interview met Philippe Le Jeune

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

interview met Philippe Le Jeune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 09:29

sportmagazine.be

Philippe Le Jeune werd met Vigo d’Arsouilles in Lexington-Kentucky wereldkampioen jumping.
Het koningskoppel wil over twee jaar in Londen naar olympisch goud springen.

Je was met afstand de beste in dat WK maar raar genoeg had niemand rekening gehouden met jou.

Le Jeune: Dat wist ik. Vigo sukkelde een hele tijd met een knieblessure en ik wilde alleen met een gezond en genezen paard naar Kentucky. Het is een echte wedloop tegen de tijd geworden.

Mijn jongste zoon Thibault is toen elke dag met Vigo naar zee gereden. Anderhalve maand, elke dag, bij tij en ontij. Het zoute water haalt de ontsteking weg, de koude stroming bevordert de bloedsomloop. De zee doet echt wonderen. Vigo ging tot de buik in het water. Nadien was hij krachtiger en gemotiveerder dan ooit.

Wat maakt Vigo d’Arsouilles zo bijzonder?

Le Jeune: Als ik ’s morgens het koffiezetapparaat inschakel, steekt hij zijn kop al naar buiten: goeiemorgen. Een dagelijks ritueel. Ik leef met mijn paarden. Als ik de dingen eens zwart inzie, ga ik bij hem in de stal zitten om het er allemaal uit te gooien en als hij dan zijn hoofd bij mij legt gaat het al veel beter.

We hebben een heel speciale band maar vanzelf is dat niet gegaan. Moeilijk karakter toen hij hier aankwam. Maar hij is van niets bang, moedig, nooit onder de indruk. Hij weet dat ik hem nooit bedrieg en dus heb ik al zijn vertrouwen.

Paarden zijn eerlijk als goud, met mensen heb ik meer moeite. Ik heb vroeger vooral gewerkt met moeilijke paarden die een ander niet meer wilde, en probeerde die naar mijn hand te zetten.

Als ze dan na veel en doorgedreven werken goed uit de verf kwamen, werden ze door de eigenaar verkocht en mocht ik mijn deel van de winst vaak op mijn buik schrijven. Geschenken heb ik nooit gekregen.

Wat heeft die wereldtitel nu veranderd in je leven?

Le Jeune: Niet veel, er is meer belangstelling van de media, dat wel. Dat geeft me de kans ons Belgisch paard aan te prijzen. Met Nederland en Duitsland zijn we bij de top drie van de wereld. De ruitersportfederatie heeft veel te lang te weinig gedaan voor onze fokkerij. Geen paard is sterker en gezonder dan het Belgische paard.

Je bent in onze sport maar zo goed als je beste paard. Ik mag dus wel heel blij zijn dat Joris De Brabander, de eigenaar van Vigo, zich niet laat verleiden door de hoge biedingen om hem te verkopen.

Over twee jaar komt een einde aan zijn sportcarrière. Als hij gezond blijft, en daar wil ik voor zorgen, moet hij met zijn veertien jaar in optimale conditie zijn voor de Olympische Spelen in Londen. Mijn eerste Spelen op mijn 52ste. Op hoop van zege.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:35

sans6 schreef:
sportmagazine.be

Ik leef met mijn paarden. Als ik de dingen eens zwart inzie, ga ik bij hem in de stal zitten om het er allemaal uit te gooien en als hij dan zijn hoofd bij mij legt gaat het al veel beter.

Prachtig! <3

UMayDream

Re: interview met Philippe Le Jeune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:04

Mooi interview :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:39

moelly schreef:
sans6 schreef:
sportmagazine.be
Ik leef met mijn paarden. Als ik de dingen eens zwart inzie, ga ik bij hem in de stal zitten om het er allemaal uit te gooien en als hij dan zijn hoofd bij mij legt gaat het al veel beter.

Prachtig! <3

idd, prachtig! :D

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:02

Leuk! Nu is dat wereldkampioenen paard erkend door de KWPN!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:48

dit stuk is al even geleden verschenen

ondertussen verscheen dit al

"home > ander nieuws > Le Jeune: "Ik ben doodop, fysiek en mentaal"
Belga za 18/12/2010 - 10:19
Springruiter Philippe Le Jeune kan maar geen rust vinden sinds hij begin oktober naar de wereldtitel jumpte in Kentucky. De aandacht is hem te veel aan het worden, maar zondag staat hij op de verkiezing van Sportman en -vrouw van het Jaar toch nog eens in de schijnwerpers.

paardensport
Philippe Le Jeune zegt in Het Laatste Nieuws dat hij de impact van zijn wereldtitel enorm onderschat heeft. onderschat heeft. "Ik heb nog geen dag gehad om van mijn overwinning te genieten met vrienden of familie. Ik word echt overrompeld. Niet enkel in België, maar ook in het buitenland", zegt hij.

Belga "Echt, ik kan niet meer. Ik ben doodop, fysiek en mentaal. Op de jumping in Brussel heb ik 1.500 handtekeningen uitgedeeld, idem in Parijs. Ik kan niet meer op restaurant zonder herkend te worden."

"Ik ben maar een gewone werkmens, met een klein bedrijf", zegt Le Jeune. "Ik moet alles zelf doen, met mijn zonen en mijn vriendin. Ik klaag niet, maar het is me stilaan te veel aan het worden."

"Vanmorgen kreeg ik al 50 telefoontjes, ik durf niet meer op te nemen. Dat ik een blessure opgelopen heb, heeft er alles mee te maken dat ik niet meer aan rusten toe kom", vertelt Le Jeune.

"Het ergste is dat het me niets opbrengt, zelfs geen sponsors. Al die interviews en fotosessies kosten me geld. Terwijl ik ook rekeningen heb. Ik moet zorgen dat ik mijn paarden gezond kan houden."

"

:\ :\

en Philippe was hier in Belgie genomineerd om sportman vh jaar te worden gezien zijn wereldtitel
Ondanks dat hij van het publiek van Nieuwsblad.be 1300 stemmen kreeg ( de 2de kreeg er amper 81)
besliste de vakjury van de sportkranten er anders over ..en kreeg een wielrenner de trofee :( :(
Erg hoe de ruitersport toch altijd het onderspit moet delven tov de populaire sporten ;(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:12

ik was er ook niet over te spreken dat die titel naar een wielrenner is gegaan. Altijd 't zelfde, hier in dat stomme apenland van ons.
Maar bon, in Nederland was Gal nog niet eens genomineerd geloof ik, wie snapt dàt nou.

Ik hoop dat Vigo idd nog bij hem mag blijven tot de Spelen en dat ze daar samen mogen schitteren, het is hem gegund.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:45

Nochtans is paardrijden de 2de populairste sport in Belgie kwa leden aan federaties...na voetbal...hoe vaak komen paarden op TV? Nooit! Alleen maar fietsers, voetballers, basket, tennis enz...
Natuurlijk zijn tussen die leden ook veel mensen die geen wedstrijden rijden, maar misschien willen ze ook af en toe een paardje zien op tv...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:03

ptiteblue schreef:
Nochtans is paardrijden de 2de populairste sport in Belgie kwa leden aan federaties...na voetbal...hoe vaak komen paarden op TV? Nooit! Alleen maar fietsers, voetballers, basket, tennis enz...
Natuurlijk zijn tussen die leden ook veel mensen die geen wedstrijden rijden, maar misschien willen ze ook af en toe een paardje zien op tv...

Op tv niks, maar in de krant even weinig. Altijd pagina's vol voetbal, maar zelden iets voor paarden.

Zeggen ze niet : "voetbalspel" en "paardensport" ? Wat is dan hier een sport???

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:13

Inderdaad Ptitebleu! Ik vind het ook schandalig! Meer dan eens doe ik de krant open en de helft van het sport-deel bestaat uit voetbal.. Zouden er ook mensen zijn die dat allemaal lezen?! (niet-voetballers dan) Van mij mag er wel wat over voetbal en andere sporten instaan. Maar aan het ledenbestand van de federaties te zien, is paardrijden toch écht wel een populaire sport hier!

Gelukkig hebben we nu een wereldkampioen en komen de paarden nu af en toe toch eens in beeld!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:19

Ik weet nog toen Ludo Phillipaerts 4de op de olympische spelen eindigde, was er voor de finale opeens heel veel belangstelling van de media's voor hem...
Ja, misschien wel een kans op medaille van een sport waarvan niemand ooit van spreekt...
Maar ja, 4de plaatst toen, pech (in Athen denk ik met Parco?)

En dan in Hong Kong, voor de eerste keer was Jos Lansink een kanshebber op een medaille met Cumano, maar ja, ook geen medaille, maar de media heeft er toen wel over gesproken, en ik denk dat ik de finale wel op tv heb gezien toen.

Dus nu in London, gaan ze misschien ook wel druk zetten op Lejeune en Vigo, als ze deelnemen natuurlijk!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:02

Wat een prachtig interview en wát een duo is het toch, Le Jeune en Vigo ! :D

Ik was ook énorm op mijn tenen getrapt hoor toen er een wielrenner als sportman van het jaar werd gekozen, dat ze in België toch eens wat meer gaan investeren in de paardensport ipv dat stomme wielrennen,voetbal en tennis !
We hebben zo'n ongeloofelijke goede ruiters in ons land zitten maar ze krijgen niet de kans om het tot de top te halen omdat er hier in België nauwelijks belanstelling is voor de paardensport, er komt nauwelijks iets over op tv of in de krant, zonde is het !

Le Jeune had zéker die titel moeten hebben, hij verdiende het écht !
Een wereldkampioenschap gewonnen zeg, en dan op de 2de plaats na zo'n stom wielrennertje !
Schande vind ik het ! :n

Ik vind hem echt ee fijne persoonlijkheid hebben, hij blijft gewoon 'normaal', de aandacht & het succes stijgen hem niet tot in z'n hoofd en het is een heel vriendelijk man :)

Jos Lansink was echt geweldig me Cumano in Hong Kong, hij zat zoooo dicht bij de gouden medaille, maar helaas..
Maar lansink & cumano blijven ook een favoriet duo van mij !

België heeft een top aan springpaarden, en zó goede paarden dan nog !
Jammer dat ze niet vaak genoeg in de belangstelling worden gezet

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:09

Het volledige artikel hiervan staat in Knack en is geschreven door Leo Devos.
Het hangt nu omhoog aan mijn slaapkamer muur :D
Wat ik vreemd blijf vinden is dat zoveel mensen die wereldtitel van Jos Lansink al vergeten zijn?
Er wordt nooit een woord gerept over het feit dat er een Belg opgevolgd werd door een Belg..

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:22

Is een fijn artikel. Hier zie je weer dat je paardenmensen hebt en mensen met paarden. Mede doordat LeJeune veel verschillende paarden rijdt, maakte het mogelijk om zo goed een parcours af te leggen op de 'vreemde' paarden van 3 andere deelnemers.

Ook ik vind het jammer dat dit jaar Sportman van het jaar Philippe Gilbert is geworden (door het winnen van 2 wedstrijden van meerdere in een reeks, en dit zonder nationale, laat staan Europese of Wereldtitelstrijd). Tevens was Gilbert vorig jaar ook al Sportman van het jaar.

Ik vraag me af wat een ruiter/menner moet verwezelijken om Sportman/vrouw van het jaar te kunnen worden.
Thans, Kevin Borlée had ik de titel als tweede gegund, want hij heeft goud gehaald op het EK dit jaar. Maar hij is jong en krijgt nog meer kansen (dan LeJeune).

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:50

@ X_Trees: idd, Belgie staat nu in de top op de wereldranglijst door de geweldige prestaties van Jos Lansink en nog vele Belgen daarvoor !
Belgie staat niet voor niets in de top, we hebben gewoon geweldige goede paarden en springruiters ! :o
Jammer dat we op dressuurgebied niet zoveel hebben te zeggen, hoewel we daar ook genoeg talentvolle ruiters voor in ons landje hebben zitten !
Er is nu eenmaal meer belangstelling (maar natuurlijk nog niet genoeg) voor de springsport dan voor de dressuursport, wel jammer eigenlijk dat de dressuursport hier niet zo erg wordt gepromoot als de springsport, maar zal deels ook wel komen omdat Belgie eerder hele goede fokkerijen in springpaarden heeft dan in dressuurpaarden :)

ShetlandHof_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:07

webster543 schreef:
ptiteblue schreef:

Op tv niks, maar in de krant even weinig. Altijd pagina's vol voetbal, maar zelden iets voor paarden.

Zeggen ze niet : "voetbalspel" en "paardensport" ? Wat is dan hier een sport???

dat is waar .. da is echt zo dom!
ik zit elke dag voor tv om toch eindelijk iets te zien te krijgen van paarden maar ;; nee! nooit