Haar Bonfire was niet te koop, Salinero ook niet. "Ik heb voor beide een blanco cheque aangeboden gekregen, maar ze bleven bij mij in de wei", zegt Anky van Grunsven. De olympisch kampioen van Sydney, Athene en Peking kijkt op deze bijzonder rustige donderdagmiddag tijdens Zwolle International toe hoe haar pupillen het doen.
In de prachtig aangeklede IJsselhallen staan Edward Gal en partner Hans Peter Minderhoud ingespannen naar de fel uitgelichte ring te turen. "Gas op de plank, kop naar binnen. Keurig", roepen ze amazone Denise Nekeman toe. Zaterdagavond, als Gal een clinic verzorgt, zullen de tribunes vol zitten, weet Nataly van Eykel van het organiserende bureau EQ International. "Het tijdperk 'Anky' is overgegaan in het tijdperk 'Edward'. Hij is nu hot. Totilas heeft veel invloed. Het spreekt tot de verbeelding wat die twee hebben gepresteerd."
De ruiter uit Harskamp is terug bij af na de verkoop van zijn wonderpaard. Net als hij drie jaar geleden was na het verlies van Lingh. "Ja, de geschiedenis herhaalt zich", zegt Gal. "Zo gaat dat in onze sport."
Het is een bijzondere wereld, vertelt Lens Nekeman als hij de grootste drukte achter de rug heeft. Als vader filmt hij de kür waarin Denise (16) voor het eerst de score rijdt die haar naar het prestigieuze A-kader moet brengen. "Het ging super. Ik sta helemaal te shaken."
Hij heeft snel even een net pak uit de vrachtwagen achter de hal gegrepen. Als bestuurslid van Zwolle International neemt de ondernemer uit Zwartsluis de volgende prijsuitreiking voor zijn rekening.
De truck is deze week zijn thuis. "We slapen er in. Ik stond vanochtend om half zes te voeren." De rubriek van jongste dochter Jeanine begon immers al om acht uur.
De relatie met Gal is een lange. Zijn vrouw lest al een jaar of tien bij de stal in Harskamp, Nekeman financierde Next One en Denise rijdt op Ridderkerk, een paard dat bij Minderhoud overtollig was geworden. "Dressuur is 70 procent hobby, springen zestig procent handel", rekent de directeur van Interfloor, sponsor van het evenement, voor. "In het springen is de omloopsnelheid groter. Als er een goed bod komt, is het paard weg." Maar ook voor dressuurpaarden groeit de markt. "Rusland, Saudi Arabië. Goede paarden worden schaars. Anky zit al in de Oekraïne."
Zelf liet Nekeman net buiten Hasselt de prachtige stoeterij Stal Stouwehof bouwen. "Volgend jaar krijgen we de eerste veulens." Hobby met een commercieel sausje. "Ik wil er wel wat aan overhouden en de stalbelangen staan voorop. Maar het begint bij de obsessie voor paarden, het werken met levende wezens, de emotie. Dat maakt het zo mooi." Garantie voor succes is er nooit. "Paul Schockemöhle (de nieuwe eigenaar van Totilas, JPB) heeft 5000 paarden, maar moest zijn beste kopen."