Er komen begin januari 2011 geen 78, maar 71 (in 2010 74) jonge Friese hengsten naar de Hengstenkeuring van het KFPS in Leeuwarden. Het sperma- en OCD-onderzoek heeft bij de groep via de eerste bezichtiging begin december in Ermelo aangewezen hengsten toch nog zeven slachtoffers geëist. Zo blijft de enige Wander-zoon nu thuis in Duitsland, ziet Felle zijn oorspronkelijke zes zonen teruggebracht tot vier, moet ook Rindert een zoon missen en gaan de twee geselecteerde zonen van respectievelijk Aan, Wikke en Tsjalke terug naar voor elk precies één.
Opvallend en eigenlijk verbazingwekkend is dat de nu afgevallen jonge hengsten voor het overgrote deel van bekende opfokkers zijn die niet voor het eerst met een hengst naar de eerste bezichtiging in Ermelo dan wel naar Leeuwarden komen. De meeste eigenaren laten hun jonge hengsten al voor de eerste bezichtiging op sperma en OCD onderzoeken. Dat bespaart teleurstellingen zoals deze op het allerlaatste moment. De via de herkeuring aangewezen Jisse-zoon is wel goed. Onne blijft met negen zonen de grootste leverancier, zijn zoon Jerke volgt met zes, net als de in Amerika gefokte Doaitsen.
Jammer, maar nog een net aantal. Ben benieuwd wat er ten slotte overblijft
horseyfries
Geplaatst: 02-01-11 21:30
horseyfries schreef:
Bij mij is 78 - 7 nog altijd 71?
(Er stond dus eerst 72 maar dit is intussen gewijzigd )
ImkeTarek
Geplaatst: 03-01-11 16:21
71 is idd nog steeds een net aantal! Ben benieuwd wat er van deze 71 hengsten overblijft !
Ben ook zeer benieuwd wat het jongere broertje van het paard wat ik rijd gaat doen (tevens ook zoon van paard wat ik eerst reed..). Want die is 1 van die 71 (Bink van de Waterhoeve, Doaitsen x Tsjerk)
Dribbelkont
Geplaatst: 06-01-11 19:28
weet iemand als jee kaartje voor vrijdag gekocht heb tussen door naar huis kan en dan savond weer mag komen met hetzelfde kaartje???