieten van een loslopend paard. Agenten gebruikten maar liefst achttien kogels om het dier uit te schakelen. “Ik ben ervan overtuigd dat er geen sprake was van wangedrag, maar we moeten er wel van leren. Het was een extreem ongelukkig en ongewone situatie”, aldus hoofdcommissaris Andy McMillan.

De politie schoot 13 september 2010 twee paarden dood, nadat zij enkele dagen daarvoor ontsnapt waren. In die dagen staken de twee paarden herhaaldelijk de A1079 over. Pogingen om het duo te vangen mislukten helaas. Voor één van de dieren werden achttien kogels gebruikt. Volgens McMillan vormden de paarden een ernstige bedreiging voor de openbare veiligheid. De paarden waren moeilijk te benaderen waardoor de politie op grote afstand het vuur opende. Vijftien schoten werden gelost terwijl het paard nog in beweging was. Toen het dier op de grond lag en nog in leven bleek te zijn, schoten de agenten nog driemaal. “Van het eerste tot het laatste schot zijn minder dan vijf minuten verstreken”, voegt McMillan toe. “Maar misschien hadden we andere wegen kunnen nemen voor de agenten het besluit namen de dieren dood te schieten en misschien hadden we onze acties beter aan het publiek kunnen uitleggen.

ZarcoTje

Re: Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:19

Jeetje, gebruik een verdovingspijl ofzo maar wat is het nut om die dieren dood te schieten :=
Logisch dat je een loslopend paard niet vast krijgt als iedereen er zo achter zit te hollen..
Met een beetje verstand hadden ze een veel betere oplossing gevonden om het paard te vangen.
Maar nee..het duurde hun te lang en dan besluiten ze maar om het dier dood te schieten.

Walgelijk vind ik het :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:20

Oh nee, mijn maag draait gewoon om als ik dit lees..
Arme dieren..

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:20

waarom geen verdovingspijlen?? :? 18 kogels? vind dat wel absurd hoor, en minder dan 5 minuten? alsof dat weinig is, ik denk dat het 5 lange minuten zijn geweest voor het paard als je beladen wordt met 15 kogels voordat je neervalt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:21

Nu maar hopen dat de goedbedoelende dienders niet tussen de ogen hebben geschoten voor het 'genadeschot'....

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:21

Zullen het dier niet zomaar hebben doodgeschoten. Wellicht ontstond er een gevaarlijke situatie?

Liever paard dood dan paard op snelweg.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:22

Tsja, ik kan me voorstellen dat dit voor de veiligheid de beste oplossing is. Maar:
1) HOE hebben ze geprobeerd de paarden te vangen? "jacht" zet bij mij toch twijffels.
2) Waarom is er niet gekozen voor een wapen waarmee 1-3 schoten genoeg was geweest?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:23

al was het een gevaarlijke situatie, dan zie ik het nut er nog niet van in om het paard dood te schieten. Of je nu een verdovingspijl schiet of een dodelijke kogel, het paard valt in allebei de gevallen neer.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:24

ruiter1992 schreef:
al was het een gevaarlijke situatie, dan zie ik het nut er nog niet van in om het paard dood te schieten. Of je nu een verdovingspijl schiet of een dodelijke kogel, het paard valt in allebei de gevallen neer.

Maar in het eerste geval valt het dier pas na een paar minuten neer. Kan net teveel zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Dat ze het dier doodschieten is tot daar aan toe. Maar de manier waarop?

18 kogels? Had dan een jager ingeschakeld, die had het netjes kunnen doen.

different1

tja, levensgevaarlijke situatie....mmm, kan me daar weinig bij voorstellen, tezij zoals hierboven dat de paarden op de snelweg liepen of iets dergelijks.
zoals het geschreven is lijkt het alsof de paarden levensgevaarlijk waren....
zonde, maar het is nu eenmaal gebeurd en hopleijk trekt de politie hier lering uit.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:28

18 kogels is behoorlijk veel om een paard neer te schieten. Dit had met een goed schot in het hoofd in één keer kunnen gebeuren.
Hoe zit dat dan met de eigenaren? Worden die eerst gezocht en contact mee opgenomen?
Lijkt me niet echt leuk om te horen dat je paard neergeschoten is omdat ie los liep.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:30

En de situatie wordt echt niet veiliger als er eerst op ze geschoten wordt zonder dat het meteen dodelijk is, lijkt me dat die paarden daar veel meer van over de zeik raken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:30

Ik denk dat de beslissing om het paard dood te schieten met een dienstpistool word genomen omdat agenten gewoon geen ander wapen bij zich dragen. Ik denk dat je er echt niet zo voor kiest als agent om een paard dood te schieten en als dan blijkt dat het dan toch echt moet het wel al te laat zal zijn om nog te bellen om een verdovinsgeweer of beter jachtgeweer (+jager). Als het paard al bij wijze van spreke al bij de vangrail staat is er echt geen tijd meer om er iemand anders bij te halen. En als een paard nog niet zo'n gevaarlijke situatie creeërd is het helemaal niet wenselijk om het dier te verdoven. (Immers is dat ook best gevaarlijk ik denk dat veel mensen dat onderschatten)

Bovendien is het schieten van een dier wat je niet kan benaderen met een verdovingspijl enorm lastig en behoorlijk gevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-01-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:31

ik weet niet of mensen hier zich het filmpje van dat politiepaard in parijs (volgens mij) nog kunnen herinneren. Als je zo'n soort situatie hebt waar 2 paarden in de buurd van mensen compleet door het lint gaan kan ik me voorstellen dat er na 3 uur proberen de paarden te vangen word besloten om de paarden af te maken.
Ik ga er na het lezen wel vanuit dat zich een situatie heeft voorgedaan waardoor plotseling moest worden besloten om de dieren af te maken. Als je al 3 uur bezig bent de paarden te vangen heb je genoeg tijd om een jager of een agent met groter kaliber vuurwapen te regelen.

als reactie op liza. een handvuurwapen op een afstand van meer dan 30 meter is voor een paard niet dodelijk als je nie precies het hoofd/hart of ruggegraat weet te raken. (het is vrij lastig mikken hoor op een paard dat alle kanten op springt)

na het lezen van horseandhound : But local residents were angry at the treatment of the horses after one was shot 18 times, some shots at long range.

er is dus idd van grote afstand geschoten met een handvuurwapen (wss. een 9mm kogel)
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 07-01-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:33

BBreedveld schreef:
Nu maar hopen dat de goedbedoelende dienders niet tussen de ogen hebben geschoten voor het 'genadeschot'....

Waarom niet?

(nieuwsgierigheid)

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:34

als je ze al doodschiet doe het dan in een keer met een goed schot dit is gewoon een marteling geweest! vind wel dat ze er zelfs een boete voor mogen krijgen! blijkbaar niet echt een plan geweest voor het uitvoeren hiervan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:35

@WuisDaar zitten de hersen van een paard niet. Je schiet ze dan in de neusholte.

Trek een lijn van rechteroor naar linkeroog en v.v. en mik op waar die twee lijnen elkaar kruisen. Dan schiet je een paard in de hersens.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:36

BBreedveld schreef:
@WuisDaar zitten de hersen van een paard niet. Je schiet ze dan in de neusholte.

Trek een lijn van rechteroor naar linkeroog en v.v. en mik op waar die twee lijnen elkaar kruisen. Dan schiet je een paard in de hersens.

toen het paard op de grond lag hebben ze nog 3x geschoten. Denk dat ze ergens in die 3 schoten egt wel raak hebben geschoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:38

Wuis schreef:
BBreedveld schreef:

Waarom niet?

(nieuwsgierigheid)

Omdat je dan een hele grote kans hebt op een ricochette, maar ik neem aan daar wel rekening mee gehouden hebben en gewoon gekozen hebben voor een bladschot.
Wbt verdovingspijltjes, die heeft de politie niet in hun uitrusting...

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:38

Een verdovingspijl had doeltreffender geweest dan 18 kogels. Een DA met een verdovingsgeweer is zo gebeld. Wat ze nu gedaan hebben noem ik afslachten.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:41

Te walgelijk en in mijn ogen onbekwaam handelen...wat een paniek moet er bij die paarden geweest zijn (en pijn) en als ze al 3 uur bezig waren om ze te vangen, hadden die paar minuten dat een verdoving gaat werken er ook nog wel bijgekund.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:41

opoe46 schreef:
Een verdovingspijl had doeltreffender geweest dan 18 kogels. Een DA met een verdovingsgeweer is zo gebeld. Wat ze nu gedaan hebben noem ik afslachten.

Ja, maar voor zo'n DA er is, ben je grif 20 minuten verder.

Dan schiet ie, en blijft paard nog minuten doorlopen.

Dat zal wel allemaal net te lang geduurd hebben.

Vooralsnog ga ik van het goede van de mens uit. Die agenten zullen niet lichtvaardig besloten hebben een paard neer te schieten. Zal wel calamiteit geweest zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:42

Ik heb vooral te doen met de agenten, het lijkt mij echt afschuwelijk om zo'n dier af te moeten schieten. Een valse hond is nog tot daar aan toe maar om een dier wat in zijn angst en onschuld gevaar oplevert af te moeten maken lijkt mij misselijkmakend.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:46

Na zo'n half uur jagen zou je toch al iemand opbellen die er meer verstand van heeft. Waarschijnlijk hebben zij zelf het paniek bij de paarden door hun onkunde alleen maar erger gemaakt. Ik vind dat ze erg onproffesioneel gehandelt hebben. Het zou je paard maar zijn.