Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 08:10

http://www.destandaard.be

De rechter in Veurne sprak Daniël H. en Wilfried P. in beroep vrij voor een ongeval, waarbij een 46-jarige vrouw om het leven kwam nadat ze op haar motorfiets tegen hun paard was gereden. Het ongeval gebeurde in juni 2006 in Kortemark. Het paard was ontsnapt uit de weide van landbouwer Krist V., waar het verbleef. De politierechter sprak V. vrij en oordeelde H. en P. schuldig, omdat zij als eigenaars ook de ‘bewaarders' van het paard waren.

De advocaat van H. en P. had een deel van de aansprakelijkheid bij het slachtoffer gelegd. Die reed met dimlicht in plaats van grootlicht. Op het moment van het ongeval reed ze 78 kilometer per uur. Bovendien had ze 0,92 promille alcohol in haar bloed.

Verwant artikel
[VN] Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

miccamaaike

Re: Vrijspraak bij dodelijke aanrijding tegen paard in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:09

Een terechte vrijspraak lijkt mij, aangezien zij niet direct schuld hebben. Maar wel een trieste zaak zeg!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:29

Ongelukkige samenloop van omstandigheden?
Een paard kan nu eenmaal ontsnappen, wel erg triest voor de/het slachtoffer(s)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:08

Zoals MiccaMaaike ook al zegt, een terechte vrijspraak. Toch een sneue zaak..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:35

Het blijft inderdaad een trieste aangelegenheid. Wel fijn dat de eigenaars vrijgesproken zijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:57

Het blijft een trieste zaak.. Het kan altijd gebeuren dat een paard ontsnapt.. Wel een terechte uitspraak ja. Had misschien een hele andere uitslag kunnen geven zonder het alcoholgehalte..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:33

Vreemde uitspraak.

Deze uitspraak geeft de paardhouders een héél verkeerd signaal.
Nee, een paard hoort niet ´wel eens´ te kunnen ontsnappen. Dat hoort niet ´kan altijd gebeuren´ te zijn.

De omstandigheden van de bestuurster hadden mógelijk het ongeval kunnen voorkomen of minder ernstig doen aflopen.
Het op de weg lopen van een paard heeft het ongeval zéker veroorzaakt. Een loslopend paard hoort niet op de weg en de eigenaar is daar verantwoordelijk voor.

Zou je denken. Blijkbaar niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:36

Ik gok dat de eigenaar als genoeg te verwerken heeft door dit ongeval. Daar hoeft dan voor mij geen veroordeling meer bij. Eigenaar heeft dit niet gewild. Bovendien liep het paard in het land van een ander, die zou er dan ook weer voor moeten zorgen dat t paard er niet uit kan. Maar met beesten weet je het nooit, het kan altijd een keer fout gaan, draad kapot oid en t paard staat zo buiten. Dat verkeerde signaal zie ik niet zo en ik vind de uitspraak dan ook absoluut niet vreemd, maar terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:37

Huertecilla schreef:
Vreemde uitspraak.

Deze uitspraak geeft de paardhouders een héél verkeerd signaal.
Nee, een paard hoort niet ´wel eens´ te kunnen ontsnappen. Dat hoort niet ´kan altijd gebeuren´ te zijn.

De omstandigheden van de bestuurster hadden mógelijk het ongeval kunnen voorkomen of minder ernstig doen aflopen.
Het op de weg lopen van een paard heeft het ongeval zéker veroorzaakt. Een loslopend paard hoort niet op de weg en de eigenaar is daar verantwoordelijk voor.

Zou je denken. Blijkbaar niet.

Je hoort lees zelfs, het is verbodenmet te veel drank op een voertuig te besturen.
Zo iemand hoort zich ook niet in het verkeer te bevinden,helaas doen nog te veel mensen dat wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:43

Ik geloof dat hier wederom 'schuld' en 'aansprakelijk' door elkaar worden gegooid.

Het is niet de schuld van de eigenaren dat het paard ontsnapt, maar ze zijn wel aansprakelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:46

_Rhiannon_ schreef:
Ik geloof dat hier wederom 'schuld' en 'aansprakelijk' door elkaar worden gegooid.

Het is niet de schuld van de eigenaren dat het paard ontsnapt, maar ze zijn wel aansprakelijk.

Dat is heel goed mogelijk.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:14

Bloempjeh_ schreef:
Het blijft een trieste zaak.. Het kan altijd gebeuren dat een paard ontsnapt.. Wel een terechte uitspraak ja. Had misschien een hele andere uitslag kunnen geven zonder het alcoholgehalte..

Ik ben het hier volkomen mee eens.
Als eigenaar ben je ten allen tijde verantwoordelijk.

Ik vind deze uitspraak heel wrang voor de nabestaanden van de vrouw. Zeker omdat de oorzaak zonder twijfel het paard is.
Natuurlijk mocht ze niet te snel rijden, had ze wat te veel alcohol in haar bloed en had ze beter haar licht aangedaan.

Een berisping van beide (ook al is ze overleden) was beter geweest.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:22

Volgens mij ben je als beschonken bestuurder bijna altijd fout, zeker als je dan ook nog te hard rijdt en niet voldoende licht voert.

Nu was het een paard wat plots overstak, maar had ze een voetganger, hert of wat dan ook wel kunnen ontwijken?

Neemt niet weg dat de hele situatie voor alle betrokkenen heel erg rot is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:24

Wat ik me nog steeds afvraag...hoe is het met het paard afgelopen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:33

Wat als het hier had gegaan om een hert, om maar iets te noemen? Die had ook midden op de weg kunnen staan. Of voor hetzelfde geld waren het een paar lolbroeken die het hek van de wei open hadden gezet.

Je moet gewoon geen 80 gaan rijden op een slecht verlichte weg in het donker, en je moet helemáál niet achter het stuur gaan als je zoveel gedronken hebt. Het is wrang inderdaad, en het is natuurlijk vreselijk voor de nabestaanden, maar het had ook een mens kunnen zijn zoals Rhiannon al zegt. En dan was er zeker geen discussie geweest over de schuldige.

@Calanddra: ik las in het vorige topic dat die mankend weg was gelopen en daarna dat het paard was overleden, maar dat werd niet echt duidelijk bevestigd.. Weet iemand hier meer over?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:36

ik vind de vrijspraak meer als terecht,
als eigenaar van je paard hoor je te zorgen dat je paarden in de wei/stal blijft.
helaas gebeurt het vaak dat een paard ontsnapt,
maar de bestuurder/slachtoffer was net zo goed fout.
-teveel alcol
-dimlicht voeren
-en te hard rijden.
als het nou een hert of een ander wild dier was geweest konden ze ook niemand aan sprakelijk stellen.
heel verveelend voor de nabestaande maar ze was zelf even goed heel fout bezig.

@ Calanddra: dat vraag ik me idd ook af

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:40

en als het een hert was geweest was het gewoon onder het kopje verkeersongevallen gevallen.
vaag at ze er zelfs een rechtzaak van hebben gemaakt.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:01

Erg vervelende samenloop van omstandigheden. De bestuurder was in deze ook inderdaad behoorlijk fout bezig, met alcohol achter het stuur. Wellicht was haar reactievermogen sneller geweest als ze nuchter was geweest en was er niets gebeurd en had ze het paard kunnen ontwijken. Desalniettemin natuurlijk heel erg dat ze is overleden. Wel een late uitspraak zeg. 4 jaar later...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:28

en als het een kind was geweest was die vrouw zelf schuldig geweest.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:18

Gezien de alcoholpromillage, het te hard rijden en dimlichten maar vooral gezien die alcohol snap ik niet dat dit überhaubt tot een rechtzaak is gekomen?! Die vrouw zat dan toch duidelijk fout.. Die eigenaren hebben hun paard toch niet bewust op straat neer geplant hoe kunnen die dan in godsnaam schuldig zijn? Terechte uitspraak dus en triest voor de nabestaanden. Paard niet gewond trouwens?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:42

Citaat:
Je moet gewoon geen 80 gaan rijden op een slecht verlichte weg in het donker, en je moet helemáál niet achter het stuur gaan als je zoveel gedronken hebt. Het is wrang inderdaad, en het is natuurlijk vreselijk voor de nabestaanden, maar het had ook een mens kunnen zijn zoals Rhiannon al zegt. En dan was er zeker geen discussie geweest over de schuldige.
Juist, je kind of andere naaste moet maar door zo'n persoon aangereden/doodgereden worden.
Ze had gewoon niet op dat moment op die motor mogen zitten.

Voor mijn gevoel een terechte uitspraak. Goed signaal naar mensen die onder invloed van alcohol zo nodig moeten rijden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:51

Calanddra schreef:
Wat ik me nog steeds afvraag...hoe is het met het paard afgelopen?

Dat is nog steeds niet duidelijk :) Maar als een motor met hoge snelheid op je inrijdt is de afloop wel te raden.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:52

Vreemde zaak zeg. Zoals al eerder gezegd: een bizarre samenloop van omstandigheden. Tuurlijk ben je aansprakelijk voor je paard, maar het lijkt mij logisch dat je niet bewust het hek zo zwak maakt dat het paard kan ontsnappen. Wel vervelend allemaal.

Hoe is het met het paard?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:05

Ik ben hartstikke blij voor Wilfried...
De uitspraak mocht er wel een keertje komen na zoveel jaren...

Als ik het goed herinner hebben ze het paard moeten laten inslapen...

Ik geloofd dat er op die baan ook maar 50km mocht gereden worden
En ik denk dat niemand het kan voorspellen wanneer zijn paard gaat uitbreken ;)
Helaas was het bij deze ene keer fataal...

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:53

Het verwondert me wel,dat de verantwoordelijkheid van de weide eigenaar niet meer ter sprake is gekomen.
Ik meen me te herinneren,dat er sprake van was,dat de afsluiting onvoldoende was,en dat het paard achter 1 enkele prikkeldraad liep.
Gelijk hoe,het was een samenloop van omstandigheden,waarin ongelukkiglijk genoeg een slachtoffer te betreuren was,
Als motorrijder en paardeman,betreuren we dat natuurlijk ten zeerste..