Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:46

http://www.horses.nl

De overwinning in de beruchte Grand National in het Britse Aintree levert dit jaar een recordbedrag van maar liefst 950.000 pond (zo´n 1,1 miljoen euro) op. Deze steeplechase is niet alleen ’s werelds lucratiefste nationale race, maar ook één van de meest controversionele wedstrijden dankzij de vele ongelukken.

Sponsor John Smith verhoogt de hoofdprijs in de Grand National van 2011 met 25.000 pond. Tijdens het driedaagse evenement dat op 7 april start, wordt in totaal ruim 2,5 miljoen pond prijzengeld verdeeld. In 2010 ging de zege en 925.000 pond naar de Noord-Ierse jockey Tony McCoy en het paard Don't Push. De 35-jarige jockey pakte na veertien mislukte pogingen eindelijk de overwinning.

De Grand National kostte in 163 edities maar liefst 58 paarden en één jockey het leven. Het is een loodzware race over 7.200 meter met dertig hindernissen. In 2010 stierven geen paarden tijdens de Grand National, maar kende het evenement de dag voor de lucratieve race wel een dieptepunt. Drie paarden kwamen om het leven, twee van hen op dezelfde hindernis. De eerste wedstrijddag raakte een paard dodelijk gewond.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:29

Ik ben niet blij met deze races, puur om het aantal dieren wat steeds verongelukt, dat moet toch een teken zijn voor de mensen die het opzetten? En dat er ook nog zoveel geld mee te winnen valt, dat is al helemaal jammer..

UMayDream

Re: Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:32

Ben het helemaal eens met de reactie hierboven, ik snap niet dat deze race telkens op nieuw gehouden wordt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:47

Jammer dat in dit nieuwsbericht de nadruk weer wordt gelegd op de ongelukken die gebeuren en dat het niet gaat om de sport.

Vergeet niet dat een paard al 5 steeple races gewonnen moet hebben voordat het paard sowieso mag worden ingeschreven voor deze race. Het zijn dus niet zomaar de eerste de besten die daaraan mee mogen doen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:49

De sport vind ik niet erg, wel vind ik het erg dat er bij deze races zoveel doden vallen. Daarom zou ik als ik het beleid van deze races was de hindernissen aanpassen zodat er minder doden vallen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:54

Er zijn al heel veel regels en hindernissen aangepast :-)

Bij de Grand National zou je misschien het aantal inschrijvingen nog wat kunnen beperken. 40 paarden aan de start is nu eenmaal een ongelooflijk risico. Als er dan iets mis gaat heb je al snel losse paarden in je race met alle gevolgen van dien.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:59

Jammer dat er geen sprake is van Red Rum, die vijf maal deelnam, drie keer won en tweemaal tweede werd. Op zijn vijftiende nam hij afscheid van de rensport.

Of zijn grote rivaal L'Escargot, die telkens net niet won. En hoeveel paarden niet gewoon een aantal jaar meedoen. Ginger McCain, trainer van de grote Red Rum wist de race een paar jaar geleden opnieuw te winnen! En ook dat paard heeft het jaar daarna weer gewoon meegedaan.

Steeple chase paarden lopen vaak tot hun 15e mee in dit soort races en er is niet alleen een Grand National, maar ook een Irish National. Verder doen er elke dag honderden Volbloeds mee aan allerhande hinderniswedstrijden, zoals point-to-point races en hurdle races. Deze paarden worden heel vaak uitgebracht door amateurjockeys en lopen beslist niet voor het grote geld. Het is in Engeland een 'way of life' en geen 'big business'. Er zijn wel een paar grote trainers die het geluk hebben dat ze een aantal jaar goede paarden kunnen uitbrengen op dit soort evenementen, maar er zijn even goed bijna elk jaar amateurs die mee doen in de National. Dat kan namelijk nog in deze tak van de rensport. Steeplechase en hurdleraces zijn voor de echte liefhebber en deze races kosten meer geld dan dat ze opbrengen.

In de spring en dressuursport winnen ook alleen maar de grote namen 'veel geld'... maar ik durf ook daarover te zeggen, dat de investeringen die gedaan moeten worden om in die sporten te presteren, ook vele malen groter zullen zijn dan de opbrengsten.

Het is jammer dat zo'n prachtige, traditierijke sport op deze manier telkens weer in het voetlicht moet staan, zodat mensen die er helemaal niets vanaf weten, commentaar zoals hierboven geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:04

Quadripes, je vergeet nog de Gold Cup op Cheltenham :-)

En wat dacht je van Den Man en Kauto Star die op dit moment elk jaar goede resultaten laten zien :j

Elk van deze paarden begint vaak met dit soort races als ze een jaar of 6 zijn of ouder en gaan inderdaad mee tot zeker hun 15e. In 1 seizoen komen ze een aantal keer uit op wat steeples of hurdles. Elk weekend zijn er steeple en hurdle races door het hele land :-). Naast de steeple en hurdle races heb je nog de point-to-point races: races voor amateur jockeys over steeple achtige hindernissen ergens op een veld. Er zijn heel veel point-to-point races in het land :-)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:05

Ik ga mee met Apple.. Dit is geen objectief nieuwsartikel, maar duidelijk door iemand geschreven die anti de rennen is. Het vreemde is dat iedereen Zenyatta dan wel fantastisch vindt.
De sport is idd een risico, maar vergeet niet dat er aan elke paardensport een risico verbonden is. De dressuursport vereist een zodanige inspanning, verzameling, belasting van de spieren dat daar de slachtoffer achter de schermen vallen. Of hoeveel slachtoffers er vallen bij een cross ed.. Je alles een beetje in het geheel zien hé.

Ik hou van de sfeer er rond, de paarden zijn super verzorgd ed...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:12

quadripes schreef:
Het is jammer dat zo'n prachtige, traditierijke sport op deze manier telkens weer in het voetlicht moet staan, zodat mensen die er helemaal niets vanaf weten, commentaar zoals hierboven geven.

Ik hoef er toch geen verstand van te hebben om te zeggen dat ik het jammer vind dat er zoveel doden bij vallen?
Ik ben van mening, dat als er zoveel doden vallen, welke sport dan ook,er eens goed naar veiligheid en maatregelen gekeken moet worden..

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:31

Kim90 schreef:
quadripes schreef:

Ik hoef er toch geen verstand van te hebben om te zeggen dat ik het jammer vind dat er zoveel doden bij vallen?
Ik ben van mening, dat als er zoveel doden vallen, welke sport dan ook,er eens goed naar veiligheid en maatregelen gekeken moet worden..

'tja, vraag je dan ook eens af hoeveel paarden moeten ingeslapen worden, al dan niet door een blessure opgelopen in de sport?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:35

Dat zullen er ook ongetwijfeld wel wat zijn, maar bij de steeplechase zijn er dan dubbel slachtoffers, de dieren met peesblessures en andere dingen achter de schermen zoals jij die beschrijft en dan ook nog de dieren die in het veld al de benen breken. dat is dubbelop.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:38

Da's een hoop geld....

Gaan ze ook weddenschappen afleggen hoeveel paarden er nu weer gaan overlijden? :\

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:40

Mooiste race van het jaar! Wil zo graag een keer zelf gaan kijken in Aintree.
En idd wat Apple x/trees al zeggen, het is een way of life.
Ik heb persoonlijk veel meer moeite met de vlakkebaan races waarbij 2 jarigen al lopen met pensioen gaan als ze 5 zijn en compleet stuk. Zeker met de Amerikaanse praktijken waar middeltjes en spulletjes mogen worden gebruikt die menig bodybuilder nog zou doen blozen. Alleen die paarden vallen minder snel.... Maarja ik weet wel welke beesten uiteindelijk een beter leven hebben gehad.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:44

X__Trees schreef:
De sport is idd een risico, maar vergeet niet dat er aan elke paardensport een risico verbonden is. De dressuursport vereist een zodanige inspanning, verzameling, belasting van de spieren dat daar de slachtoffer achter de schermen vallen. Of hoeveel slachtoffers er vallen bij een cross ed.. Je alles een beetje in het geheel zien hé.

Als een dressuurpaard geblesseerd raakt willen ze hem/haar ook nog wel eens als recreatiepaard verkopen of op rust zetten als de eigenaar genoeg geld en gevoel voor zn dieren heeft.
Ik zou mn sokken opvreten als totilas tijdens zn kuur een been breekt en ter plekke wordt afgemaakt :Y)

Ik ben het er mee eens dat er minder man aan de start moeten staan. Zie het als een wielrenner die vooraan het peloton onderuit gaat. Omdat die gasten zo dicht op elkaar zitten zie je neit goed wat er voor je gebeurd en rijd je over elkaar heen, => crash => blessures of erger.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:45

_lautje_ schreef:
Ik heb persoonlijk veel meer moeite met de vlakkebaan races waarbij 2 jarigen al lopen met pensioen gaan als ze 5 zijn en compleet stuk. Zeker met de Amerikaanse praktijken waar middeltjes en spulletjes mogen worden gebruikt die menig bodybuilder nog zou doen blozen. Alleen die paarden vallen minder snel.... Maarja ik weet wel welke beesten uiteindelijk een beter leven hebben gehad.

ik heb er nog nooit 1 gezien die stuk was met 5 jaar, overdrijven is ook een kunst.

Voor mij kun je zulk soort ongelukken niet goed praten. Ook al hebben ze voordat ze de benen hebben gebroken een goed leven gehad 8)7
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-01-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:45

Geen van de door jou benoemde paarden.
Eén grote jakker, jaag en crap-ellende op de baan daar!
_lautje_ schreef:
Alleen die paarden vallen minder snel.... Maarja ik weet wel welke beesten uiteindelijk een beter leven hebben gehad.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:47

_lautje_ schreef:
Maarja ik weet wel welke beesten uiteindelijk een beter leven hebben gehad.

ik rijd mezelf ook liever op mn 25ste dood in een racewagen dan dat ik 80 word met reuma en artrose |o

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:48

Baileys_7 schreef:
_lautje_ schreef:
Maarja ik weet wel welke beesten uiteindelijk een beter leven hebben gehad.

ik rijd mezelf ook liever op mn 25ste dood in een racewagen dan dat ik 80 word met reuma en artrose |o

Edit: dit was sarcastisch !

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:49

Kim90 schreef:
_lautje_ schreef:

ik heb er nog nooit 1 gezien die stuk was met 5 jaar, overdrijven is ook een kunst.

Voor mij kun je zulk soort ongelukken niet goed praten. Ook al hebben ze voordat ze de benen hebben gebroken een goed leven gehad 8)7

Sorry????? Ik ken genoeg 5 jarige volbloeden die echt compleet verrot zijn!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:50

Kim90 schreef:
Dat zullen er ook ongetwijfeld wel wat zijn, maar bij de steeplechase zijn er dan dubbel slachtoffers, de dieren met peesblessures en andere dingen achter de schermen zoals jij die beschrijft en dan ook nog de dieren die in het veld al de benen breken. dat is dubbelop.

Ben je ook anti-cross dan?
Het aantal zal daar ook wel tellen hoor. ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:52

_lautje_ schreef:
Sorry????? Ik ken genoeg 5 jarige volbloeden die echt compleet verrot zijn!

Ik ken er ook genoeg die na de sport gewoon als leuke draver zonder gebreken voor andere doeleinden worden gebruikt, ondanks dat ze op 2 jarige leeftijd gebruikt zijn op de baan.

@ X_trees nee ik hou inderdaad ook niet van de cross wedstrijden nee ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:54

Jammer, als je weet hoe mijn paarden staan te springen, stuiteren en knorren en helemaal blij worden als ze vaste hindernissen zien, dan wordt je daar spontaan blij van. Paarden vinden niks mooier.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:56

Baileys_7 schreef:
Baileys_7 schreef:

Edit: dit was sarcastisch !

Meeste van deze paarden doen net mee tot hun 15e, dat kan je niet met reuma en artrose hoor. Hoe die ziektes ontstaan is trouwens nog niet achterhaalt. Een paard dat altijd in de wei staat kan er ook last van krijgen, dat hoeft niet van de sport te komen..

@Kim90: tja, ga dan nog wat rondhobbelen en vind ons maar dierenmishandelaars :D

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:17

zelfde geval bij dressuur, ook die paarden kunnen tot hun 20ste mee blijven lopen.
Mij kan je niet wijsmaken dat het er bij steeplechase er heel anders aan toe gaat. Dat die paarden helemaal natuurlijk in de wei worden gehouden tot ze volgroeid zijn.
En mij kan je ook niet wijsmaken dat de gewrichten van de cross en steeplechase paarden minder hard slijten dan die van dressuur en springpaarden.
Dus kom ik er op uit dat elk sportpaard zwaar werk levert (dus wat sneller op is dan een luxe grasmaaier/recreatiepaard)
maar komt daar bij sporten als cross nog een dusdanig risico bij dat een fout (hoeft niet eens van jezelf te zijn) al fataal kan zijn.