Michael Jung maakt zich ernstig zorgen over gezondheid Sam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Michael Jung maakt zich ernstig zorgen over gezondheid Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 06:40

Nieuwsredactie / http://www.anp.nl

De Duitse ruiter Michael Jung, wereldkampioen eventing, maakt zich ernstige zorgen over zijn toppaard Sam. Bij de ruin is een ruis in het hart vastgesteld. Een kliniek in het zuiden van Duitsland heeft die diagnose van Carsten Rohde, veterinair van de nationale militaryploeg, gisteren bevestigd.

De kwaal kan onschuldig zijn, maar dat hoeft niet. Wegens dat mogelijke gevaar zijn de onderhandelingen betreffende de toekomst van het paard gestokt. De Duitse hippische sportbond (FN) wil Sam kopen om de succesvolle combinatie in elk geval tot en met de Olympische Spelen van 2012 in stand te houden.

Het dier is voor 40 procent eigendom van de familie Jung. Sabine Kreuter is de mede-eigenares die uitgekocht moet worden. De FN heeft voor haar meerderheidsaandeel 460.000 euro geboden, in twee termijnen (eind 2011 en eind 2012) te voldoen bij gebleken olympische geschiktheid van Sam.

Kreuter heeft geweigerd omdat ze niet voor het volledige risico wil opdraaien.

kimmie88

Re: Michael Jung maakt zich ernstig zorgen over gezondheid Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 06:41

Jeetje, heftig.
Maar terecht dat ze er van afzien momenteel.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 07:55

Is het niet zo dat een hartruis aangeboren is? Dus dat alle resultaten en dingen die Sam heeft gedaan hij heeft gedaan met diezelfde hartruis? (en tegelijkertijd zegt iets in mij dat ze die hartruis dan wel eerder gevonden zouden hebben, dus dat het toch niet aangeboren is...)

Wel verstandig dat ze nog even wachten met hoe het verder moet gaan, maar ik hoop op het beste. Het is een super combinatie!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:41

LuffB schreef:
Is het niet zo dat een hartruis aangeboren is? Dus dat alle resultaten en dingen die Sam heeft gedaan hij heeft gedaan met diezelfde hartruis? (en tegelijkertijd zegt iets in mij dat ze die hartruis dan wel eerder gevonden zouden hebben, dus dat het toch niet aangeboren is...)

Wel verstandig dat ze nog even wachten met hoe het verder moet gaan, maar ik hoop op het beste. Het is een super combinatie!

Hartruis hoeft niet aanboren te zijn. Jonge paarden die ernstige droes hebben (gehad) hebben het ook wel eens. En er zijn vast nog wel meer oorzaken.
Er zijn ook diverse soorten hartruis.
Bovendien kan hartruis erger worden waardoor een paard niet meer kan sporten. Maar het kan ook gewoon stabiel blijven. Dat is het enige wat ik er van weet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:41

komt meneer jung wel goed uit lijkt mij. Nu heeft hij zijn zin, want niemand wil dat paard nog kopen. Het risico dat ie aan een hartaanval bezwijkt is nu eenmaal aanwezig.

Heel erg jammer voor het paard.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:13

daffie1986 schreef:
komt meneer jung wel goed uit lijkt mij. Nu heeft hij zijn zin, want niemand wil dat paard nog kopen. Het risico dat ie aan een hartaanval bezwijkt is nu eenmaal aanwezig.

Ik denk niet dat Jung hier blij mee is hoor.. Hij heeft veel geld in een paard gestoken dat nu misschien niets meer is, en bovendien is hij zijn top paard toch kwijt als het hartruis ernstig blijkt.
Dus ik vind niet dat je post echt logisch is..

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:40

Dat is ook helemaal niet leuk voor Jung, hoor. Hartruis is erg vervelend en kan ook erger worden en gevaarlijk worden. Als er ook een ritmestoornis bij zit, worden ze bij keuringen voor de eventing zelfs gewoon afgekeurd. Dus ik geloof er niks van dat hij er blij mee is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:00

Hartruis kan zomaar komen, al gewoon door een simpele verkoudheid.
Overigens zijn er best veel sportpaarden met een lichte ruis en het hoeft totaal geen belemmering te zijn in de sport.
Volgens mij heeft een bekend Nederlands dressuurpaard er ook 1.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:07

Is dat dezelfde Sam waar Albert Zoer mee reed?
Of heet dat paard toevallig ook Sam?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:08

Oh te snel geplaatst, ik zie dat de Sam van dit topic een eventing paard is, dus dat kan nooit dezelfde zijn.
Dan hoop ik in ieder geval dat de kwaal onschuldig is.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:25

Hopen dat het een onschuldig kwaaltje is, en zo niet, tja links om of rechtsom Sabine Kreuter zal het risico wel moeten dragen, of door een lagere bod te aanvaarden per direct en zo dus niet te hoeven afwachten of de prestaties goed genoeg zijn, of het risico volledig nemen en als het goed uitpakt veel meer verdienen dan zonder de clausule 'als de prestaties goed genoeg zijn".

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:41

renatevb schreef:
daffie1986 schreef:

Ik denk niet dat Jung hier blij mee is hoor.. Hij heeft veel geld in een paard gestoken dat nu misschien niets meer is, en bovendien is hij zijn top paard toch kwijt als het hartruis ernstig blijkt.
Dus ik vind niet dat je post echt logisch is..

Ik bedoelde op het punt wat betreft de verkoop, dat gaat nu niet door en daar zal hij wel blij mee zijn. Dat het ook een andere kant heeft daar heb je gelijk in, maar die bedoelde ik dus niet. Was dus meer een reactie op de onenigheid tussen jung en de andere eigenaar.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:20

Hopelijk is het niet te erg en krijgen we het paard nog te zien!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:41

simonvpret schreef:
Hopen dat het een onschuldig kwaaltje is, en zo niet, tja links om of rechtsom Sabine Kreuter zal het risico wel moeten dragen, of door een lagere bod te aanvaarden per direct en zo dus niet te hoeven afwachten of de prestaties goed genoeg zijn, of het risico volledig nemen en als het goed uitpakt veel meer verdienen dan zonder de clausule 'als de prestaties goed genoeg zijn".

Tja. Zelfs als ze helemaal nergens mee akkoord gaat en dus eigenaresse blijft, draagt ze het risico.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:31

Toch veel geld voor een paard met een hartruis, ook al heeft hij Olympisch potentieel, waarvan je niet weet hoe het zich gaat ontwikkelen in die 2 jaar tijd.. Nouja, de betrokkenen zullen wel meer informatie om handen hebben. Ben benieuwd of we het paard tóch kunnen zien op de OS.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:31

Was er niet ooit een renpaard die won met een long? weet ff niet of dat hyperion was of een ander.
was een echt verhaal in ponyclub

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 04:06

Eén long? Is dat werkelijk gebeurd? Waarom zou dat paard er maar eentje hebben en hoe groot moet die operatie wel niet geweest zijn?

Wat betreft hartruis, lastig geval. Deze paarden staan natuurlijk onder superstrakke veterinaire begeleiding, dus als het een aangeboren ruis zou zijn geweest zal dit nieuws er niet zijn geweest. Belangrijk lijkt me nu de oorzaak ervan vast te stellen en het verloop te voorspellen. Blijft het hier bij of zal de ruis verergeren...?
Paarden met een hartruis kunnen overigeens goed oud worden hoor, maar zware inspanningen zijn wellicht niet heel verstandig meer...

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:54

RianneH schreef:
Eén long? Is dat werkelijk gebeurd? Waarom zou dat paard er maar eentje hebben en hoe groot moet die operatie wel niet geweest zijn?

Humorist heette dat paard geloof ik, heb er ook wel eens iets over gelezen.
Hij was met één long geboren. Ze zijn er pas na autopsie achtergekomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:58

Ah dat maakt het verhaal wel anders. Maar interessant, ik ga eens speuren, ben wel benieuwd :D

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:58

Wat erg zeg... Hopen dat het niet al te erg is/wordt.

Ik las dit trouwens over Humorist:
De trainer en jockey renden snel naar de stal waar ze een heel bloedbad aantroffen. Uit de sectie bleek later dat Humorist tuberculose had in een vergevorderd stadium. Dat verklaarde zijn vermoeidheid aan het einde van de races. Uit dit zelfde sectie rapport kwam naar voren dat Humorist tijdens de Epson Derby waarschijnlijk nog maar één long overhad. Uiteindelijk is hij aan een totale bloeding overleden.
Daar maak uit op dat hij met zijn geboorte allebij zijn longen had. Toch?
http://www.bokt.nl/wiki/Humorist

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:19

klopt humorist is met 2 longen geboren, de tbc had 1 long totaal vernietigd.

Voor de geïnteresseerde hier het hele verhaal:
Foto van humorist

Het verhaal van Humorist is een van de droevigste in de geschiedenis van racing.

Zijn eerste seizoen op de baan had als hoogtepunt een tweede plaats in de Middle Park Stakes. In de winter maakte Humorist echter buitengewoon goede vorderingen en hij startte zelfs als favoriet in de 2000 Guineas. In het begin leidde Humorist, maar op het laatste stuk werden zijn passen ineens korter en werd hij ingehaald. De jockey Steve Donoghue kreeg de schuld van de nederlaag: hij zou hebben zitten slapen. Donoghue echter had het gevoel gehad, dat Humorist aan het einde van de race plotseling doodop was, zoals hij dat vanaf de eerste keer dat hij het paard had gereden steeds had gevoeld bij de laatste sprint. Toch geloofde hij dat Humorist een Derby paard was.

In de Epsom Derby startte Humorist goed en hij had een goede plaats in het veld. Aan het einde ging de strijd tussen Humorist en Craig an Eran. Humorist won moedig en standvastig met een halslengte. In de winnaarsring merkten maar weinigen Humorist op: trillend, zwetend en met z'n hoofd op de grond stond de Derbywinnaar temidden van de uitzinnige menigte.

Humorist zou uitkomen in de Hardwicke Stakes; een gesprongen bloedvat hield hem echter in zijn stal. De volgende zaterdag zouden er schetsen gemaakt worden voor een schilderij van Humorist en het gezelschap zat gezellig wat te kletsen in de tuin, toen opeens de feestvreugde werd verstoord.

Een stalknecht kwam aanrennen: "Humorist is dood!" Toen de trainer en eigenaar bij de stal aankwamen, zagen ze iets verschrikkelijks: een grote, donkere, opgedroogde klodder bloed zat buiten op de stalmuur. Binnen lag Humorist op de grond, een oor gespitst en een oog nog steeds open. Er lag bloed in de hele box, waar het dier in zijn doodsangst had rondgerend.

Nu was het duidelijk waarom Humorist aan het einde van een race zo plotseling doodop was. Sectie wees uit dat Humorist tuberculose in een ver stadium had gehad en dat hij tijdens zijn overwinning in Epsom waarschijnlijk nog maar een long over had. Uiteindelijk is hij aan een totale bloeding overleden.

Humorist is begraven met een grafsteen op de Childwickbury Stud. Humorist is een van de moedigste Volbloeds die ooit heeft geleefd en hij is een toonbeeld voor het unieke karakter van het ras.