'Jaar van vallen en opstaan' voor Patrick Spits

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

'Jaar van vallen en opstaan' voor Patrick Spits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 10:01

Nieuwsblad.be

Als het thuisvoordeel ook in de paardensport een rol speelt, dan kan Patrick Spits tijdens de Kerstjumping, op een boogscheut van zijn thuishaven in Sint-Katelijne-Waver, een goede zaak doen. Hij kan er een kwakkeljaar nog enige kleur geven.
'Het was een jaar van vallen en opslaan', blikt Patrick Spits terug. De verwachtingen stonden twaalf maanden geleden nochtans hoog gespannen. 'Het was de doelstelling om mijn voet te plaatsen naast de topmannen. Maar mijn resultaten waren minder dan verhoopt. Ik hobbelde wat achter hen aan. Ik ga daar niet depressief van worden. Als sportman moet je de lat nu eenmaal hoog durven leggen.'

Patrick Spits hoopt in de Nekkerhal een en ander recht te zetten.

'Slaag ik daarin, dan hoef ik niet over een mislukt jaar te spreken', aldus de topruiter van de stal van zijn schoonvader Jos Ceulemans uit Sint-Katelijne-Waver.

'Ik heb er alvast een goed gevoel bij, maar het moet allemaal eerst worden gereden. In een vijfsterrenwedstrijd komen 35 van de 45 ruiters met dat goed gevoel aan de start. Het gaat hier om de wereldtop, hé.'

Daar hoorde Partrick Spits tijdens het WK niet bij.

'Ik wist dat ik maar een waterkansje op een selectie maakte, maar door die zwakke resultaten kwam ik niet in aanmerking.'

Toch is Patrick Spits niet zinnens om zich in zijn status van subtopper te schikken.

'Ik ben 38 en dat is nog een pak jonger dan wereldkampioen Philippe Lejeune. Ik heb dus nog wat jaren voor mij. Fysiek ben ik in orde. Ik kan nog veel progressie maken op voorwaarde dat ik nog meer ervaring kan opdoen op topniveau. Dat zit hem in details. Ik wil daarom zoveel mogelijk opsteken van vakmannen als Ludo Phillipaerts, Dirk Demeersman en Philippe Lejeune. Met de jongere Niels Bruynseels heb ik een superband.'

Patrick Spits debuteert vanavond in het Vlaams Kampioenschap, dat hem in het verleden al een vierde en vijfde plaats opleverde.

'Ideaal als inloopproef. Ik rijd die met Rapsody, die nadien naar huis mag.'

De Wereldbekermanche, die hij anno 2009 met enkele honderdsten van een seconde in de kwalificatie aan zijn neus zag voorbijgaan, vormt nu het hoofddoel. Al weet hij nog niet welk paard hij daarvoor opzadelt.

'Allicht Withneys van de Dwerse Hagen', overweegt Patrick Spits. 'Het is mijn

toppaard dat in de Stal Ceulemans al drie jaar de kar trekt, maar kijkerig en daarom niet het ideale indoorpaard is. Maar ik heb geen keuze. De goede paarden die er aankomen, zijn maar acht jaar en te jong om al voor de leeuwen te gooien. Die speel ik uit in andere proeven.'

Patrick Spits heeft er ook andere plannen mee.

'Wie weet is er een paard bij dat binnen twee jaar het niveau van de Olympische Spelen van 2012 in Londen aankan', mijmert hij.

juliomariner

Re: 'Jaar van vallen en opstaan' voor Patrick Spits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:16

Ik denk dat Va-Vite zijn toekomstige toppaard wordt. "Va-Vite geeft geen vos en is de favoriet van onze Jos"

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:25

Va Vite is toch ook van Ceulemans?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:10

Klopt Va-Vite is ook van Jos Ceulemans,

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:40

Het is idd een jaar met een hoop tegenslagen geweest. Maar Patrik gaat gerust niet bij de pakken neerzitten. ;) Va - vite doet het ook goed, maar die heeft wel zo nu en dan eens wat last van zijn hormonen. ;) Verder staan er nog genoeg ( jongere ) toppers die het ( hopelijk ) de aankomende jaren waar gaan maken. :)

Va- Vite is idd ook van Jos, dat is echt zijn oogappeltje. ;)

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:57

Ja, volgens mij heeft hij genoeg jonge toppers staan! :D Va-Vite is natuurlijk ook een kanjer :D ,,
Hoop dat hij in 2011 echt een Super jaar heeft, want hij doet er veel voor :D

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:09

Ja Va-Vite springt ook wel super, maar ik geloof dat die het op dit moment wat kalmer aan doet (sinds begin van de maand denk ik).

En de stallen staan daar vol genoeg met jonge paarden en veulens, er zal daar nog wel wat jeugdig springtalent staan zeker. :j

En het is Patrik zonder c. :-)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:16

En ze hebben 8 januari een veiling zag ik op internet

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:49

juliomariner schreef:
En ze hebben 8 januari een veiling zag ik op internet

Jaja de feestveiling !! Vorig jaar was die owv het huwelijksjubileum van Jos en zijn vrouw en dat was zo'n succes dat ze het dit jaar overdoen.
Ze vieren ook de nationale titel van kleinzoon Jeroen De Winter. (Die heeft vorig jaar als verrassing voor Jos met Va-Vite gereden en gesprongen toen, toen als 12-jarige geloof ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:55

Ben ik dan de enige die niet zo weg is van Va-Vite :P Heb de hengst al gezien bij Ceulemans, en ik mis iets... Ik mis dat "it-gevoel". Heel leuk paard, doet het zeker niet slecht, maar dat ene sublieme tikje is er niet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:52

Wat is er dan met die Centolano of zoiets gebeurd? Ik ben 4 jaar terug bij Jos op bezoek geweest en eigenlijk had ik maar interesse voor 1 merrie dat ik niet zo heb opgelet bij de rest...

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:07

Cento Lano heeft een blessure, maar dekt wel gewoon nog.
Dat was iniedergeval zo in maart/april dit jaar, dat Aukelizzy en ik er hebben stage gelopen :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:17

Va-Vite schijnt toch leuke nakomelingen te geven.
Mijn chef heeft hem aan Ceulemans verkocht op de hengstenkeuring in Den Bosch, toen was Jos al helemaal gek van hem. In Den Bosch is hij in de 2e bezichtiging blijven staan. De 1e bezichtiging sprong hij heel goed. In de 2e had hij de gedachten er niet bij en keek hij alleen maar rond. Toen we hem in de verkoopring lieten springen sprong hij weer super en heeft Jos hem gekocht. Toen zijn vrouw hem met de vrachtauto kwam halen moest ik hem van Jos steeds laten voordraven, zo enthousiast was hij.

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:11

Adriana schreef:
Wat is er dan met die Centolano of zoiets gebeurd? Ik ben 4 jaar terug bij Jos op bezoek geweest en eigenlijk had ik maar interesse voor 1 merrie dat ik niet zo heb opgelet bij de rest...

Hij is volgens mij uit de sport gehaald omdat zijn blessure bleef aanhouden, maar hij dekt inderdaad nog steeds.