Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 09:48

Universiteit van Utrecht

Dwerggroei is een erfelijke stoornis in de groei van de lange botten. Bij paarden komt het vrijwel alleen binnen het Friese ras voor. Veulens met het gen komen met te korte en te slappe benen ter wereld en houden blijvend moeite met lopen. Wetenschappers van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, van het departement Dierwetenschappen van Wageningen Universiteit en van de Universiteit van Dublin zijn er in geslaagd de plaats op een chromosoom te lokaliseren waar het gen ligt dat dwerggroei bij het paard veroorzaakt. Hiermee is een stap gezet richting het voorkomen van dwerggroei bij paarden.

Het Koninklijk Fries Paarden Stamboek (KFPS) riep voor dit onderzoek de leden op om medewerking te verlenen. Bij een melding van de geboorte van een dwergveulen werden erkende paardendierenartsen van de Groep Geneeskunde van het Paard ingeschakeld. Zij zorgden voor de aanvoer van de noodzakelijke bloedmonsters voor het DNA onderzoek. Het ligt volgens professor Wim Back van de faculteit Diergeneeskunde in de verwachting dat er binnen afzienbare termijn een testmogelijkheid komt: "Hiermee kan de paardenhouder zijn merrie of hengst laten controleren of het drager is van de dwergfactor en zo door een bewuste partnerkeuze de paardenpopulatie voortaan behoeden voor het optreden van deze erfelijke groeistoornis bij veulens."

De onderzoeksdoorbraak werd mogelijk dankzij de hypermoderne SNP chip-technologie. Deze maakt een screening van het genoom mogelijk met 50000 markers via de 'whole genome' scan-techniek. Deze techniek is sneller, gedetailleerder en goedkoper dan de eerdere technieken. De nieuwe SNP chip-techniek zal ook gebruikt worden voor een grootschaliger onderzoek naar de genetische achtergrond van vergelijkbare, erfelijke ziektes bij het paard.

Tevens wordt gestart met het in kaart brengen van wat op het genoomniveau de consequentie is van een smalle genetische basis om in de toekomst het optreden van bepaalde ziektes in een raspopulatie te voorkomen. Met name het Fries paardenras heeft na de teloorgang van het paard tot halverwege vorige eeuw en door de daarna sterk toegenomen populariteit, de populatie moeten opbouwen vanuit een beperkt aantal paarden. Daardoor heeft het ras een relatief kleine, gevoelige genenpool die extra aandacht en dus ook extra onderzoeksgelden vraagt.

LadyMadonna

Re: Onderzoekers vinden locatie van dwerggroeigen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:55

Zeer positief dat een test dichterbij komt, maar onzin om te zeggen dat het vrijwel alleen bij de fries voorkomt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:56

Interessant. Wat doen ze met de veulens die last hebben van dat gen? Zijn die nog te gebruiken of gaan ze voor de dood?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:57

Fijn dat het locus nu bekend is :) Nu nog op zoek naar het specifieke gen of zelfs de specifieke mutatie die dit veroorzaakt!

Overigens vind ik whole genome met 50.000 markers wel optimistisch, of is er bij friezen zoveel inteelt dat dit voldoende is?

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:01

Is er toevallig een link naar het wetenschappelijke artikel hiervan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:05

Nog niet, maar die volgt nog :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:15

Bravura schreef:
Interessant. Wat doen ze met de veulens die last hebben van dat gen? Zijn die nog te gebruiken of gaan ze voor de dood?

De bedoeling is juist om dergelijke veulens te voorkomen. Het dqwerggen is een recercief gen, je hebt dus 2 dragers nodig om een lijder te krijgen.
Drager x niet drager is geen probleem
drager x drager = 25% kans op een lijder

Doperwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:28

stef schreef:
Bravura schreef:

De bedoeling is juist om dergelijke veulens te voorkomen. Het dqwerggen is een recercief gen, je hebt dus 2 dragers nodig om een lijder te krijgen.
Drager x niet drager is geen probleem
drager x drager = 25% kans op een lijder

Oké, maar niet altijd is het duidelijk dus dan komt er, omdat er nog geen test is, wel eens per ongeluk een dwergje uit.

@ Bravura
Soms zijn ze "goed" genoeg en kunnen ze prima door als grasmaaier, ermee werken is voor zover ik weet niet te doen. Soms is het echt niet paardwaardig en worden ze ingeslapen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:28

Het bijbehorende artikel is volgens mij:
Genome-wide SNP association-based localization of a dwarfism gene in Friesian dwarf horses (Animal Genetics, Dec 2010). Je kan het hier downloaden, ik kan het vanaf m'n werk bekijken maar ik weet niet of het open access is:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2091.x/pdf

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:42

stef schreef:
Zeer positief dat een test dichterbij komt, maar onzin om te zeggen dat het vrijwel alleen bij de fries voorkomt

Waarom is dat onzin? Als onderzoek dit heeft uitgewezen...

Waarschijnlijk niet alleen maar bij de Fries, maar dit ras is dus blijkbaar wel het ras wat er het meeste last van heeft, en andere rassen dus vrijwel niet.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:43

Yessy schreef:
Het bijbehorende artikel is volgens mij:
Genome-wide SNP association-based localization of a dwarfism gene in Friesian dwarf horses (Animal Genetics, Dec 2010). Je kan het hier downloaden, ik kan het vanaf m'n werk bekijken maar ik weet niet of het open access is:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2091.x/pdf

De link werkt hier ook :j
Ga het zo eens even lezen, heel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:44

Hey wat leuk, en bedankt voor de link naar het artikel!!
Wacht nog steeds op publicatie van het artikel over mijn afstudeerstage in 2004 naar peesproblemen bij dwergfriezen, als het goed is komt die ook dit jaar :o

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:48

Marjoow schreef:
stef schreef:

Waarschijnlijk niet alleen maar bij de Fries, maar dit ras is dus blijkbaar wel het ras wat er het meeste last van heeft, en andere rassen dus vrijwel niet.

Er zijn wel degelijk andere rassen die veel last van dwerggroei hebben, het Amerikaans minipaard bijv. al zijn er daar verschillende typen dwerggroei aanwezig waar waarschijnlijk verschillende genen voor verantwoordelijk zijn.
Het is te hopen dat met de test die voor de Friezen wordt ontwikkeld, er ook een vorm bij het minipaard kan worden getest.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:53

Dit is goed nieuws!

Hopelijk kan het dan op andere rassen ook getest worden want Friezen zijn lang niet de enige met het probleem....

Ik zie wel graag een bron verschijnen dus ik volg even ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:56

Ik heb een paar posts hierboven het artikel geplaatst :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:01

alleen bij de fries, en de mini-shetlanders.
bij andere rassen kan het als spontane mutatie voorkomen (zeldzaam), maar niet met het dwerg-gen.zal wel te maken hebben met de inteelt.
en velen verzwijgen dit soort veulens, maar blijven doorfokken met de merrie.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:08

foutje en krijg het kader niet meer weg

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:40

volgens mij zegt het artikel dat het bij de PAARDEN vrijwel alleen bij de fries voorkomt. ze spreken dus niet over de pony's.

ik hoop dat ze hiermee de geboorte van dwergen kunnen voorkomen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:41

randalinpony schreef:
Marjoow schreef:

Er zijn wel degelijk andere rassen die veel last van dwerggroei hebben, het Amerikaans minipaard bijv. al zijn er daar verschillende typen dwerggroei aanwezig waar waarschijnlijk verschillende genen voor verantwoordelijk zijn.
Het is te hopen dat met de test die voor de Friezen wordt ontwikkeld, er ook een vorm bij het minipaard kan worden getest.

Oke, er zijn ook andere rassen, maar het Friese ras zou dan het meest last hebben, of is dat dan een verkeerde interpretatie uit de tekst?

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:30

Oke, er zijn ook andere rassen, maar het Friese ras zou dan het meest last hebben, of is dat dan een verkeerde interpretatie uit de tekst?[/quote]

Nee, dat wordt denk ik niet bedoeld aangezien ik heb begrepen dat in USA de american minature horse de kans op dwarfisme al 1 op 3 zou zijn.
Wat ze denk ik bedoelen is dat uit dit onderzoek bij dna van de Friezen is gebleken dat ze het gen hebben gevonden dat dwerggroei veroorzaakt dat kan bij een ander ras natuurlijk een heel ander gen of meerdere genen zijn dus zal ook daar een nieuw onderzoek voor moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:31

Het Friese ras heeft er in ieder geval veel last van. Omdat er op een gegeven moment heel weinig Friezen waren en daaruit de hele huidige populatie is voortgekomen, is er een tijd weinig genetische variatie geweest en zijn dergelijke afwijkingen relatief veel doorgegeven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:37

marjow schreef:
Oke, er zijn ook andere rassen, maar het Friese ras zou dan het meest last hebben, of is dat dan een verkeerde interpretatie uit de tekst?

Ponies schreef
Citaat:
Nee, dat wordt denk ik niet bedoeld aangezien ik heb begrepen dat in USA de american minature horse de kans op dwarfisme al 1 op 3 zou zijn.
Wat ze denk ik bedoelen is dat uit dit onderzoek bij dna van de Friezen is gebleken dat ze het gen hebben gevonden dat dwerggroei veroorzaakt dat kan bij een ander ras natuurlijk een heel ander gen of meerdere genen zijn dus zal ook daar een nieuw onderzoek voor moeten komen.
[/quote]
Precies ponies.

jol_banjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:47

Fijn dat er onderzoek naar word gedaan! Onze friese merrie heeft in 2009 helaas ook een dwerg veulentje gekregen:( Heel erg sneu, we hebben haar in moeten laten slapen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:54

bij het fries paard komt niet meer of minder dwerggroei voor dan bij mini's.

Er is nog een amerikaans ras waarbij het regelmatig voorkomt, weet alleen even niet welke (morgan?)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:10

Maar kan dat er dan aan liggen dat het Dwerggen bij de AMH gewenst(weet niet of dat zo is, maar lijkt me logisch voor fokkers) is, en bij de Friezen niet?