Export van konikpaarden uit Loowaard naar Slowakije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Export van konikpaarden uit Loowaard naar Slowakije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 10:02

de Gelderlander

In natuurgebied de Loowaard zijn binnenkort een tijdje minder paarden te zien dan nu het geval is. Van de 55 Konikpaarden gaan er 25 een trip maken.

Ze worden geëxporteerd naar Slowakije. Daar gaan ze mede vorm geven aan een nieuw natuurgebied.

Fokko Erhart van Free Nature, de natuurorganisatie die het beheer heeft over de Loowaard in Loo, is blij met de export. Bij tijd en wijle moeten er paarden vervangen worden in het gebied, onder meer omdat er te weinig voer is als de kudde te groot wordt. "We kunnen ze ook verkopen aan de slager", zegt Erhart.

Dat de dieren binnenkort een nieuw natuurpark vorm gaan geven vindt hij echter een mooier lot voor ze.

verwante artikelen:
Cayenne @ [ON] Paarden Loowaard hebben meer dan genoeg voer
Angela @ [ON] Haremuitbreiding

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:05

Zidore

Re: Export van konikpaarden uit Loowaard naar Slowakije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:21

Hallo... oostvaardersplassen???? Kunnen ze er daar ook niet een berg van meegeven??

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:25

Inderdaad Oostvaardersplassen staan er ook een hoop maar goed als er daar in Loowaard ook te veel staan maakt het kwa verschil weinig uit uit welk gebied ze de paarden halen.
We mogen blij zijn dat ze daar verder leven :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:30

ja da's waar, maar over loowaard zijn niet al tig berichten in het nieuws geweest.. dus media-technisch gezien was dat handiger geweest! ;) zou mooi zijn als er meer naar slowakije konden gaan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:40

En hopen dat ze daar óf een groter gebied hebben óf bijgevoerd krijgen, want de winters zijn daar nog iets heftiger als hier en dierwelzijn staat daar iets lager op de agenda als hier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:42

nou zo geweldig waren ze hier ook niet voor de paarden in de oostvaardersplassen.......

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:52

Wat is 'goed'... ze worden nu eerder afgeschoten omdat ze nog steeds niet voldoende medische zorg krijgen en worden bijgevoerd. Dus lang lijden blijft ze bespaard, maar om dat goed te noemen....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:03

ik vind het goed dat ze eerder afgeschoten worden, een paard laten uithongeren of laten doorsukkelen is geen welzijn. Eerst deden ze niets, dat was erger.

De hele discussie hierover is al menig maal gevoerd op bokt. Feit is dat er gewoon teveel dieren lopen en dat het dweilen met de kraan open is. Ik vind dat ze die kuddes (ook de runderen etc.) gewoon moeten uitdunnen.

Nu gaat het 'goed' maar als er in jan/feb weer hele dikke pakken sneeuw liggen dan kun je al voorspellen hoe dat gaat. Als er in Slowakije genoeg ruimte is voor de dieren om in het 'wild' naar voedsel te zoeken,dan geloof ik dat het werkt.
Niet in een land als Nederland ter grootte van een postzegel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:08

Ik heb in het artikel niet kunnen terug vinden hóeveel ruimte ze gaan krijgen en waar precies :) en imo verdient het beleid nog steeds geen 'goed', maar zoals je zegt dat is een andere discussie :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:13

Ben allang blij dat die man ze dus niet aan de slager heeft verkocht, wat hij wel impliceert! Maar ja of ze goed terecht komen... laten we het hopen! Het beleid vind ik ook zeker niet goed, maar we begrijpen elkaar ;-)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:43

Als ze daar meer ruimte hebben dan dat lullige stukje "wild" hier in NL, kan t alleen maar beter zijn. Maar inderdaad, hoeveel ruimte krijgen ze nu?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:44

Leuk! Ben benieuwd waar dat nieuwe natuurgebied komt!

Trouwens over het 'waarom niet uit de OVP en wel hiervandaan', de OVP worden niet door Free beheerd en zij kunnen daar dus niets aan veranderen :). Aan hun eigen kuddes wel en dat doen ze dus ook. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:55

Ik ben wel benieuwd of ze meer ruimte hebben en dus meer voedsel. Aangezien daar het dierenbeleid helemaal niet zo geweldig is, zou het sneu zijn als ze daar alsnog van de honger omkomen.
Ben benieuwd of daar nog wat over bekend wordt.
Wel fijn dat ze er in loowaard niet alleen over praten dat er wat gedaan moet worden maar dat ze ook daadwerkelijk actie ondernemen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:59

nou, simpele oplossing: laat de ovp dan voortaan maar door Free beheerd worden!!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:23

Citaat:
Bij tijd en wijle moeten er paarden vervangen worden in het gebied, onder meer omdat er te weinig voer is als de kudde te groot wordt

gevangen denk ik? ;) vindt het wel een kromme conclusie. Waarom niet castereren ofzo?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:48

ruiter1992 schreef:
Waarom niet castereren ofzo?

Ik denk omdat ze de natuur z'n gang willen laten gaan. Wat ook niet echt reëel is aangezien het terrein gewoon te klein is voor de natuur nabootsen.

Het beleid in Slowakije is anders, maar wie zegt slechter? Ze hebben daar ook dierenrechtenorganisaties en volgens mij ook veel beren opvangen (voor ex-dansende beren). Misschien begrijpen ze daar wel veel beter hoe het moet dan de haagse pakken hier.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:05

Loowaard, daar gingen wij met de klas heen in groep 8, en ik als paardengek, vond dat natuurlijk helemaal geweldig! <3

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:22

Lijkt mij een mooie oplossing! Hoop dat ze daar een mooi leven tegemoet gaan en iets meer ruimte gaan krijgen!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:53

QualityHorse schreef:
Loowaard, daar gingen wij met de klas heen in groep 8, en ik als paardengek, vond dat natuurlijk helemaal geweldig! <3

Opruimactie zeker? :))