Oproep: Haal vee langs Maas naar binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Oproep: Haal vee langs Maas naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 15:12

http://www.anp.nl

De Veiligheidsregio Brabant-Noord adviseert om het vee in de uiterwaarden langs de Maas naar binnen te halen. Het water in de Maas zal naar verwachting de komende uren flink stijgen door smeltende sneeuw en ijs in combinatie met de regen. Dat laat de Veiligheidsregio Brabant-Noord vrijdag weten.

De beken in Limburg zijn al over hun hoogste waterstand heen. De Maas voerde rond 13.30 uur bij Sint Pieter in Maastricht ruim 1750 kubieke meter water per seconde af. Dat kan oplopen tot zo'n 2.000 kuub per seconde.

Rijkswaterstaat heeft de stuw in Borgharen gestreken en de waterschappen zetten kwelwaterpompen en kadewachten in. Boeren moeten alle vee uit de weilanden en uiterwaarden weghalen. De hulpdiensten houden de kernen van de Maasdorpen Itteren en Borgharen nauwlettend in de gaten. In het verleden liepen deze kernen bij hoogwater onder. Tot nu toe zijn de dorpen nog bereikbaar.

Rijkswaterstaat verwacht in de nacht van vrijdag op zaterdag of uiterlijk zaterdagochtend de hoogste piek van de Maas in Maastricht. Het Waterschap Roer en Overmaas waarschuwde vrijdag voor wateroverlast door de riviertjes de Roer tussen Vlodrop en Roermond en de Geul in Valkenburg. Dat maakte het schap vrijdagmiddag bekend.

De Roer stijgt door extra smeltwater uit Duitsland. Rond middernacht verwacht het schap in Roermond een afvoer van 130 kubieke meter per seconde, maar dat levert volgens het schap geen problemen op.

Onder meer in Vlodrop zijn al enkele wegen afgesloten. Op verschillende plaatsen heeft het schap zandzakken geplaatst. Het schap heeft op verschillende plaatsen met afsluiters riolen en beken dichtgezet. Dit om terugstuwing van water vanuit de sterk zwellende Maas te voorkomen.

Eigen mening van de ts
Voor de mensen die hun paarden of andere dieren daar hebben lopen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-01-11 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels van ON

mebianca

Re: Oproep: Haal vee langs Maas naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:16

brrr...nu maar hopen dat iedereen dat ook doet, en niet pas als het al te laat is

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:19

Oei! Ik heb in Borgharen gewoond en daar kan de Maas inderdaad ineens letterlijk aan je drempel staan in deze tijd van het jaar... Hopelijk valt het mee!

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:23

ja zoiets kan heel snel gaan

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:30

hmm, denk dat dit wel dusdanig belangrijk is dat dit wel bij voorpaginanieuws kan staan.
denk niet dat veel mensen actief ON bijhouden en dus zullen veel mensen dit bericht waarschijnlijk missen wat kan zorgen voor onnodig dierenleed

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:50

klopt rintah maar toen ik dit poste was er niemand van de nieuwsredactie online en ik vond het dusdanig belangrijk om het te posten dat ik het maar alvast hier geplaatst heb in de hoop dat de mensen het zullen lezen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:53

Bij ons middenlimburg zijn de weilanden nu ook echt nat
heb ze ondanks dat toch even buiten laten spelen vandaag want ik kan mn 2 veulens nu in hun box laten ..
Ik hoorde wel van mn vriend dat het morgen heel mooi weer word

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:55

fijn, onze pensionstal ligt echt 150 langs de maas. toch maar even in de gaten houden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:51

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:52

Dat lijkt me nu eens een totaal ander onderwerp :?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:53

Ja dat gaat over de brand in de moerdijk en dit gaat over het stijgende water in de maas.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:02

Oh :') Sorry :=

Dan pas ik nog wel ff de OP aan volgens de regels van ON.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:14

Bedankt voor het aanpassen maar waarom is het mijn mening?
Ik las het en dacht dat het van groot belang kan/kon zijn voor de mensen die daar hun vee/paarden hebben lopen. Snap niet wat er tegen de regels was, ook is mijn bron vermelding weggehaald.
Maar goed lekker belangrijk zullen we maar zeggen, het gaat erom dat er geen slachtoffers vallen.

Overigens is dit niet een item om op de VP te plaatsen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:17

Mening/opmerking ts. Gaat er meer om dat mensen het verschil zien tussen wat een ts typt en wat het daadwerkelijk artikel is :)

Is dus niet tegen de regels, alleen de artikelen horen op die manier geplaatst te worden, dwz bron/url bovenaan. Lege regels. Lapje tekst van het artikel. Bij voorkeur op ON/VN geen eigen mening/reactie plaatsen in de OP. Maar op zich begrijpelijk dat mensen dat met NM door elkaar halen, daar is het immers verplicht. Op ON/VN mag het echter wel in twee aparte berichten. :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:22

Sammie schreef:
Mening/opmerking ts. Gaat er meer om dat mensen het verschil zien tussen wat een ts typt en wat het daadwerkelijk artikel is :)

Is dus niet tegen de regels, alleen de artikelen horen op die manier geplaatst te worden, dwz bron/url bovenaan. Lege regels. Lapje tekst van het artikel. Bij voorkeur op ON/VN geen eigen mening/reactie plaatsen in de OP. Maar op zich begrijpelijk dat mensen dat met NM door elkaar halen, daar is het immers verplicht. Op ON/VN mag het echter wel in twee aparte berichten. :D

Ahh duidelijk. Ik had de tekst al schuin gezet maar zo is het ook prima ;).

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:44

Heb mijn paard 2 weken geleden van stalling verhuisd.
Maar goed ook, want de oude stalling staat helemaal onder water!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:43

mijn nieuwe weiland waar ik 25-2 naar toe ga (aan huis) staat onder water. Iemand enig idee of het slib giftig is, wat achterblijft, als het water terugtrekt? Ik hoorde dat nl van iemand..zal in de wintermaanden andere wei moeten gaan zoeken, want het is nog hoger komen te staan na deze video.. ;(
http://www.youtube.com/watch?v=yIAHA2HtbQI

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:45

hier bij ons is de maas ook hoog er hier staan de weilanden ook onder water
Gelukkig niet de wei van mij paarden :D
Maarja tis natuurlijk niet leuk voor die mensen wiens huis nu onder water staat