Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Een paardenmens voert veel van die dingen toch ook al van nature uit?
je inleven in een onbekende wereld, die van de gedachten van een paard, kan simpelweg niet. En daarom zeg ik: leren denken als een paard is een utopie! Pletje123 schreef:Beste Marc, hoe weet je nou in vredesnaam wat een paard denkt? Ze kunnen nog steeds niet praten hoor...je inleven in een onbekende wereld, die van de gedachten van een paard, kan simpelweg niet. En daarom zeg ik: leren denken als een paard is een utopie!
De leefwereld is zichtbaar, maar de denkwereld blijft onzichtbaar. En dat is waar ik op doel. aerdenhout1 schreef:En weer een GOEROE erbij??
Weer iemand die hoopt een boel geld te gaan verdienen aan paarden minnend Nederland?
Hebben we er al niet genoeg??
Een paard is geen mens, zal nooit gaan denken als een mens en wij als mens gaan nooit denken als een paard!!!!!!!!!
Pletje123 schreef:Dat klopt Marc, maar dat is iets anders dan leren denken als een paard. Je leert wel omgaan met de (natuurlijke) reactie van een paard, want dat is zichtbaar, evenals de prikkels waar het paard mee te maken krijgt. Echter, het stukje tussen de prikkel en de reactie is niet zichtbaar, want dat gebeurt in het paardenhoofdDe leefwereld is zichtbaar, maar de denkwereld blijft onzichtbaar. En dat is waar ik op doel.
MarcR schreef:Pletje123 schreef:Dat klopt Marc, maar dat is iets anders dan leren denken als een paard. Je leert wel omgaan met de (natuurlijke) reactie van een paard, want dat is zichtbaar, evenals de prikkels waar het paard mee te maken krijgt. Echter, het stukje tussen de prikkel en de reactie is niet zichtbaar, want dat gebeurt in het paardenhoofdDe leefwereld is zichtbaar, maar de denkwereld blijft onzichtbaar. En dat is waar ik op doel.
Met als basis een goede kennis van het gedrag van een paard als prooi- en kudde dier en een goede observatie van gedrag, prikkel en reactie van je paard kan je wel weten hoe je paard denkt.
Maar dit vraagt een langdurige, volgehouden inspanning van mensen en de meeste ruiters zijn niet bereid om deze inspanningen in hun paard te investeren en zichzelf in vraag te stellen.
Ze zoeken naar snelle oplossingen, "trukjes" en "tips", maar dit zijn slechts lapmiddelen voor een bepaald symptoom maar bieden geen langdurige, oplossing voor het onderliggend probleem dat bijna steeds hetzelfde is : een manifeste gebrek aan opvoeding van ruiter en paard.
Dat we met paarden kunnen comminiceren is allang bewezen
Zodra je je paard benadert comminiceer je al met hem/haar. 
Een paard is en blijft een dier en dieren kunnen nog steeds niet praten. Wij mensen dénken dat we weten wat een paard denkt, maar zeker weten we het nooit... daarom is het een utopie in mijn ogen