De hoop is dat Blauwendraad's O'Brien in het buitenseizoen weer op zijn oude niveau is. Maar een planning wil Angelique Hoorn er niet op leggen. Stapje voor stapje wordt er aan het herstel van het toppaard gewerkt.
Een gouden combinatie zet je niet zo maar aan de kant. Met O'Brien werd de 36-jarige amazone uit Wanneperveen in 2007 Nederlands kampioen en deed ze mee aan de Olympische Spelen van 2008. Met een negende plaats individueel en een vijfde stek met het Nederlands team als resultaat.
Maar het noodlot sloeg in september van 2009 toe. In Calgary liep het paard een peesblessure op. Een jaar en vier maanden. Zo lang was O'Brien uit de roulatie. "Ik moest ook gewoon door, dus heb ook met andere paarden gereden. Van een paard kan je niet leven natuurlijk, maar het blijft mijn beste paard."
Nu is er het herstelproces. Begin november werd er voor het eerst weer een concours gereden, in Luttenberg. Daarna volgde een optreden bij het Sinterklaasconcours in Balkbrug. "We zijn net weer begonnen. De weg is nog lang, maar het begin is er. Het gaat redelijk goed, maar hij moet het nu zien vol te houden. De pees moet goed blijven", legt Hoorn de situatie uit.
De amazone weet wat ze aan haar succespaard heeft. "Je kent het paard door en door. Als er iets mis is zie ik dat ook meteen. Als het been bijvoorbeeld iets dikker zou zijn of hij loopt niet goed, dan weet je dat er iets niet goed is."
Bij Zwolle International wordt de volgende stap op weg naar herstel gemaakt. Hoorn is de afgelopen drie dagen actief geweest met O'Brien. "Ik heb alleen met hem gereden, ben daarna weer naar huis gegaan. Van de rest van de wedstrijden heb ik niks meegekregen. Maar het was voor het eerst dat hij nu drie dagen achter elkaar heeft gereden. Het been heeft het goed gehouden." Dat blijkt ook uit de prestaties. Zondag is er een tweede plaats. Maandag eindigde Hoorn als derde en op de dinsdag is er de winst.
Hoorn laat de zware nummers in de IJsselhallen voor wat ze zijn. "Ik laat O'Brien alleen de lichte tour lopen. Het is wel weer het hoogste wat hij gelopen heeft tot nu toe. Zwolle is weer een stapje hoger. Volgende week gaat hij weer naar Zwolle om wedstrijden te rijden. Daarna zal ik een wedstrijd met hindernissen van 1 meter 40 uitzoeken. In het buitenseizoen is hij hopelijk weer op zijn oude niveau. Het gaat voorspoedig, maar ik durf er nog geen planning op te maken."