Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bravura schreef:Interessant. Wat doen ze met de veulens die last hebben van dat gen? Zijn die nog te gebruiken of gaan ze voor de dood?
stef schreef:Bravura schreef:Interessant. Wat doen ze met de veulens die last hebben van dat gen? Zijn die nog te gebruiken of gaan ze voor de dood?
De bedoeling is juist om dergelijke veulens te voorkomen. Het dqwerggen is een recercief gen, je hebt dus 2 dragers nodig om een lijder te krijgen.
Drager x niet drager is geen probleem
drager x drager = 25% kans op een lijder
stef schreef:Zeer positief dat een test dichterbij komt, maar onzin om te zeggen dat het vrijwel alleen bij de fries voorkomt
Yessy schreef:Het bijbehorende artikel is volgens mij:
Genome-wide SNP association-based localization of a dwarfism gene in Friesian dwarf horses (Animal Genetics, Dec 2010). Je kan het hier downloaden, ik kan het vanaf m'n werk bekijken maar ik weet niet of het open access is:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2091.x/pdf
Marjoow schreef:stef schreef:Zeer positief dat een test dichterbij komt, maar onzin om te zeggen dat het vrijwel alleen bij de fries voorkomt
Waarom is dat onzin? Als onderzoek dit heeft uitgewezen...
Waarschijnlijk niet alleen maar bij de Fries, maar dit ras is dus blijkbaar wel het ras wat er het meeste last van heeft, en andere rassen dus vrijwel niet.
randalinpony schreef:Marjoow schreef:
Waarom is dat onzin? Als onderzoek dit heeft uitgewezen...
Waarschijnlijk niet alleen maar bij de Fries, maar dit ras is dus blijkbaar wel het ras wat er het meeste last van heeft, en andere rassen dus vrijwel niet.
Er zijn wel degelijk andere rassen die veel last van dwerggroei hebben, het Amerikaans minipaard bijv. al zijn er daar verschillende typen dwerggroei aanwezig waar waarschijnlijk verschillende genen voor verantwoordelijk zijn.
Het is te hopen dat met de test die voor de Friezen wordt ontwikkeld, er ook een vorm bij het minipaard kan worden getest.
marjow schreef:Oke, er zijn ook andere rassen, maar het Friese ras zou dan het meest last hebben, of is dat dan een verkeerde interpretatie uit de tekst?
[/quote]Citaat:Nee, dat wordt denk ik niet bedoeld aangezien ik heb begrepen dat in USA de american minature horse de kans op dwarfisme al 1 op 3 zou zijn.
Wat ze denk ik bedoelen is dat uit dit onderzoek bij dna van de Friezen is gebleken dat ze het gen hebben gevonden dat dwerggroei veroorzaakt dat kan bij een ander ras natuurlijk een heel ander gen of meerdere genen zijn dus zal ook daar een nieuw onderzoek voor moeten komen.