Hippisch centrum De Wolden stuit op weerstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Hippisch centrum De Wolden stuit op weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 10:39

stegen.net

De plannen voor een groot internationaal hippisch centrum in de Drentse gemeente De Wolden vallen niet bij iedereen in goede aarde. Een groep verontruste bewoners zegt zich niet neer te zullen leggen bij het centrum dat bij Gijsselte staat gepland. Dat meldt RTV Drenthe.

De Grontmij doet momenteel onderzoek naar de haalbaarheid van het centrum van honderd hectare groot. Het hippisch centrum moet allerlei voorzieningen krijgen, zoals een congrescentrum en wedstrijd- en trainingsfaciliteiten. Volgens de tegenstanders wordt het centrum veel te groot en gaat dit ten koste van de natuur. Bovendien zou het project veel grootschaliger worden, dan dat de gemeente De Wolden doet voorkomen. Het is nog altijd onduidelijk wie er achter de plannen zitten. In het geruchtencircuit wordt de naam van de familie Dijks genoemd, maar die ontkent iets met de plannen te maken te hebben.

verwant artikel: [VN] De Wolden in beeld voor hippisch centrum van wereldformaat

Magrathea

Re: Hippisch centrum De Wolden stuit op weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:48

Tja.... Zolang het niet extreem commercieel wordt en de belangen van de mensen, dieren en de natuur niet uit het ook worden verloren, waarom niet?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:39

waarom wel? Er zijn genoeg opleidingscentra's, trainingscentra's en wedstrijdfaciliteiten in nederland. Als we nou eens dat geld voor dit nieuwe project in bestaande projecten stoppen, is het stukken goedkoper en interessanter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:37

100 hectare? Wat moet ik me daar nu bij voorstellen, ik neem aan dat 90 procent dan weilanden zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:42

Citaat:
DE WOLDEN - Ingenieurs- en adviesbureau Grontmij onderzoekt de haalbaarheid voor een hippisch centrum van circa 100 hectare op een locatie nabij de Gijsselterweg bij Gijsselte in de gemeente De Wolden. Het centrum moet internationale allure krijgen met wedstrijden en trainingsfaciliteiten voor topsporters maar ook voor de breedte- en gehandicaptensport. Naast sportieve voorzieningen omvatten de plannen verblijfsaccommodaties, een congrescentrum en voorzieningen voor onderwijs, gezondheid en wellness. Volgens het concept wordt slechts een klein deel van het gebied daadwerkelijk bebouwd. Het plan biedt dan ook ruimte voor natuurontwikkeling en een goede inpassing in het landschap.
http://www.weblog-dewolden.nl/serendipity/index.php?/archives/3276-Grontmij-onderzoekt-haalbaarheid-hippisch-centrum-De-Wolden.html

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:44

Op die manier maar wat doen ze dan met het onbebouwde gedeelte? Als dat weiland is heb je toch niet veel ruimte voor natuurlijk lijkt me.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:56

Als ze er mooie (en grote) indoor en outdoor wedstrijden gaan organiseren zou het wel heel mooi zijn :-)
Lekker dichtbij!

ALS het er al gaat komen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:54

daffie1986 schreef:
waarom wel? Er zijn genoeg opleidingscentra's, trainingscentra's en wedstrijdfaciliteiten in nederland. Als we nou eens dat geld voor dit nieuwe project in bestaande projecten stoppen, is het stukken goedkoper en interessanter.

Inderdaad!
Maar ja de grontmij heeft kennelijk geld over om onderzoek naar het paardengebeuren te doen??

Ik zit er niet op te wachten op al die extra druk rond de N375 ..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:05

Grontmij heeft hiervoor een opdrachtgever, doet dat echt niet spontaan.
Ik denk trouwens dat het wel goed zou zijn voor de economische ontwikkeling van het gebied.

InkyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:47

Opleidingscentrum prima, maar gelijk 100 hectare en dan voorzien van honderden parkeerplaatsen, een evenementenhal voor meer dan 10.000 bezoekers, hotel, recreatiewoningen, winkelcentrum, supermarkt en alles er bij???

Niet om het 1 of ander, maar dat hele plan is zeker 2 keer zo groot als het dorp Ruinen waar het bij zal komen te liggen.

Dat ze er een KNHS opleidingscentrum neer willen zetten kan prima, maar zo onnozel groots hoeft het toch allemaal ook niet te zijn?? De hele infrastructuur van dat gebied komt enorm onder druk te staan, ze willen weet ik hoeveel gaan veranderen in dat gebied.
Kan me goed voorstellen dat de bewoners van Ruinen en omstreken hier niet gelukkig van worden bij dergelijke megaplannen voor iets wat ook in mijn ogen echt niet strikt noodzakelijk is.

Als de gemeente de Wolden zichzelf zo nodig op de kaart moet zetten waarom dan niet een locatie als de oude manege Veeningen?? Er zit daar zowiezo al een groot evenement elk jaar en er is daar ook ruimte zat voor iets dergelijks.

Kijk anders hier eens: http://dewoldennatuurlijk.nl/De_Wolden_ ... elkom.html
Daar staat nog veel meer info.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:10

InkyB schreef:
Als de gemeente de Wolden zichzelf zo nodig op de kaart moet zetten waarom dan niet een locatie als de oude manege Veeningen?? Er zit daar zowiezo al een groot evenement elk jaar en er is daar ook ruimte zat voor iets dergelijks.

Het evenement waar jij op doelt is niet van de oude manege, maar van Jan Broek ....de buurman ;)

Ik kan me bij 500 vaste paardenstallen ook niks voorstellen. Behalve dat dat nog meer stallen zijn dan bij Wennekers... ;(