Toch belastingvoordeel voor beginnende paardenhouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Toch belastingvoordeel voor beginnende paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:29

Nieuwsredactie
Prrrr

De belastingrechter heeft begin oktober uitspraak gedaan over een geschil tussen de belastingdienst en een beginnende paardenhouder. De paardenhouder in kwestie is nog bezig met een accountantsopleiding, maar is met de grond en schapen die hij van zijn vader heeft overgenomen ook een agrarisch bedrijf begonnen. Hij heeft een aantal paarden voor opleiding en handel gekocht, exploiteert een paardentram en zorgt met het land en de schapen voor een complete bedrijfsvoering. Dat bedrijf heeft de eerste jaren nog geen winst gemaakt, dus hij heeft het verlies opgevoerd als negatief inkomen, naast het inkomen dat hij met zijn accountantsopleiding genereert. Hij moet natuurlijk wel ergens van leven. Daarbij heeft de paardenhouder ook nog een beroep op de starters- en zelfstandigenaftrek gedaan.

De belastingdienst zag dat allemaal anders. Die merkte de paarden- en schapenhouderij aan als hobby, en vond dat de kosten van een hobby niet afgetrokken kunnen worden. Tegen de tijd dat die activiteiten winst op zouden leveren zouden ze uiteraard wel als inkomen gezien gaan worden.

De rechter heeft vastgesteld dat er, volgens de vaste regels, gekeken moet worden of er redelijkerwijs te verwachten is dat (eventueel in de toekomst) een positieve opbrenst zal zijn. De paardenhouder heeft aangegeven dat door de samenloop van alle activiteiten, waaronder het fokken en trainen van paarden, maar ook het beweiden van kleinere percelen landbouwgrond met een relatief lage pachtprijs, de daarmee verbandhoudende mestvergoeding en toeslagrechten, en daarnaast de exploitatie van de paardentram, dat het door hem beoogde voordeel redelijkerwijs viel te verwachten. De rechter heeft hem daarin gelijk gegeven. Het negatieve inkomen, dat onder andere te verklaren was uit de tijd die het kost om paarden op te leiden, mag hij dus gewoon opvoeren in zijn belastingaangifte.

Met de starters- en zelfstandigenaftrek vist de paardenhouder echter achter het net. Om voor die aftrek in aanmerking te komen moet een minimum aantal uren aan het bedrijf besteed worden. De paardenhouder kon echter niet aantonen dat hij daadwerkelijk voldoende uren aan zijn bedrijf besteedde. De rechter ziet dat ook in het licht van de studie die de man nog volgde en de andere activiteiten waar hij inkomen uit kreeg.

Bij de start van een paardenbedrijf vanuit een andere baan kunnen de aanloopkosten dus wel degelijk afgetrokken worden van het belastbaar inkomen. Het is dan wel noodzakelijk dat vanaf het begin duidelijk een bedrijfsmatige manier van werken wordt gevolgd.

lees hier de uitspraak.

yvonnepuntnl

Re: Toch belastingvoordeel voor beginnende paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:41

Terechte uitspraak vind ik. Immers wanneer het bedrijf uit de kosten is en winst gaat maken, dan wil de belastingdienst ook geld zien!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:43

Interessant om te weten. :) Als accountant zal hij dan ook wel verstand van zaken hebben gehad.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:55

En zo moeten er nog veel mensen het DURVEN om in hoger beroep te gaan tegen de Belastingdienst.
Veel te veel mensen laten het kaas van hun brood eten en trekken zich terug.
Als je zeker van je zaak bent, met hulp en bevestiging van een goede accountant, is het wijsheid om in hoger beroep te gaan. :j

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:04

Geld dit met terugwerkende kracht? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:55

Doe ik iets fout dat ik met mijn accountantsopleiding geen geld verdien? :+

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:58

Jij beunt niet bij gok ik zo!(die van de o.p denk ik wel)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:35

Pff vind het toch nog lastig, waarom kon hij nu niet aantonen dat hij recht had op die startersaftrek? Hoeveel uren moet je minimaal bezig zijn en hoe toon je dat aan dan? Het is toch je eigen bedrijf, dat valt toch niet/nauwelijks aan te tonen?
Maar waarom staat er prr boven het bericht?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:46

De uren-eis is 1.225 uur per jaar. Als je een accountancy opleiding kunt volgen, en al de genoemde activiteiten kunt ondernemen, heeft hij gelijk. Als hij minder dan die 1.225 uur daadwerkelijk in zijn bedrijf steekt, naait hij de samenleving en teert hij op de zak van een ander.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:54

Wanneer je een volledige baan of opleiding hebt naast een eigen bedrijf, dan is het bij de belastingdienst standaard dat je niet voor ondernemersaftrek en dus ook startersaftrek in aanmerking komt. Je moet dan wel heel sterk in je schoenen staan om aan te kunnen tonen dat je toch die 1225 uren in je bedrijf steekt.

Ik vind je laatste zin overigens een beetje overdreven Abiola.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:17

Maar dat komt neer op een 4 uur per dag? Hoe toon je dat aan? Of baseren ze dat dan puur op het feit dat hij nog een opleiding heeft?
En heeft het inkomen van partners ook invloed op het wel/niet krijgen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:03

Hij moest gewoon aantonen dat hij de 1225 uur per jaar aan zijn bedrijf besteedt. En dat is gewoon heel moeilijk als je een fulltime baan of opleiding hebt.
Partner is niet van invloed om als zelfstandige te worden aangemerkt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:03

VDB schreef:
En zo moeten er nog veel mensen het DURVEN om in hoger beroep te gaan tegen de Belastingdienst.
Veel te veel mensen laten het kaas van hun brood eten en trekken zich terug.
Als je zeker van je zaak bent, met hulp en bevestiging van een goede accountant, is het wijsheid om in hoger beroep te gaan. :j

Ik kan de uitspraak niet lezen, maar volgens mij is dit geen hoger beroep maar een uitspraak van het eerste gerecht, de rechtbank.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:30

yvonnepuntnl schreef:
Wanneer je een volledige baan of opleiding hebt naast een eigen bedrijf, dan is het bij de belastingdienst standaard dat je niet voor ondernemersaftrek en dus ook startersaftrek in aanmerking komt. Je moet dan wel heel sterk in je schoenen staan om aan te kunnen tonen dat je toch die 1225 uren in je bedrijf steekt.

Ik vind je laatste zin overigens een beetje overdreven Abiola.

Ik niet. Als hij onterecht belastingvoordeel geniet, teert hij toch op de zak van een ander? Dat geld kan maar één keer worden uitgegeven, en ik zie liever dat het dan bijvoorbeeld naar de staatsschuld gaat. Of naar de zorg, of weet ik veel, niet naar iemand die er geen recht op heeft ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:36

Met een aantal paarden aan huis kom je toch snel op de benodigde aantal uren, zelfs naast een volledige baan. Je moet tenslotte 7 dagen per week voor ze zorgen en rijden. Als ik 's avonds naar de vereniging ga om te rijden, ben ik al 3 uur kwijt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:20

Zo zie je maar weer wat voor verschrikkelijke organisatsie die belastingdienst is.
Ik vind het maar een stelletje viezerikken, iemand die probeerd wat op te zetten, en dan zo'n gemene steek geven. en idd als hij wel winst zou maken, zou hij ook moeten betalen...
vind sowieso het hele belastingssysteem in nederland een verschrikking....